2020
Als alleenstaande besef ik dat ik Gods hele plan voor mij moet vertrouwen
Juni 2020


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Als alleenstaande besef ik dat ik Gods hele plan voor mij moet vertrouwen

Ik vond vreugde toen ik eindelijk alles losliet en op het hele plan van mijn hemelse vader ging vertrouwen.

Toen ik 30 was, stelde een vriend mij vragen die mijn leven veranderden. Hij vroeg: ‘Wat zou je doen als je onbeperkte financiële middelen had?’ Ik gaf een paar standaardantwoorden, zoals een huis kopen, voor mijn familie zorgen, zelfredzaam worden enzovoort.

Maar hij drong aan en vroeg: ‘Wat zou je doen als je al die dingen èn onbeperkte financiële middelen had?’ Toen besefte ik dat ik ondanks mijn ongehuwde staat veel te bieden had. Ik dacht na over de dingen die ik kon leren en met anderen delen, en de invloed die ik op anderen kon hebben.

Mijn focus verleggen

Als jongvolwassene was het mijn droom om een man te vinden, in de tempel te trouwen en een gezin te stichten. Ik dacht dat dit mijn enige doel was. Toen dat maar niet gebeurde, vroeg ik me dan ook af: ‘Als trouwen het belangrijkste in iemands leven is, waarom heb ik die kans dan nog niet gehad?’

Toen mijn vriend me die vragen stelde, begreep ik eindelijk wat het ware doel van het leven is. Ik geloof nog steeds dat trouwen en kinderen krijgen centraal staat in het eeuwige plan dat onze hemelse Vader voor ieder van ons heeft, maar ik besef nu dat dit niet het hele plan is.

We zijn hier op aarde om te groeien, de waarheid uit te dragen, Jezus Christus te volgen, en uiteindelijk bij onze hemelse Vader terug te keren (zie Alma 34:32).

Met dat in mijn achterhoofd begon ik te bidden en God om hulp te vragen zodat ik mijn doel en mijn talenten mocht ontdekken. Door gebed en door mijn eigen inspanningen om nieuwe hobby’s te proberen en mijn geloof te vergroten, ontdekte ik na een tijdje mijn doel in het leven. Ik besefte dat ik een groot geloof in Jezus Christus heb. En een deel van mijn doel en plan op aarde is om anderen te helpen, zodat ook zij hun geloof in Hem kunnen ontwikkelen en versterken. Dit besef heeft mijn leven richting gegeven, en zo kan ik mij er beter op concentreren te worden wie de Heer wil dat ik ben.

Mijn doel vinden

Toen ik in de twintig was, gingen veel van mijn gesprekken over mijn ongehuwde staat. Ik had alleen oog voor mijn ‘zielige’ omstandigheden. Nu besef ik dat het goed is om naar een huwelijk te streven, maar dat ik tegelijk andere doelen en mogelijkheden kan verkennen.

Als je niet goed weet wat je op dit moment moet doen, heeft president Russell M. Nelson goede raad om je op weg te helpen:

‘Vraag je hemelse Vader in de naam van Jezus Christus wat Hij van jou en je zending hier op aarde vindt. Vraag het met een oprechte bedoeling, dan zal de Geest je in de loop van de tijd de waarheid influisteren. […]

‘Ik beloof je dat als je een glimp begint op te vangen van hoe je hemelse Vader je ziet en waar Hij op rekent dat je voor Hem doet, je leven nooit meer hetzelfde zal zijn!’ (‘Pal staan als ware millennials’, Liahona, oktober 2016, 49.)

Dat zijn wijze woorden.

Hoewel ik ideeën heb over wat ik wil bereiken (en die zijn geweldig, al zeg ik het zelf), weet God meer dan ik. En zijn plan zal mij langs betere wegen leiden dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Openstaan voor nieuwe hoop

In het begin was het moeilijk om op één lijn te komen met het plan dat mijn hemelse Vader voor mij heeft. Ik moest openstaan voor nieuwe ideeën, nieuwe dromen, nieuwe hoop. Het was soms pijnlijk dat mijn leven niet liep zoals ik had gepland. In mijn patriarchale zegen stonden concrete beloften die maar niet uitkwamen. Maar ik maakte me geen zorgen meer zodra ik mijn eigen ideeën losliet en besloot erop te vertrouwen dat al mijn beloofde zegeningen zullen uitkomen – omdat ik weet dat dit volgens Gods timing zal gebeuren.

Als we op het hele plan van onze hemelse Vader vertrouwen en ons erop concentreren, zullen we de eeuwige vreugde hebben die Hij ons belooft (zie 2 Nephi 2:25). We zullen onze persoonlijke zending ontdekken. We zullen worden wie Hij wil dat we worden. En tegelijkertijd bereiden we ons op al onze eeuwige zegeningen voor – waaronder het huwelijk.

Doordat ik alles anders ben gaan bekijken, heb ik ware vreugde gevonden. Ik heb niet overal een antwoord op, maar Hij verlicht mijn leven stukje bij beetje.