2020
De goddelijke doeleinden van seksuele intimiteit
Augustus 2020


De goddelijke doeleinden van seksuele intimiteit

God heeft ons de gave van seksualiteit binnen het plan van geluk gegeven. Als we dat goed begrijpen, begrijpen we het belang van de wet van kuisheid ook beter.

Afbeelding
bride and groom in front of the temple

Foto van paar bij Bountifultempel (Utah), Janae Bingham

Ons doel op aarde is om als onze hemelse Ouders te worden. Seksuele intimiteit begrijpen en gebruiken zoals God voor ogen heeft, is essentieel in dat wordingsproces.

De wet van kuisheid is een eeuwige wet die onze hemelse Vader door alle eeuwen heen aan al zijn kinderen heeft gegeven. Deze wet is tegenwoordig nog net zo van kracht en van toepassing als in tijden van weleer. Onze hemelse Vader geeft die wet, net als de andere geboden, om zijn kinderen te zegenen en hun goddelijke potentieel binnen bereik te brengen. Gehoorzaamheid aan de wet van kuisheid houdt volledige onthouding in van alle seksuele betrekkingen vóór het huwelijk en volledige trouw aan de partner in het huwelijk. Seksuele omgang is voorbehouden aan een huwelijk tussen een man en een vrouw.1

Onze hemelse Vader heeft met seksuele omgang in het huwelijk onder meer het verwekken van kinderen voor ogen. Daarnaast uiten man en vrouw er hun liefde mee en versterken ze er hun emotionele, geestelijke en lichamelijke band door. Seksuele intimiteit dient man en vrouw in een huwelijk in vertrouwen, toewijding en zorg voor elkaar te verenigen.2 Seksuele omgang binnen het huwelijk moet met respect voor de wilsvrijheid van beide partners gepaard gaan. Dwang en overheersing zijn daarbij niet op hun plaats.

Toch vragen we ons misschien af: waarom moet ik de wet van kuisheid gehoorzamen? Waarom maakt God zich druk om hoe ik me zedelijk gedraag? God heeft als antwoord op die vragen leerstellingen geopenbaard die we goed moeten leren begrijpen. Dat zal ons motiveren om de wet van kuisheid na te leven en onze seksualiteit binnen de door Hem gestelde grenzen tot uitdrukking te brengen.3 We begrijpen de wet van kuisheid, net zoals alle geboden van God, het beste binnen het kader van het heilsplan van onze hemelse Vader voor onze verhoging (zie Alma 12:32). Gehoorzaamheid aan de wet van kuisheid leidt tot buitengewone zegeningen.

Afbeelding
couple with child in front of the temple

Foto van gezin bij Konatempel (Hawaï), Denise Renee Bird

Uitzonderlijke beloften

Ieder mens is een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders, met een goddelijke aard en eeuwige bestemming. We hebben een lichaam gekregen om die goddelijke aard verder gestalte te geven en eens onze eeuwige bestemming te verwezenlijken.4 Onze hemelse Vader wil dat we aardse ervaringen opdoen, vooruitgang maken op weg naar volmaking en uiteindelijk de volheid van geluk genieten die Hij geniet. Hij weet dat we die bestendige vreugde alleen bereiken door de koers te volgen die Hij heeft uitgezet en daarbij zijn geboden te gehoorzamen.

We moeten terdege beseffen dat familiebetrekkingen na dit leven eeuwig voortgezet kunnen worden. De getrouwen hebben na dit leven de volgende belofte: ‘Zij zullen de engelen passeren […] op weg naar hun verhoging en verheerlijking […], en die heerlijkheid zal een volheid en een voortzetting zijn van nakomelingschap tot in alle eeuwigheid.

‘Dan zullen zij goden zijn, want zij hebben geen eind’ (Leer en Verbonden 132:19–20).

De leer van eeuwige gezinnen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is onder christelijke tradities uniek. We zijn niet louter geschapen om een of andere ondoorgrondelijke God te loven, te aanbidden en te dienen.5 We zijn door liefhebbende hemelse Ouders geschapen om op te groeien en als Zij te worden.6 Mannelijke en vrouwelijke geesten zijn geschapen om elkaar aan te vullen. Daarom is iemands geslacht in de eeuwigheid niet aan willekeur onderhevig – het vormt namelijk de basis voor de ultieme gave die onze hemelse Vader te bieden heeft: het soort leven dat Hij leidt.7

Aan die zegen heeft onze hemelse Vader de voorwaarde verbonden dat seksuele intimiteit alleen binnen het huwelijk tussen een man en een vrouw mag plaatsvinden.8 God heeft het huwelijk bedoeld ‘als de volkomen samensmelting van man en vrouw – hun hart, hoop, leven, liefde, gezin, toekomst, alles […] opdat ze voortaan “één vlees” zouden worden.’9 We kunnen het soort leven dat onze hemelse Vader geniet niet op eigen houtje bewerkstelligen, en evenmin zonder volledige toewijding en trouw aan onze man of vrouw binnen een huwelijk zoals Gods plan dat voorschrijft.

God laat ons vrij om te kiezen hoe we willen leven. Hij dwingt ons niet om het pad te volgen dat Hij heeft uitgezet, ook al weet Hij dat ons daar het grootste geluk wacht. Gods geboden en verbonden vormen het pad waardoor we als mede-erfgenaam van Jezus Christus alles in zijn koninkrijk kunnen beërven (zie Romeinen 8:17). We ontwikkelen onze goddelijke aard door rechtschapen keuzes te maken. Seksuele omgang is ‘een van de hoogste uitingen van onze goddelijke aard.’10 Onze gepaste seksuele uitingen maken het mogelijk dat Gods plan zich zowel op aarde als in de eeuwigheid ontvouwt.11 Daardoor kunnen we zoals onze Vader in de hemel worden.12 God belooft de getrouwen het eeuwige leven, dat onder meer een eeuwig huwelijk, kinderen en alle andere zegeningen van een eeuwig gezin behelst.13

Verwarrende filosofieën en Satans misleidingen

Kromme redeneringen en Satans misleidingen hebben voor verwarrende filosofieën gezorgd. Daarin speelt gehoorzaamheid aan Gods geboden, in het bijzonder de wet van kuisheid, geen rol van betekenis meer. Satans tegengeluid overheerst en zijn filosofieën zijn vaak aanlokkelijk. Sommige aanhangers van die filosofieën in het Boek van Mormon misleidden anderen en profiteerden daarvan. Nehor leerde de Nephieten bijvoorbeeld ‘dat het gehele mensdom ten laatsten dage behouden zou worden, en dat zij niet behoefden te vrezen of te sidderen, maar dat zij hun hoofd konden opheffen en zich verblijden; want de Heer […] had ook alle mensen verlost; en uiteindelijk zouden alle mensen het eeuwige leven hebben’ (Alma 1:4).

Als we Nehors filosofie overnemen, hebben we geen enkele reden om onze seksuele lusten in te dammen, omdat er immers geen eeuwige gevolgen zijn. En als we de wet van kuisheid overtreden? Geen zorgen, want de volgelingen van Nehor ‘geloofden niet in bekering van hun zonden’ (Alma 15:15). Die bekorende filosofie kan verleidelijk zijn en is voor velen ook aantrekkelijk: zonder eeuwige gevolgen gewoon doen waar je zin in hebt.

Andere valse leraren in het Boek van Mormon predikten dat mensen zich door in Jezus Christus en zijn verzoening te geloven en zijn geboden te onderhouden ‘onder het juk’ van ‘dwaasheden’ brengen, en dat de belachelijke ‘overleveringen van [hun] vaderen’ eraan ten grondslag liggen (zie Alma 30:13, 14). Zij verklaarden dat uitzien naar ‘vergeving van uw zonden’ puur een mentaal of emotioneel probleem was, ‘de uitwerking van een uitzinnige geest’ (Alma 30:16). De onvermijdelijke conclusie van die leringen is dat het iedere man en vrouw in dit leven goed gaat ‘naargelang zijn [of haar] vaardigheid’ en ‘capaciteit’, en dat wat een mens ook doet, ‘geen misdaad’ is (zie Alma 30:17). Die valse leringen propageren ongehoorzaamheid aan de wet van kuisheid, omdat het idee van goed en kwaad achterhaald zou zijn.

Geen wonder dat die filosofieën nog steeds populair zijn! Geen verantwoording voor welke keuze dan ook: dat klinkt als de ultieme vrijheid. Als we de meeste maatschappelijke gevolgen kunnen ontlopen door discreet en voorzichtig te zijn, wat voor kwaad schuilt er dan in? De wet van kuisheid lijkt in dat licht ouderwets, preuts of overbodig.

Afbeelding
smiling family

Foto, May Bo Hubbard

Eeuwige wetten

Gods wetten staan vast. Hij laat toe dat we die aan onze laars lappen. We kunnen echter net zomin onze eigen regels voor de eeuwigheid opstellen als iemand zijn eigen gepersonaliseerde natuurkundige wetten zou kunnen opstellen. God wil dat we als erfgenaam voor zijn koninkrijk in aanmerking komen. Het is naïef om te verwachten dat we Gods hemelse erfenis kunnen ontvangen terwijl we een andere koers volgen dan Hij heeft vastgesteld.

Voordat ik (ouderling Renlund) voltijds in dienst van de kerk geroepen werd, behandelde ik patiënten met ernstig hartfalen. Als cardioloog behandel je hartfalen en transplantaties volgens vaste, beproefde procedures om het beste resultaat te behalen: een langer en kwalitatief beter leven. Wijk je van die behandelwijze af, dan is het resultaat voor de patiënt niet optimaal. Sommige patiënten probeerden de gang van zaken tot mijn ontsteltenis naar eigen goeddunken bij te sturen. Sommigen zeiden: ‘Ik wil liever geen medicijnen.’ Of: ‘Ik wil niet dat er na de harttransplantatie biopsieën worden uitgevoerd.’ Het staat patiënten uiteraard vrij om hun eigen weg te kiezen. Maar ze kunnen geen ondermaatse aanpak volgen en dan het beste resultaat verwachten.

Dat geldt ook voor ons. We mogen onze eigen weg in het leven kiezen, maar die is niet los te koppelen van de gevolgen als we er onze eigen regels op nahouden, hoe vaak iemand ook beweert dat dit wél kan. Het is niet de schuld van onze hemelse Vader als wij door onze ongehoorzaamheid geen zegeningen ontvangen die met de wet van kuisheid verband houden.

De Heiland heeft in deze bedeling duidelijk gemaakt dat eeuwige wetten niet plooibaar zijn of ter discussie staan. Hij heeft gezegd: ‘En voorts, voorwaar, Ik zeg u: Hetgeen door de wet wordt bestuurd, wordt ook door de wet bewaard en door haar vervolmaakt en geheiligd.

‘Hetgeen een wet schendt en zich niet aan de wet houdt, maar zichzelf tot wet wil worden, […] kan niet door de wet worden geheiligd, noch door barmhartigheid, gerechtigheid, of het oordeel’ (Leer en Verbonden 88:34–35; cursivering toegevoegd). We kunnen eeuwige wetten niet vervangen door onze eigens regels. Iemand die zijn hand in het vuur steekt, kan immers ook niet besluiten geen brandwonden op te lopen.

Als we niet gehoorzaam zijn, zullen we alleen ‘datgene […] genieten wat [wij] bereid zijn te ontvangen, daar [wij] niet bereid waren datgene te genieten wat [wij] hadden kunnen ontvangen’ (Leer en Verbonden 88:32). We tonen door onze gehoorzaamheid aan de wet van kuisheid dat we tot alles bereid zijn om alle buitengewone zegeningen met betrekking tot een eeuwig gezin te ontvangen.

Afbeelding
smiling couple

Foto, Denise Renee Bird

Gods wetten zijn uiteindelijk altijd rechtvaardig

Seksuele intimiteit in een huwelijk volgens Gods wet is in dit leven niet voor alle kinderen van onze hemelse Vader weggelegd. Sommigen krijgen niet de kans om te trouwen. Anderen zijn ervan overtuigd dat hun unieke omstandigheden reden genoeg zijn om de wet van kuisheid niet na te leven, want dat zou hun leven wel heel moeilijk en oneerlijk maken.

Maar die rechtvaardigheid moeten we vanuit een eeuwig perspectief, namelijk dat van onze hemelse Vader en Jezus Christus, beoordelen.14 De Heiland spoorde zijn volk aan om het oordeel over wat eerlijk of oneerlijk is te bewaren voor de dag waarop Hij zijn juwelen bijeenbrengt (zie 3 Nephi 24:17–18). De ‘juwelen’ waar de Heiland op doelt, zijn degenen die zich, ondanks vermeende of tijdelijke oneerlijkheid of andere belemmeringen, aan zijn geboden houden.

Als onze omstandigheden ons oneerlijk toeschijnen, heeft koning Benjamins goede raad voor ons. Hij zegt: ‘Ik [wil] dat u nadenkt over de gezegende en gelukkige toestand van hen die de geboden van God onderhouden. Want zie, zij worden gezegend in alle dingen, zowel stoffelijke als geestelijke; en indien zij getrouw volharden tot het einde, worden zij in de hemel ontvangen, waardoor zij bij God kunnen wonen in een staat van nimmer eindigend geluk’ (Mosiah 2:41; cursivering toegevoegd).

Uiteindelijk valt alles in het niet vergeleken bij de oneindige onrechtvaardigheid die de Heiland heeft ondergaan. Toch zet Hij bij onze getrouwheid alle onrechtvaardigheid die wij ondervinden recht, en zullen wij een staat van nimmer eindigend geluk bereiken.

Als we ervoor kiezen om de geboden van God, waaronder de wet van kuisheid, te onderhouden, zullen we vreugde en ‘vrede in deze wereld, en het eeuwige leven in de toekomende wereld’ (Leer en Verbonden 59:23) ervaren.15 We zullen dan namelijk deel uitmaken van een eeuwige familie, met voorouders en nakomelingen.16 Als een man en een vrouw voor eeuwig door priesterschapsgezag aan elkaar zijn verzegeld, zullen ze verhoogd worden, een volheid van heerlijkheid ontvangen en eeuwig nakomelingschap hebben.17

Afbeelding
bride and groom

Foto, Jamie Dale Johnson

Verleiding en bekering

God voorzag dat we met verleiding te maken zouden krijgen als we de wet van kuisheid willen naleven. Daarom stelde Hij zijn Zoon als onze Heiland en Verlosser aan. We kunnen dankzij Jezus Christus en zijn verzoening kracht tegen verleiding ontvangen. Alle kinderen van God die met enige verleiding te maken hebben, kunnen de hulp van de Heer inroepen.18 Jezus Christus begrijpt wat we doormaken, want Hij is ‘in alles op dezelfde wijze als wij […] verzocht’. Voor ons geldt dan ook de aanmoediging om ‘met vrijmoedigheid [te] naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip’ (Hebreeën 4:15, 16).

Als we in de fout gaan, bedenk dan dat we door geloof in Jezus Christus en oprechte bekering rein kunnen worden.19 Bekering is vreugdevol, want ‘al waren [onze] zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw’ (Jesaja 1:18). De Heiland vergeeft onze zonden niet alleen, Hij vergeet ze ook.20 Wat willen we nog meer: hulp bij verleiding, vergeving bij bekering. Bekering hoeft ons geen angst in te boezemen, ook al probeert Satan ‘te voorkomen dat we op Jezus Christus vertrouwen die met open armen klaarstaat en ons maar al te graag wil genezen, vergeven, reinigen, sterken en heiligen.’21

Getuigenis

Gods wetten zijn er voor ons ultieme geluk. Hij wil dat we ons lichaam en seksualiteit op de door Hem verordonneerde wijze gebruiken, zodat we kunnen worden zoals Hij is. Wij zijn in ons huwelijk met wederzijds vertrouwen gezegend door de wet van kuisheid na te leven. Ons vertrouwen in elkaar en in onze hemelse Vader is toegenomen doordat we dit gebod onderhouden. Gods plan is het enige pad dat tot het opperste geluk leidt. We beloven dat u ook kunt weten dat God van u houdt en dat eeuwige zegeningen in het verschiet liggen als u zijn geboden naleeft.

Noten

  1. Zie Jakob 2:27–30; Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), ‘Les 4: De geboden’, 81–82.

  2. Zie General Handbook: Serving in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints [Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen] (2020), 2.1.2, ChurchofJesusChrist.org; David A. Bednar, ‘Wij geloven kuis te moeten zijn’, Liahona, mei 2013, 41–44; Russell M. Nelson, ‘Uw huwelijk koesteren’, Liahona, mei 2006, 36–38; Richard G. Scott, ‘Making the Right Choices’, Ensign, november 1994, 37–39.

  3. Zie Boyd K. Packer, ‘Little Children’, Ensign, november 1986, 16–18.

  4. Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, mei 2017, 145. De proclamatie doelt op iemands biologische geslacht.

  5. Zie Thomas Watson, ‘Man’s Chief End Is to Glorify God’, in A Body of Practical Divinity (1833), 8; Roger E. Olson, The Story of Christian Theology (1999), 506; The Catechism of Christian Doctrine: Prepared and Enjoined by Order of the Third Plenary Council of Baltimore (1885); alle zoals geciteerd in Terryl L. Givens, Feeding the Flock: The Foundations of Mormon Thought: Church and Praxis (2017), 1.

  6. Zie Dallin H. Oaks, ‘Apostasy and Restoration’, Ensign, mei 1995, 84–87.

  7. Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’. We zijn in de eeuwigheid niet geslachtsloos, zoals sommige theologen wel beweren. Zie Terryl L. Givens, Feeding the Flock: The Foundations of Mormon Thought: Church and Praxis (2017), 188–190.

  8. Zie Leer en Verbonden 42:22–24; zie ook ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’.

  9. Jeffrey R. Holland, ‘Personal Purity’, Ensign, november 1998, 76.

  10. Zie David A. Bednar, ‘Wij geloven kuis te moeten zijn’, Liahona, mei 2013, 42.

  11. Zie Neil L. Andersen, ‘Kinderen’, Liahona, november 2011, 28–30.

  12. Zie Dallin H. Oaks, ‘Apostasy and Restoration’, Ensign, mei 1995, 84–87.

  13. Zie Leer en Verbonden 131:1–4; 132:19–20, 24.

  14. Zie D. Todd Christofferson, ‘Waarom een huwelijk, waarom een gezin’, Liahona, mei 2015, 50–53.

  15. Zie ook Mosiah 2:41; General handbook [Algemeen handboek], 2.1.2.

  16. Zie Maleachi 4:1.

  17. Zie Leer en Verbonden 132:19.

  18. Zie Alma 13:28.

  19. Zie Jesaja 1:18; Leer en Verbonden 58:42.

  20. Zie Leer en Verbonden 58:42.

  21. Russell M. Nelson, ‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’, Liahona, mei 2019, 67.