2020
Weerstand bieden aan valse leer
Juli 2020


Kom dan en volg Mij: Boek van Mormon

Weerstand bieden aan valse leer

Alma 30–31

6–12 juli

Afbeelding
How Can We Withstand False Teachings?

Korihor was een antichrist, die preekte ‘tegen de profetieën die door de profeten waren uitgesproken aangaande de komst van Christus’ (Alma 30:6). Hij verkondigde nog andere leugens en ‘verleidde het hart van velen’ (Alma 30:18).

Hoewel dit meer dan 2000 jaar geleden gebeurde, verkondigen velen vandaag de dag vergelijkbare dingen. Wat kunnen we doen om onszelf tegen bedrieglijke leringen te beschermen?

We kunnen zelf een getuigenis verkrijgen

Korihor leerde de mensen ‘dat er geen Christus zou zijn’ en ‘geen verzoening’, en hij ontkende het bestaan van God (zie Alma 30:12, 17, 28).

Hoe weten we dat God en Jezus Christus leven? Door welke Schriften en persoonlijke ervaringen wordt ons getuigenis van Hen gesterkt?

We kunnen vertrouwen op openbaring

Korihor ontkende de geest van profetie en openbaring. Hij probeerde mensen te laten geloven dat ‘geen mens […] iets [kan] weten van hetgeen komen zal’ en ‘u kunt niet iets weten wat u niet ziet’ (Alma 30:13, 15).

We kunnen het woord van God voor onze tijd horen van de profeten en apostelen. Hoe wordt u beschermd tegen bedrieglijke leer door het volgen van de profeet?

We kunnen onthouden dat waarheid waar is

Korihor vertelde de mensen dat ze niet konden weten wat waar is (zie Alma 30:24), maar president Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Sommige dingen zijn gewoon waar. […]

‘Waarheid is gebaseerd op de wetten die God heeft bepaald. […] Eeuwige wetten werken door in ons leven en beïnvloeden het, of we er nu wel of niet in geloven.’ (‘De liefde en wetten van God’ [devotional aan de Brigham Young University, 17 september 2019], speeches.byu.edu.) Hoe kunnen we de waarheden van God ontdekken, en hoe zijn die ons tot zegen?