2020
Ignatius en Adelaide Baidoo
Juli 2020


Geloofsportret

Ignatius en Adelaide Baidoo

Accra (Ghana)

Afbeelding
Baidoo family reading scriptures together

Ignatius en Adelaide hebben gezien hoe het alfabetiseringsprogramma van de kerk en de nadruk op thuisgerichte evangeliestudie de leden van de ring en hun familieleden tot zegen is.

Christina Smith, fotograaf

Ignatius:

Ik raakte betrokken bij alfabetisering door evangeliestudie doordat ik lid was van het ringpresidium. Ik bezocht een les en ik besefte dat het ook nuttig is voor mensen die wel kunnen lezen en schrijven. Voor ieder van ons is het nuttig, zodat we het evangelie van Jezus Christus beter kunnen begrijpen.

Adelaide:

Ik ken veel zusters in onze wijk die iets hebben gehad aan de cursus alfabetisering door evangeliestudie. Een zuster vond het jammer dat ze niet kon lezen, schrijven of haar kinderen met hun huiswerk helpen. Ze heeft de cursus gevolgd, en kan nu lezen en hen helpen. Ze is erg blij. Altijd als ik haar zie, denk ik: Dit evangelie is echt waar. Het verandert mensen ten goede.

Ignatius:

Kom dan en volg Mij en thuisgerichte evangeliestudie moedigen gezinnen ook aan om de Schriften samen te lezen en van elkaar te leren.

De sluitsteen van onze godsdienst is het Boek van Mormon. Hier in Afrika zijn we allemaal opgegroeid met de Bijbel. Veel mensen weten echter niet dat het Boek van Mormon duidelijke en waardevolle waarheden bevat. Wij gebruiken Kom dan en volg Mij voor de studie van het Boek van Mormon in het programma alfabetisering door evangeliestudie en in onze thuisgerichte evangeliestudie, zodat we alle benodigde kennis om vooruitgang te maken tot ons nemen en begrijpen.

Adelaide:

Toen thuisgerichte evangeliestudie werd aangekondigd in de algemene conferentie, maakte ik me een beetje zorgen over sommige wijkleden. Hoe gaan ze dat klaarspelen? dacht ik. Ik bad dat de leden zich bij deze openbaring zouden aansluiten. Ik weet dat ze, als ze de woorden van de profeet navolgen, thuis gesteund worden.

In ons gezin doen we wat we kunnen. Iedereen doet mee. Ik ben heel blij dat mijn kinderen elkaar helpen bij het samen lezen van het Boek van Mormon. Ze houden van het Boek van Mormon. Het was fijn om samen te lezen en onze getuigenissen te delen.

Ignatius:

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Verhoging is een gezinsaangelegenheid.’1 Ik houd van mijn vrouw en kinderen. Ik wil altijd bij hen en bij onze hemelse Vader zijn. We moeten elkaar dus helpen.

Adelaide:

Bij de zustershulpvereniging helpen we elkaar ook. Als we samenkomen, vragen we ons af welke zuster ons nodig heeft of wie wij nodig hebben. We zitten bij elkaar en helpen elkaar lezen, begrijpen en uitwisselen wat we leren. We proberen zo goed mogelijk te bedenken wat de Heiland zou doen als Hij hier was.

Ignatius:

Als onderdeel van het programma alfabetisering door evangeliestudie wordt deelnemers gevraagd een tekening te maken van wat ze gaan doen om hun evangelie- en Schriftstudie te verbeteren. Iemand tekende een gezin rond een tafel, met de Schriften voor zich, pratend over het evangelie. Ik was daar diep door geraakt. Het alfabetiseringsprogramma gaat niet alleen over lezen en schrijven. Beelden kunnen ons ook helpen. Ook als we denken dat we alles weten, kunnen we altijd meer leren over het evangelie, en ons getuigenis van de Heer, Jezus Christus, versterken.

In de Schriften staat dat als iemand sterk is in de Geest, hij dan degene die zwak is mee moet nemen, zodat ook hij sterk kan worden (zie Leer en Verbonden 84:106). Als mensen het evangelie niet zo goed kennen, kunnen we ze een voor een helpen en hen op een hoger niveau brengen. Onze bediening is een goede manier om de leden op te bouwen.

Noot

  1. Russell M. Nelson, ‘Kom dan en volg Mij’, Liahona, mei 2019, 89.

Afbeelding
Baidoo children reading scriptures

Thuisgerichte evangeliestudie heeft het getuigenis van de zonen van het gezin Baidoo, Jayden en Hubert, sterker gemaakt. Zij leiden vaak de gezinsgesprekken over het evangelie.

Afbeelding
Baidoo family singing hymns

Door lofzangen te zingen met het gezin nodigen ze de Geest bij hun thuisavonden uit.

Afbeelding
Baidoo family praying

Dankzij regelmatig gezinsgebed was het huis van de familie Baidoo een plek van geloof en liefde.

Afbeelding
Little girl praying

Ignatia heeft van haar ouders en broers geleerd hoe belangrijk gebed is.

Afbeelding
Children washing dishes

Samen klusjes doen en evangeliestudie versterken de band tussen de kinderen in het gezin Baidoo.

Afbeelding
Mother hugging son

Evangeliestudie en dienstbaarheid in het gezin hebben de liefde van de Baidoos voor elkaar sterker gemaakt en heeft hen op vele andere manieren gezegend.

Afbeelding
Couple praying together

Bidden als man en vrouw samen heeft Ignatius en Adelaide geholpen om een voorbeeld te zijn voor hun kinderen, zoals de profeet en de apostelen hebben geleerd.