2021
De macht van het priesterschap ervaren
Maart 2021


De macht van het priesterschap ervaren

Vrouwen die in de kerk leidinggeven, kregen de vraag voorgelegd wat voor invloed priesterschapsmacht op hen heeft. Hieronder staan enkele van hun antwoorden.

Afbeelding
cut-paper illustration of various flowers

Illustraties, Matisse Hales

‘Man en vrouw hebben verschillende maar even belangrijke taken thuis en in de kerk. De macht van het priesterschap kan iedereen helpen bij de vervulling van die taken.

‘Omdat Gods priesterschapsmacht op aarde is, kunnen alle waardige leden van de kerk grote zegeningen ontvangen, ongeacht hun leeftijd, geslacht of burgerlijke staat.’

– Zuster Joy D. Jones, algemeen jeugdwerkpresidente

‘Dienstbetoon verruimt onze ziel, verbreedt ons perspectief en stelt ons in staat meer van Gods macht gebruik te maken. De Heer weet dat, maar Satan ook. In zijn immer alerte pogingen om ons van de macht van God te verwijderen, overweldigt de tegenstander ons of probeert hij ons het gevoel te geven dat we niet voldoende te bieden hebben. […]

‘Twijfel nooit aan een goede daad.

‘Als we dienstbetoon bewust een deel van ons leven maken, zullen we de mysteries van God ontdekken. Als we onze Heiland, Jezus Christus, dienen, krijgen we gemoedsrust en kracht.’

– Zuster Bonnie H. Cordon, algemeen jongevrouwenpresidente

‘Te vaak vergelijken vrouwen zich met andere vrouwen. Maar niemand is tevreden met die vergelijking. Iedere vrouw bezit een unieke mix vaardigheden en talenten, en die gaven komen alle van God. Dat u en ik – of om het even hoeveel vrouwen – niet hetzelfde zijn, wil nog niet zeggen dat een van ons meer of minder is dan de ander. We moeten onze gaven ontdekken en ontwikkelen, eraan denken van wie we ze hebben gekregen en ze dan ook voor Gods doeleinden gebruiken. Door onze gaven tot zegen van anderen te gebruiken, ervaren wij de macht van het priesterschap in ons leven.’

– Zuster Jean B. Bingham, algemeen ZHV-presidente

‘Zoek herhaaldelijk naar mogelijkheden om uw begrip van de “leer van het priesterschap” te vergroten. Ieder van ons moet zelf tot dat begrip komen.

‘Als we de Schriften en de woorden van hedendaagse profeten bestuderen, leggen we een stevig fundament waarop die kennis kan groeien. Dat geldt ook voor gehoorzaamheid aan Gods geboden en voor getrouwheid aan de verbonden die we door middel van het priesterschap hebben gesloten. We krijgen ons begrip “regel op regel […], voorschrift op voorschrift” [2 Nephi 28:30]. Door persoonlijke openbaring zal het zich in onze ziel “vormen als dauw uit de hemel” [Leer en Verbonden 121:45].’

– Zuster Lisa L. Harkness, eerste raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium

‘We zijn allemaal pioniers. […] We trekken door moeilijke relaties, financiële problemen, en psychische en lichamelijke moeilijkheden. We trekken door overweldigende taken en ons dagelijkse lijstje met prioriteiten. Sommigen van ons trekken door verdriet, eenzaamheid of verveling. Onze moeilijkheden zijn verschillend, maar we hebben ze allemaal.

‘Als we onze verbonden naleven, houdt dat niet in dat die moeilijkheden verwijderd worden. Maar het betekent dat de Heer belooft bij ons te zijn.’

– Zuster Michelle D. Craig, eerste raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium

‘Ik beschouw priesterschapsmacht als een enkele, fijne, gladde, witte draad die van God afkomstig is en zich in en uit en heen en weer in ons leven begeeft. In de loop der tijd ontvouwt zich een ingewikkeld patroon. Het ontwerp ervan bedekt het altaar van God, de heiligste plek waar we op aarde en in de hemel verbinden. […]

‘Als ik in de heilige tempel een altaarkleed zie, krijg ik het gevoel dat het een van de krachtigste symbolen van de tempel is van de manier waarop de Heer zijn macht aan zijn getrouwe kinderen geeft om ze op ingewikkelde, heilige wijze samen te binden.’

– Zuster Sharon Eubank, eerste raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium

‘Uit eigen ervaring weet ik dat het onderhouden van de geboden van de Heer, geloof en ons volledige vertrouwen in Hem manieren zijn om zijn priesterschapsmacht te ontvangen. […]

‘Als we getrouw blijven, kunnen we die priesterschapsmacht en -zegeningen in alle aspecten van ons leven ontvangen. We kunnen er bescherming, troost, kracht, gemoedsrust en beloften door ontvangen die tot in de eeuwigheid reiken. Door die priesterschapsmacht helpt de Heilige Geest mij om aan bepaalde levenservaringen te denken die mijn getuigenis en mijn geloof in God versterken.’

– Zuster Cristina B. Franco, tweede raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium

‘Ik heb jaren geleden mijn patriarchale zegen ontvangen, maar ik kan me die ervaring nog goed herinneren. […]

‘Die ervaring heeft grote invloed op veel beslissingen in mijn leven gehad. Ik wist dat ik mijn deel moest doen om die zegeningen te kunnen ontvangen.

‘Nu begrijp ik dat er nog veel meer is waarmee onze Vader mij wil zegenen, zelfs nog meer dan wat er in mijn patriarchale zegen is beloofd.’

– Zuster Becky Craven, tweede raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium

‘Ik ben op 26-jarige leeftijd lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen geworden. Hoewel ik een rustgevend gevoel in mijn hart kreeg toen ik gehoor gaf aan het verlangen om door God gezegend te worden en een verbond met Hem te sluiten, weet ik dat mijn begrip van dat verbond nog maar een klein zaadje was.

‘In de loop der jaren heb ik mijn best gedaan om mijn doopverbond en andere verbonden met mijn hemelse Vader na te leven. Ik weet dat Hij me met meer begrip over Hem, mijn Heiland, en mijn rol als verbondsdochter van hemelse Ouders heeft gezegend.’

– Zuster Reyna I. Aburto, tweede raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium