Seminar
Del 18, dag 4: Alma 32


Del 18, dag 4

Alma 32

Indledning

Da Alma og hans fæller havde vidnet zoramitternes ugudelige tilbedelse, forkyndte de Guds ord for dem. De begyndte at have succes blandt den fattige del af folket, der var kastet ud af de zoramitiske synagoger. Alma lærte dem, hvad de skulle gøre for at modtage og nære troen på Guds ord ved at bruge en analogi om at plante og nære et frø. Alma indbød dem (og os) til et forsøg med ordet og til at nære deres tro og vidnesbyrd dagligt.

Alma 32:1-16

Alma underviser zoramitter, der er blevet ydmyge på grund af fattigdom

  1. Forestil dig, at en ven spørger dig, hvordan man kan vide, om Kirken er sand. Skriv i din skriftstudiebog dit svar på, hvordan man modtager et vidnesbyrd. Skriv derefter: Sådan modtager man og styrker et vidnesbyrd på den næste linje i din skriftstudiebog. Når du studerer Alma 32 så lav en liste under den overskrift med indsigter, som du finder angående, hvordan man modtager og styrker et vidnesbyrd. Du vil fortsætte med at tilføje til denne liste gennem lektionen; det vil derfor være godt at efterlade lidt ekstra plads mellem den første og anden opgave i din skriftstudiebog.

I den forrige lektion (Alma 31) læste du om, hvordan Alma og hans brødre så zoramitternes falske tilbedelse – zoramitterne var en gruppe nefitter, der var faldet bort fra sandheden. Efter Almas bøn i tro, begyndte han og hans brødre at forkynde evangeliet blandt dette folk. Læs Alma 32:1-3 og se efter, hvilken gruppe af zoramitter, der viste interesse for missionærernes budskab.

Læs Alma 32:4-6 og se, hvorfor deres fattigdom var en velsignelse.

Et princip, der bliver vist i disse vers, er: Ydmyghed forbereder os til at modtage Guds ord. Skriv vær ydmyg i din skriftstudiebog under overskriften »Hvordan man modtager og styrker et vidnesbyrd«.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor du mener, at ydmyghed er meget vigtig for at modtage og styrke et vidnesbyrd.

Læs Alma 32:13-16 og se efter forskellige måder, hvorpå folk kan blive ydmyge. Baseret på det, som Alma belærte om, ville du så helst vælge at være ydmyg eller blive tvunget til at være ydmyg? Hvorfor?

Tænk over, hvad du tror, det betyder at ydmyge sig »på grund af ordet« (Alma 32:14). Hvordan kan du bruge det i din holdning til aktivitet i Kirken, seminar eller familieaften?

Vælg at være ydmyg ved at anvende enhver tilskyndelse, du har modtaget vedrørende din egen ydmyghed.

Alma 32:17-43

Alma underviser zoramitterne i, hvordan de øger deres tro

Da Alma underviste zoramitterne, fortalte han om en falsk overbevisning, som mange folk havde om det at få et vidnesbyrd. Læs Alma 32:17-18 og find den falske overbevisning.

Overvej et øjeblik, hvordan det at forvente et tegn kan være en hindring for at opbygge tro og vidnesbyrd. (Du kan eventuelt skrive L&P 63:9-11 i margenen i dine skrifter ved siden af Alma 32:17-18 og læse det for at få en større indsigt).

Læs Alma 32:21, et mesterskriftsted, og se efter Almas definition på, hvad tro er, og hvad det ikke er. (Du kan eventuelt markere det på en særlig måde, så du senere kan finde det).

Læs Alma 32:22. Tænk over, hvad du kan gøre for at udvikle en større tro og et personligt vidnesbyrd.

Tilføj husk Guds barmhjertighed og vælg at tro til din liste »Sådan modtager man og styrker et vidnesbyrd« i din skriftstudiebog.

Alma underviste zoramitterne om, hvordan de kunne begynde at tro på Guds ord ved at lave et forsøg. Tænk på nogle af de forsøg, som du har lavet i fysik eller i andre timer og de trin, som du har fulgt. Bemærk, at forsøg kræver handling fra den, der udfører forsøget. På samme måde kræver det handling fra din side for at modtage eller styrke et vidnesbyrd. Læs Alma 32:27 og find det forsøg, som Alma indbød zoramitterne til at prøve.

Det kan være en hjælp at vide, at ordet evner betyder de evner eller færdigheder, som vi er velsignet med for at opfatte og forstå verden omkring os. De indbefatter ting som at høre, se og føle; rationelle tanker og hukommelse.

Tilføj forsøg (eller handling) med ordet til din liste »Sådan modtager man og styrker et vidnesbyrd« i din skriftstudiebog.

Når du læser Alma 32:28, kan du eventuelt i dine skrifter markere udtrykkene: »begynde at svulme«, »udvikle min sjæl«, »oplyse min forstand« og »blive mig lifligt«. Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har belært om, hvordan vores tro vokser:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Vi vokser i tro; vi udvikler os trin for trin fra et lavere stade til et højere stade. Vi tilføjer nåde efter nåde, indtil vi kommer til en tilstand, hvor vi har fuldkommengjort vores tro, i det mindste så langt, som det retfærdige, jordiske menneske kan, og vi er dermed på plads til at fortsætte for evigt i en evig udvikling …

Arbejd på jeres projekter, og når I har taget et trin mod det at opnå tro, så vil det give jer en forvisning i sjælen om, at I kan gå fremad og tage det næste trin, og gradvist vil jeres kraft eller indflydelse øges« (Lord, Increase Our Faith, Brigham Young University Speeches of the Year, 31. okt. 1967, s. 9, 11).

  1. Når du har læst Alma 32:28, så lav to eller flere af de følgende opgaver i din skriftstudiebog:

    1. Hvad skal vi gøre eller ikke gøre, når vi udfører dette forsøg med ordet? (Der er en liste med mulige svar i slutningen af lektionen).

    2. Hvad tror du, det betyder, at give »plads til, at et [Guds ord] kan blive sået i jeres hjerte«?

    3. Hvornår har du følt, at Guds ord har løftet din sjæl og oplyst din forståelse? Beskriv med dine egne ord, hvordan det føltes.

Læs Alma 32:29-34 og markér de ord og udtryk, som beskriver, hvad en person vil lære om Guds ord, hvis han eller hun udfører forsøget. Ordet pleje står for at bespise, bevare eller sørge for.

Billede
frø i jorden

Brug et øjeblik på at tænke over, at processen med at hjælpe et træ til at vokse svarer til at hjælpe dit vidnesbyrd til at vokse. Overvej også, hvorfor nogens tro og vidnesbyrd ikke er fuldkomment efter at have lavet forsøget med Guds ord. Hvad tror du, man mere må gøre for at få et varigt vidnesbyrd om evangeliet?

Læs Alma 32:35-40 og se omhyggeligt efter, hvad Alma sagde, der skulle gøres for at færdiggøre forsøget. Tænk over, hvad du skal gøre for at træet, eller dit vidnesbyrd, vokser. Hvad sker der, hvis du ikke gør disse ting?

Billede
Tree Small

Luk dine skrifter og se, hvor mange af de følgende spørgsmål du kan besvare:

  • Hvad skal vi gøre for, at vores tro på Guds ord kan vokse til et træ, der bærer frugt?

  • Hvad tror du, at frugten står for?

  • Hvad sker der, når vi forsømmer træet eller ikke plejer det?

  • Hvordan tror du, at det svarer til, når vi forsømmer eller undlader at pleje vores vidnesbyrd?

Hvis det er nødvendigt, så åbn dine skrifter og læs Alma 32:35-40 igen for at hjælpe dig med at besvare spørgsmålene. Tilføj plej flittigt til din liste »Hvordan man modtager og styrker et vidnesbyrd« i din skriftstudiebog.

Sammenfat i en sætning, hvad du har lært fra Alma 32 om, hvad der kræves for at modtage eller styrke et vidnesbyrd, og skriv dette princip i dine skrifter i nærheden af Alma 32:37-43.

Du har måske skrevet noget lig dette: Hvis vi flittigt plejer vores tro på Guds ord i vores hjerte, vil vores tro og vores vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium vokse.

Læs Alma 32:41-43 og se efter, hvordan Alma beskrev den frugt, der kommer til dem, der trofast plejer deres vidnesbyrd. Alma 32:42 nævner flid og tålmodighed. Hvorfor tror du, at det kræver flid og tålmodighed for at træet – eller dit vidnesbyrd – kan vokse?

Billede
Large Small
  1. Besvar det ene eller begge spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvilke resultater har du set i dit liv, når du har gjort det forsøg, som Alma beskriver i Alma 32?

    2. Hvordan vil du anvende det som Alma beskrev i Alma 32 i dit liv?

Billede
scripture mastery icon
Mesterskriftsted – Alma 32:21

  1. Læs Alma 32:21 igen. Prøv at lære dette vers udenad og fremsige det efter hukommelsen for en ven eller en fra familien. Skriv nogle få sætninger i din skriftstudiebog som forklarer, hvad dette vers lærer dig om tro.

Mulige svar for opgave 3a: (a) giv plads til, at ordet (eller frøet) bliver plantet i dit hjerte, (b) kast ikke dit frø ud på grund af vantro og (c) anerkend, at frøet vokser.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 32 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: