2021
Voor ouders: Het avondmaal en muziek
Maart 2021


Voor ouders

Het avondmaal en muziek

Afbeelding
Jesus Christ instituting the sacrament among the people in the Americas

Het laatste avondmaal, Carl Heinrich Bloch; foto van biddende jongevrouw, Angela Suitter; Gebed in Gethsémané, Del Parson; Dat u Mij altijd indachtig bent, Gary L. Kapp, kopiëren niet toegestaan

Beste ouders,

De kerktijdschriften zijn er voor u en uw gezin. Deze maand wordt er in de tijdschriften aandacht geschonken aan thema’s als het avondmaal, inspirerende muziek, de rol van de vrouw in de herstelling, Pasen, en voorbereiding op de algemene conferentie. Hieronder staan enkele tips om dit nummer ten volle te benutten, zodat het geloof van uw gezin in Christus en uw eigen geloof worden versterkt.

Evangeliebesprekingen

De opkomst van de kerk

Lees het artikel van ouderling De Hoyos op pagina 36, en bespreek welke zegeningen voortvloeien uit uw lidmaatschap van de kerk van Christus. Bijvoorbeeld: levende profeten, de ware leer en priesterschapsverordeningen.

Het belang van muziek

Waarom is muziek zo belangrijk voor de Heer? U kunt het nieuwe arrangement van het lied ‘Hij zond zijn Zoon’ (pagina 34) beluisteren, zingen of spelen. Vertel elkaar daarna wat u van de muziek of de woorden vindt. Lees het artikel op pagina 30 over het belang en de zegeningen van muziek.

De rol van de vrouw in de herstelling

 Lees hoe Emma Smith het Boek van Mormon zorgvuldig beschermde (pagina 25). Hoe zijn vrouwen de kerk tot zegen geweest, en hoe doen ze dat nu? Lees ook het artikel van president Ballard op pagina 8, en bedank de rechtschapen vrouwen in uw leven met een zelfgeschreven briefje of een kleine attentie.

Van het avondmaal een bijzondere ervaring maken

Lees op pagina 18 het verhaal van een gezin in Vietnam en vraag uzelf af hoe uw gezin meer uit het avondmaal kan halen. U kunt bijvoorbeeld lofzangen beluisteren of zingen onderweg naar de kerk, tijdens het avondmaal denken aan Schriftteksten die het karakter van Christus beschrijven, of nadenken over de woorden van de avondmaalsgebeden.

U kunt ook pagina 6 gebruiken om uw kinderen meer over het avondmaal te leren.

Hulp bij Kom dan en volg Mij

Op pagina 26 staat een tip voor een gezinsvriendelijk experiment, een Schriftenketting, en nog meer materiaal ter verdieping van uw wekelijkse studie van Kom dan en volg Mij.

Plezier met de gezinsstudie

Gods prachtige schepselen

Leer en Verbonden 20:17–19

Lees Leer en Verbonden 20:17–19, waar staat dat God ‘de hemel en de aarde, en […] alle dingen die daarin zijn’ heeft geschapen.

  1. Kijk even uit het raam of ga een wandeling maken.

  2. Wijs op alle dingen die God heeft geschapen.

  3. In vers 18 staat dat God ‘de mens heeft geschapen, man en vrouw; naar zijn eigen beeld en naar zijn eigen gelijkenis’. Ook wij zijn Gods schepselen! Neem even de tijd om te bewonderen wat uw lichaam allemaal kan. Welke talenten hebt u?

  4. In vers 19 wordt ons geboden dat wij ‘Hem, de enige levende en waarachtige God, moeten liefhebben en dienen’. Hoe kunt u uw talenten inzetten om Hem te dienen?

Bespreking: Hoe kunnen we God aanbidden?

Voor en na

Leer en Verbonden 20:11, 21–29 (Februari)

In Leer en Verbonden 20 kunnen we lezen hoe Joseph Smith inspiratie van God kreeg om de Kerk van Jezus Christus op aarde te organiseren. In Leer en Verbonden 20:11 staat ‘dat God inderdaad mensen inspireert en hen tot zijn heilige werk roept, zowel in deze tijd en in dit geslacht als in de geslachten vanouds’.

  1. Laat een plaat van Christus zien.

  2. Verdeel de gezinsleden in twee groepen: ‘voor’ en ‘na’.

  3. De leden van elke groep gaan op zoek naar woorden van een profeet die van Christus heeft getuigd, hetzij voor, hetzij na diens aardse leven.

  4. Iedereen vertelt om de beurt wat hij of zij heeft gevonden. De anderen raden of het citaat van ‘voor’ of ‘na’ Christus dateert.

  5. Daarna gaan de mensen van de ‘voor’-groep aan de linkerkant van de plaat van Christus staan. De mensen van de ‘na’-groep staan aan de rechterkant.

  6. Leg uit dat beide groepen belangrijk zijn.

Bespreking: Lees Leer en Verbonden 20:21–29. In welk opzicht voelen we ons dichter bij Christus dankzij dit hedendaags getuigenis van Hem? Welke andere getuigenissen van Christus staan in afdeling 20–29 van de Leer en Verbonden?