2021
De essentiële rol van de vrouw
Maart 2021


De essentiële rol van de vrouw

Naar zijn toespraak, ‘Women of Dedication, Faith, Determination, and Action’, gehouden op 1 mei 2015 tijdens de vrouwenconferentie aan de Brigham Young University.

Het werk van het koninkrijk van God kan niet volledig worden vervuld zonder de helpende hand van de getrouwe en geweldige zusters in de kerk.

Afbeelding
photos of women in various settings

Vrouwen hebben een opmerkelijke invloed. Niemand anders kan het evangeliekoninkrijk vooruit helpen en de wereld beter maken dan zij.

Wanneer de zusters eensgezind en harmonieus met andere verbondsvrouwen samenwerken, kent hun invloed geen grenzen. Ik heb uw belangrijke, eeuwige invloed in het leven van personen en gezinnen in talrijke culturen en landen gezien.

Ik heb gezien wat u in gemeenten, wijken, ringen, zendingsgebieden, tempels en algemene kerktaken kunt bereiken. Uw bijdragen zijn onmetelijk – in kleine en grote bedrijven en liefdadigheidsinstellingen, en in maatschappelijke, educatieve, gezondheids- en sportorganisaties.

Vrouwen in raadsvergaderingen

Ik spreek al jaren over de kracht van raadsvergaderingen waaraan getrouwe vrouwen deelnemen. Uw inzichten en adviezen zijn uitermate belangrijk. De Heer heeft de kerk en de wereld rijkelijk gezegend met zendelingzusters die in het zendingsveld trouw in leidinggevende posities werkzaam zijn en aan zendingsleidingsraden deelnemen. Meer zusters krijgen hun eigen begiftiging eerder, waardoor het aantal begiftigde vrouwen in de kerk toeneemt. De zusters van de algemene presidiums bidden en spreken tijdens de algemene conferentie.

Vrouwen in de Schriften

Sommige vrouwen zouden graag meer verhalen over vrouwen in de Schriften en in de geschiedenis van de kerk lezen. We moeten de vaardigheid ontwikkelen om hun invloed te herkennen, zoals een jonge zuster deed. Ze zei: ‘Mormon moet een geweldige vrouw hebben gehad om een opmerkelijke zoon als Moroni groot te brengen!’

Als u zorgvuldig en met de juiste geest leest, kunt u in de Schriften soortgelijke manifestaties van doeltreffende zorg zien.

De kerk vestigt al enkele jaren de aandacht op de getrouwe zusters van de kerk en hun bijdragen. Ik moedig u aan om het onderwerp ‘Women of conviction’ [Vrouwen met een overtuiging] op history.ChurchofJesusChrist.org te bestuderen.

De rol van de pioniersvrouwen was opmerkelijk. Tijdens het schrijven over de pioniers heeft een auteur die geen lid van de kerk is, gezegd: ‘Hun vrouwen waren fantastisch.’1

Wanneer we in de Schriften en in onze geschiedenis op zoek gaan naar vrouwen, krijgen we een betere indruk van de kracht en invloed die zij in het gezin, de samenleving, de kerk en de wereld hebben.

Opties afwegen

Afbeelding
eye doctor examining a woman’s eyes

In mijn leven heb ik talrijke vrouwen gezien die waren benoemd en verkozen om een openbaar ambt te vervullen, en vrouwen die bedrijven en organisaties leiden. En er worden steeds meer vrouwen tot gerenommeerde studierichtingen als economie, rechten en geneeskunde toegelaten.

Joseph Smith heeft in 1842 tot de zustershulpvereniging gezegd: ‘Nu draai ik voor u in de naam van God de sleutel om, en deze vereniging zal zich verheugen, en kennis en intelligentie zullen haar van nu af toevloeien – dit is het begin van een betere tijd voor deze vereniging.’2

We zien dit profetische visioen nu in vervulling gaan. Op ongekende wijze ontvouwen zich voor vrouwen nieuwe kansen en mogelijkheden tot verbetering. Het kan moeilijk zijn om alle beschikbare opties af te wegen. Uiteindelijk moeten de meesten van ons uit verschillende opties kiezen.

We hebben uiteraard een goddelijk patroon te volgen, dat in ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ wordt uitgelegd. Maar we weten dat het leven gecompliceerd kan zijn. Veel vrouwen blijven heel lang ongehuwd. Sommige vrouwen zijn getrouwd. Andere vrouwen zijn weduwe of gescheiden. En sommige vrouwen trouwen misschien nooit.

Maar als we getrouw blijven en tot het einde toe volharden, zal ons geen rechtschapen verlangen worden onthouden. Dan zullen we uiteindelijk alle zegeningen ontvangen. Vanwege de vele beschikbare keuzes moeten wij allemaal te weten komen wat de Heer van ons verwacht.

Als u de wil van de Heer eenmaal kent, kunt u in geloof voorwaarts gaan om uw persoonlijke doeleinden te verwezenlijken.

Zegeningen in het verschiet

Wanneer de leden van de kerk die naar de tempel gaan goed zijn afgestemd, zullen ze beseffen dat de Heer in de eeuwigheid geweldige zegeningen voor zijn getrouwe dochters en zoons in petto heeft.

En wat zijn die zegeningen? President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, geeft uitleg: ‘Het doel van het sterfelijke leven en de zending van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is de zoons en dochters van God op hun eeuwige bestemming voor te bereiden, namelijk om zoals onze hemelse Ouders te worden.’3

Het evangelieverhaal is een familieverhaal – niets meer, maar ook niets minder. Het begint met hemelse Ouders en eindigt met kinderen die hun weg vinden in de soms opwindende, soms overweldigende uitdagingen van het sterfelijk leven, om vervolgens naar hun hemels thuis terug te keren, nadat ze alle essentiële verordeningen van de eeuwige verhoging hebben ontvangen.

Dat is ons levensverhaal. God heeft het ontwerp getekend, maar Hij laat ons, door onze keuzes en getrouwheid, de details uitwerken. Dat verhaal kan een uitzonderlijk goed einde hebben voor hen die dat verlangen. Maar voordat we er aanspraak op kunnen maken, moeten we meer dan zijn kinderen zijn – we moeten zijn discipelen worden.

De vrouw als discipel van Christus

Het leven is vol afleidingen die ons kunnen wegleiden van de kernleerstellingen van de kerk – vooral de verzoening van Jezus Christus.

De profeet Joseph Smith heeft verklaard: ‘De fundamentele beginselen van onze godsdienst zijn het getuigenis dat de apostelen en profeten hebben van Jezus Christus, dat Hij gestorven is, begraven, en op de derde dag herrezen, en dat Hij tot in de hemel opgestegen is; en alle andere aspecten van onze godsdienst zijn slechts aanhangsels daarvan.’4

De verzoening van Jezus Christus is de kern van die boodschap! Zij is onze kernwaarde. Zij is ons leerstellige middelpunt. Zij is het hart en de ziel van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Als u de waarheid en kracht van de verzoening van de Heiland nog niet hebt ervaren, moedig ik u aan om u op de kernboodschap van de herstelling te concentreren – een boodschap waaruit blijkt dat we tot volmaking komen ‘door Jezus, de Middelaar van het nieuwe verbond, die deze volmaakte verzoening tot stand heeft gebracht door het vergieten van zijn eigen bloed’ (Leer en Verbonden 76:69).

Zusters, doe alstublieft wat nodig is om u op de eenvoudige en centrale boodschap van de herstelling te blijven concentreren. Aanvaard die. Begrijp die. Maak er gebruik van. Hou ervan. Verspreid haar. Verdedig haar.

Vrouwen met verbondskracht

Afbeelding
woman in wheelchair teaching a class

Ik wil u vragen om ook te doen wat de profeet Joseph Smith van de ZHV-zusters vroeg. Hij zei: ‘De [zustershulp]vereniging is er niet alleen om de armen te helpen, maar ook om zielen te redden.’5

‘Elke zuster in de kerk die verbonden heeft gesloten met de Heer, heeft een goddelijke opdracht om zielen te helpen redden, de vrouwen van de wereld te leiden, de gezinnen van Zion te sterken en Gods koninkrijk op te bouwen.’6 Help ons alstublieft, zodat we als kerk vooruitgang kunnen maken door meer geloof in het hart van onze leden op te wekken.

Rechtschapen en getrouwe vrouwen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in het redden van zielen en het verdedigen van Gods koninkrijk. Maar, als vrouwen in deze laatste bedeling speelt u een bijzonder belangrijke rol en hebt u bijzondere taken te vervullen. U bent vastbesloten, gelovige, toegewijde en daadkrachtige vrouwen.

Net als de zusters in het verleden moet u het priesterschapsgezag leren gebruiken waarmee u bent begiftigd om alle eeuwige zegeningen te kunnen ontvangen.

Ik vraag onze hemelse Vader of Hij u wil zegenen zodat u de gemoedsrust en geruststelling zult hebben dat uw werken in de kerk essentieel zijn voor de groei en voorbereiding van deze wereld op de dag dat de Heer en Heiland zal zeggen: ‘Het is genoeg.’ Dan zal Hij terugkeren om te heersen en te regeren.

Het werk van het koninkrijk van God zal voortgaan, maar kan niet volledig worden vervuld zonder de helpende hand van de getrouwe en geweldige zusters in de kerk.

Noten

  1. Wallace Stegner, The Gathering of Zion: The Story of the Mormon Trail (1964), 13.

  2. Joseph Smith, in Dochters in mijn koninkrijk: de geschiedenis en het werk van de zustershulpvereniging (2017), 17.

  3. Dallin H. Oaks, ‘Same-Gender Attraction’, Ensign, oktober 1995, 7.

  4. Zie Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 53.

  5. Zie Leringen: Joseph Smith, 487.

  6. M. Russell Ballard, ‘Rechtschapen vrouwen’, Liahona, december 2002, 39.