Tule ja seuraa minua
8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12: Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa


”8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12: Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”8.–14. kesäkuuta. Alma 8–12”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Alma saarnaamassa

Tosi oppia opettamassa, Michael T. Malm

8.–14. kesäkuuta

Alma 8–12

Jeesus Kristus tulee lunastamaan kansansa

Pyhien kirjoitusten tutkiminen edistää ilmoituksen saamista. Joten kun luet lukuja Alma 8–12, kirjoita muistiin Hengen välityksellä saamiasi vaikutelmia, kun Henki opettaa sinulle asioita Alman ja Amulekin sanomista.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Jumalan työ tulee menestymään. Meidän pyrkimyksemme auttaa Hänen työssään vaikuttavat tosin toisinaan epäonnistuvan – ainakaan emme ehkä heti näe toivomiamme lopputuloksia. Toisinaan meistä saattaa tuntua vähän kuin Almasta, kun hän saarnasi evankeliumia Ammonihassa – häntä hyljeksittiin, hänen päälleen syljettiin ja hänet ajettiin pois. Silti kun enkeli neuvoi Almaa palaamaan takaisin ja yrittämään uudestaan, hän oli rohkea ja ”palasi joutuin” (Alma 8:18), ja Jumala valmisti tietä hänen edellään. Hän ei pelkästään järjestänyt Almalle ruokaa ja majapaikan, vaan Hän myös valmisti Amulekia, josta tuli Almalle työtoveri, innokas evankeliumin puolustaja ja uskollinen ystävä. Kun kohtaamme takaiskuja ja pettymyksiä palvellessamme Herran valtakunnassa, voimme muistaa, kuinka Jumala tuki ja johdatti Almaa, ja voimme luottaa siihen, että Jumala tukee ja johdattaa myös meitä – vaikeissakin olosuhteissa.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Alma 8

Pyrkimykseni kertoa evankeliumista saattavat vaatia sinnikkyyttä ja kärsivällisyyttä.

Vaikka joku saattaa torjua todistuksesi evankeliumista, se ei tarkoita sitä, että sinun tulisi luopua toivosta – eihän Herrakaan luovuta tuon henkilön suhteen, ja Hän opastaa sinua toimimaan oikein. Alman tapauksessa enkeli käski häntä palaamaan Ammonihaan saarnaamaan evankeliumia, vaikka ihmiset siellä olivat jo väkivalloin torjuneet hänet (ks. Alma 8:14–16). Mitä opit Alman esimerkin perusteella evankeliumin opettamisesta muille haasteista ja vastustuksesta huolimatta? Mitkä jakeet luvussa Alma 8 lisäävät haluasi kertoa evankeliumista muille?

Ks. myös 3. Nefi 18:30–32; Jeffrey R. Holland, ”Opetuslapseuden hinta – ja siunaukset”, Liahona, toukokuu 2014, s. 6–9.

Alma 9:18–25; 10:16–23

Jumala tuomitsee lapsensa sen valon ja tiedon mukaan, joka heillä on.

Kun luemme tavasta, jolla Ammonihan nefiläiset kohtelivat Herran palvelijoita, on helppo unohtaa, että he olivat kerran evankeliumin mukaan elävä, ”Herran suuresti suosima kansa” (Alma 9:20). Itse asiassa osa Alman sanomasta Ammonihan kansalle oli se, että koska he olivat paaduttaneet sydämensä runsaista siunauksistaan huolimatta, heidän asemansa oli huonompi kuin lamanilaisten, jotka tekivät syntiä enimmäkseen tietämättömyydestä. Mitä tämä vastakkainasettelu opettaa meille siitä, kuinka Jumala tuomitsee lapsensa?

Kun luet suurista siunauksista, joita Jumala antoi Nefin kansalle (ks. etenkin Alma 9:19–23), pohdi niitä suuria siunauksia, joita Hän on antanut sinulle. Mitä sinä teet pysyäksesi uskollisena näille siunauksille? Mitä muutoksia sinun on mielestäsi tarpeen tehdä?

Ks. myös OL 82:3.

Alma 11–12

Jumalan suunnitelma on lunastussuunnitelma.

Mormonin kirjan profeetat käyttivät erilaisia nimiä kuvaamaan Jumalan suunnitelmaa lapsiaan varten, kuten pelastussuunnitelma tai onnensuunnitelma. Luvuissa Alma 11–12 Alma ja Amulek kutsuvat sitä lunastussuunnitelmaksi. Kun luet näitä lukuja, pohdi, miksi sanaa ”lunastus” käytetään tämän suunnitelman kuvailemiseen. Voisit myös kirjoittaa lyhyen tiivistelmän siitä, mitä Alma ja Amulek opettivat suunnitelman seuraavista osa-alueista.

Lankeemus:

Lunastaja:

Parannus:

Kuolema:

Ylösnousemus:

Tuomio:

Huomaa, mikä vaikutus Amulekin sanoilla oli kansaan (ks. Alma 11:46). Miksihän näillä periaatteilla oli niin voimallinen vaikutus? Kuinka ne ovat vaikuttaneet omaan elämääsi?

Ks. myös vanhin D. Todd Christofferson, ”Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus”, Liahona, toukokuu 2014, s. 111–114.

Alma 12:8–18

Jos minä en paaduta sydäntäni, voin vastaanottaa enemmän Jumalan sanaa.

Jotkut ihmiset saattavat ihmetellä, miksei taivaallinen Isä anna kaikkea meidän tietoomme. Kohdassa Alma 12:9–14 Alma selitti yhden mahdollisen syyn, miksi Jumalan salaisuudet toisinaan pidätetään meiltä. Nämä kysymykset voisivat auttaa sinua pohtimaan hänen opetustaan:

  • Mitä sydämemme paaduttaminen tarkoittaa? Huomaatko itsessäsi joskus tällaista taipumusta?

  • Miksihän Herra pidättää sanaansa niiltä, jotka ovat paaduttaneet sydämensä?

  • Miten olet kokenut lupauksen siitä, että sinulle annetaan ”suurempi osa sanaa” (Alma 12:10)? Millainen kokemuksesi oli?

  • Mitä voit tehdä varmistaaksesi, että Jumalan sana löytyy sinusta? (Ks. Alma 12:13.) Jos sinusta löytyy Jumalan sana, millä tavoin se vaikuttaa sanoihisi, tekoihisi ja ajatuksiisi? (Alma 12:14.)

Esimerkkinä näistä periaatteista vertaa Amulekia muihin ammonihalaisiin. Kuinka Amulekin kokemus (ks. etenkin Alma 10:1–11) valaisee sitä, mitä Alma opettaa näissä jakeissa?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Alma 8:10–18

Mitä voimme oppia Almalta siitä, kuinka tottelemme Herraa ”joutuin” (jae 18) silloinkin, kun se on vaikeaa? Vahvistaaksesi tätä periaatetta pienille lapsille voisitte pelata sellaista peliä, jossa annat ohjeet johonkin tehtävään ja katsot, kuinka nopeasti perheenjäsenet suoriutuvat siitä. Voisitte esimerkiksi katsoa, kuka osaa viikata jonkin vaatteen nopeasti.

Alma 10:1–12

Mitä voimme oppia näissä jakeissa olevista Amulekin kokemuksista? Mikä vaikutus hänen todistuksellaan oli kuulijoihin? Kehota perheenjäseniä laatimaan suunnitelma tehdä yksi asia tällä viikolla perustuen siihen, mitä he ovat oppineet Amulekin esimerkistä.

Alma 10:22–23

Mitä me opimme näiden jakeiden perusteella siitä, mikä vaikutus joukolla vanhurskaita ihmisiä voi olla jumalattomassa kaupungissa?

Alma 11:34–37

Millä tavoin se, että Jeesus Kristus pelastaisi meidät synneissämme, eroaa siitä, että Hän pelastaa meidät synneistämme? (Ks. Hel. 5:10; ks. myös 1. Joh. 1:9–10.) Havainnollistaaksesi Amulekin opetuksia voisit esittää kertomuksen, joka on vanhin Allen D. Haynien puheen ”Muistakaa, kehen olemme turvanneet” alussa (Liahona, marraskuu 2015, s. 121–123). Kuinka Jeesus Kristus pelastaa meidät synneistämme?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Tutki myöhempien aikojen profeettojen ja apostolien sanoja. Lue, mitä myöhempien aikojen profeetat ja apostolit ovat opettaneet totuuksista, joita on pyhissä kirjoituksissa. Voisit esimerkiksi valita jonkin aiheen luvuista Alma 8–12 ja etsiä sitä aihetta viimeisimmästä yleiskonferenssista (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 21).

Kuva
Alma syö Amulekin kanssa

Alma syö Amulekin kanssa, kuvitus Dan Burr