2021
De opkomst van de kerk
Maart 2021


Kom dan en volg Mij

Leer en Verbonden 20–22

De opkomende kerk

De kerk van de Heiland is met ware leer, priesterschapsmacht en heilige verordeningen hersteld.

Afbeelding
a father blessing his daughter

Foto, James Iliff Jeffery

Tijdens mijn eerste week op het kantoor van de afdeling public affairs in Mexico, kregen we een uitnodiging voor een praatprogramma op de radio. Het programma ging over verschillende godsdiensten en bood ons 45 minuten om over onze kerk te vertellen.

‘Wat een geweldige kans’, zei ik tegen de gebiedspresident toen ik hem over de uitnodiging vertelde. ‘Wie denkt u dat de kerk het best kan vertegenwoordigen?’

Hij antwoordde: ‘U, natuurlijk.’

Ik werkte er pas en was nog erg jong. Het verbaasde me dat hij niet iemand met meer ervaring wilde sturen. Maar ik bad, bereidde me zo goed mogelijk voor, en vroeg iemand om met mij mee te gaan. En toen gingen we naar het radiostation.

‘We hebben vanavond twee vertegenwoordigers van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bij ons’, zei de presentator toen hij ons introduceerde. Toen vroeg hij: ‘Waarom heeft uw kerk zo’n lange naam? Waarom gebruikt u geen kortere of commerciëlere naam?’

Mijn collega en ik waren maar al te blij om die vraag te beantwoorden. We legden uit dat de naam van de kerk niet door een mens was gekozen, maar dat de Heiland die door een hedendaagse profeet had geopenbaard (zie Leer en Verbonden 115:4).

De presentator reageerde met respect: ‘Dan zullen we die naam met veel plezier gebruiken.’ En dat deed hij – meerdere malen.

Ik kan me de warme sfeer nog goed herinneren toen we uitlegden hoe de naam van de kerk tot stand was gekomen en dat die naam naar de Heiland en de leden van zijn huidige kerk verwijst. Mijn collega en ik beantwoordden heel wat vragen, waarvan vele over de naam van de kerk gingen. Die ervaring was een zegen voor de kerk in ons gebied en voor mij.

In 2018 vroeg president Russell M. Nelson de heiligen der laatste dagen om ‘de juiste naam van de kerk van de Heer in ere te herstellen’. Hij beloofde dat als wij ons best doen om die raad op te volgen, de Heer ‘zijn macht en zegeningen op de hoofden van de heiligen der laatste dagen zal uitstorten, overvloediger dan we ooit hebben meegemaakt’.1 President Nelson hernieuwde die belofte tijdens de algemene aprilconferentie in 2020.2

Sinds president Nelson ons gevraagd heeft om de juiste naam van de kerk te gebruiken, gaat zijn belofte al in vervulling. Nu miljoenen leden de juiste naam van de kerk gebruiken, komen steeds meer mensen te weten dat wij in Jezus Christus geloven en Hem aanbidden. Daardoor heeft de kerk volgens mij meer invloed en respect gekregen. Deuren worden geopend en de herstelling maakt vooruitgang.

Als Gods kinderen gaan begrijpen dat we ook in deze tijd openbaring ontvangen, dat de kerk van de Heiland op aarde is hersteld, met priesterschapsmacht en heilige verordeningen, zullen ze meer over de herstelling willen weten.

Hedendaagse profeten

Afdeling 20 van de Leer en Verbonden begint met deze belangrijke woorden: ‘De opkomst van de kerk van Christus in deze laatste dagen’ (vers 1; cursivering toegevoegd). Sinds de organisatie van de kerk op 6 april 1830 heeft de Heer die opkomst bestuurd door leiders die Hij heeft geroepen.

De profeet Joseph Smith was ‘geïnspireerd door de Heilige Geest om het fundament’ van de herstelde kerk te leggen. En in onze tijd inspireert de Heer president Nelson om de kerk te leiden, ‘op te bouwen’ en ‘de zaak van Zion in grote macht ten goede voort te stuwen’ (Leer en Verbonden 21:2, 7).

In de algemene aprilconferentie van 2020 zagen de leden van de kerk de bevestiging van de voortdurende leiding van de Heer en de voortdurende opkomst van de kerk toen president Nelson ‘De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’ voorlas.

Hij zei: ‘Wij verklaren verheugd dat de beloofde herstelling door voortschrijdende openbaring doorgaat. ‘De aarde zal nooit meer hetzelfde zijn.’

President Nelson voegde daaraan toe: Wij ‘weten dat de hemel open staat. Wij verklaren dat God zijn wil voor zijn geliefde zonen en dochters bekendmaakt.’3

De Heer beloofde de vroegere heiligen dat Hij ze zou zegenen als zij luisterden naar de openbaringen die de Heer door middel van de profeet Joseph Smith had gegeven. Die beloften zijn ook op ons van toepassing als wij de uitverkoren dienstknechten van de Heer volgen: ‘De poorten van de hel [zullen] u niet overweldigen; ja, en de Here God zal de machten van duisternis voor u uit verjagen, en de hemelen doen schudden voor uw welzijn en de heerlijkheid van zijn naam’ (Leer en Verbonden 21:6).

Afbeelding
President and Sister Nelson greeting people following a devotional

President en zuster Nelson begroeten leden van de kerk na zijn devotional op 16 mei 2019 in Kona (Hawaï).

Ware leer

De jonge Joseph Smith leerde 200 jaar geleden in het heilige bos over de godsdienstleraren van zijn tijd: ‘Zij verkondigen als leerstellingen geboden van mensen en hebben een schijn van godsvrucht, maar verloochenen de kracht daarvan’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:19).

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft onlangs gezegd dat ‘door de huidige tekortkomingen op godsdienstig vlak de verwachtingen en hoop bij sommigen nog niet vervuld zijn’ en dat ‘door die ontevredenheid sommigen de traditionele kerken de rug toekeren’.4

Wat de wereld nodig heeft, en wat de Heiland te bieden heeft, zijn de verlossende verordeningen die in de eenvoud en volheid van het herstelde evangelie te vinden zijn.

In het Boek van Mormon is ware leer te vinden, met ‘de volheid van het evangelie van Jezus Christus voor de andere volken en ook voor de Joden’ (Leer en Verbonden 20:9). ‘Het boek zet het doel van het leven uiteen en verduidelijkt de leer van Christus, die van hoofdbelang is voor dat doel. […] Het Boek van Mormon getuigt dat alle mensen zonen en dochters van een liefdevolle Vader in de hemel zijn, dat Hij een goddelijk plan voor ons heeft, en dat zijn Zoon, Jezus Christus, in deze tijd spreekt, net als in vroegere tijden.’5

In de Leer en Verbonden is ware leer te vinden, die een profeet heeft beschreven als de ‘schakel tussen het Boek van Mormon en het voortgaande werk van de herstelling, verricht door de profeet Joseph Smith en zijn opvolgers’.6

Er is ook ware leer in de leringen van hedendaagse profeten en apostelen te vinden, die de Heer in deze tijd heeft geroepen om ons tegen misleiding te beschermen. We weten dat wanneer zij onder invloed van de Heilige Geest spreken, hun woorden de wil, de zin en de stem van de Heer zijn (zie Leer en Verbonden 68:4).

Ware leer inspireert, versterkt, en vertroost omdat de Heilige Geest erdoor aanwezig is, het verlossingsplan erdoor wordt geopenbaard, en ze een getuigenis van Jezus Christus en zijn verzoening is.

Priesterschap en verordeningen

De Heer moedigt ons allen aan om tot Hem en zijn kerk te komen en de heilsverordeningen te ontvangen.7 Verordeningen zijn essentieel voor de ware kerk van de Heer, net als de bevoegdheid van het priesterschap om ze te verrichten.

Wie naar de ware kerk van Jezus Christus op zoek is, mag onder andere verwachten dat de Heer de juiste doop vereist (zie Leer en Verbonden 20:37, 71–74) evenals de plicht van de leden na hun doop (zie Leer en Verbonden 20:68–70). Ze zullen onbetaalde leidinggevenden en hun taken verwachten. En ze moeten de kans krijgen om net als de Heiland te dienen. (Zie Leer en Verbonden 20:38–67; zie ook Mosiah 18:8–10; Moroni 6:4.)

Afbeelding
women visiting a woman with injured foot

We onderscheiden ons als we in de herstelde kerk dienen. Priesterschapstaken worden voor allen verricht, en dus ook voor hen die geen lid van onze kerk zijn. Door het dienen van anderen worden zowel de gever als de ontvanger gezegend.

En wie naar de ware kerk van de Heer op zoek is, mag de bevoegdheid en de verordeningen van het priesterschap verwachten, waardoor familieleden voor eeuwig aan elkaar verzegeld kunnen worden.

‘Wat betekent het voor u dat het evangelie van Jezus Christus op aarde is hersteld?’ vroeg president Nelson tijdens de algemene aprilconferentie van 2020. ‘Het betekent dat u en uw gezin voor eeuwig aan elkaar verzegeld kunnen zijn! Het betekent dat u, doordat u bent gedoopt door iemand met gezag van Jezus Christus en tot lid van deze kerk bent bevestigd, het voortdurende gezelschap van de Heilige Geest kunt genieten. […] Het betekent dat priesterschapsmacht u tot zegen kan zijn, doordat u noodzakelijke verordeningen ontvangt en verbonden met God sluit en nakomt.’8

Het is een zegen om lid van een opkomende kerk te zijn die door profeten en apostelen geleid wordt! Mogen wij de goddelijke leiding van de Heer, zijn herstelde kerk, de bevoegdheid van het priesterschap en de verordeningen die ons nu en in de eeuwigheid tot zegen zijn, nooit als vanzelfsprekend beschouwen.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘De correcte naam van de kerk’, Liahona, november 2018, 89.

  2. Zie Russell M. Nelson, ‘De hemelen openen voor hulp’, Liahona, mei 2020, 73.

  3. ‘De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’, Liahona, mei 2020, binnenzijde vooromslag.

  4. Jeffrey R. Holland, ‘Volmaakt stralende hoop’, Liahona, mei 2020, 83.

  5. ‘Een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’, binnenzijde vooromslag.

  6. Ezra Taft Benson, ‘The Book of Mormon and the Doctrine and Covenants’, Ensign, mei 1987, 83.

  7. Zie ‘Een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’, binnenzijde vooromslag.

  8. Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 88.