2020
Versterk je geloof door het eerste visioen
April 2020


Versterk je geloof door het eerste visioen

Ik bid dat je Josephs patroon van gebed volgt, de beginselen leert die hij leerde, en je geloof in je hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, versterkt.

Afbeelding
Teenaged Elder Anderson shares his beliefs with friends Illustration of Elder Neil Anderson when he was 16 years old at a conference he traveled to the east coast to attend. He is in a informal group of people and he is explaining his beliefs to the group.

Toen ik 16 was, reisde ik van ons huis in Idaho naar een conferentie aan de oostkust van de Verenigde Staten. Die conferentie werd door jonge mensen uit alle 50 staten en bijna 40 landen bijgewoond. Ik had tot dan toe zelden meegemaakt dat ik vanwege mijn geloofsovertuiging een buitenbeentje was.

Op een avond ontstond er in een informele groep een discussie over enkele opvattingen en praktijken van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Een grote groep studenten begon opeens vragen op me af te vuren, sommige met een kritische ondertoon.

Dat had ik niet verwacht. Maar ik dacht even na en begon toen wat basisbeginselen van het evangelie uit te leggen. Ik vertelde dat we een hemelse Vader hebben, dat we zijn zoons en dochters zijn, en dat we op aarde zijn om geloof in Jezus Christus te ontwikkelen en onszelf te bewijzen door het goede boven het kwade te kiezen.

Door die beginselen kwam ik op het getuigenis van Joseph Smith. De andere studenten hadden geen vragen over Joseph Smith gesteld, maar ik merkte dat ik tot de kern kwam waarom ik geloofde. Toen ik over de verschijning van de Vader en de Zoon in het heilige bos vertelde, viel iedereen opeens stil. De sfeer in de ruimte kreeg een zekere heiligheid, en ik voelde een indringende geestelijke kracht op mij en mijn woorden rusten.

Na afloop bedankten meerdere studenten me voor mijn sterke overtuiging. Sommigen vroegen zelfs om meer informatie over de kerk. Toen ik die avond naar mijn kamer ging, besefte ik dat ikzelf nog het meest door het hele gebeuren geraakt was. Ik had zelf de kracht gevoeld die het getuigen van God de Vader, Jezus Christus en het eerste visioen teweegbrengt.

Ik heb sinds die gebeurtenis meer dan 50 jaar geleden honderden keren van de Vader, de Zoon en de profeet Joseph Smith getuigd. Bij die gelegenheden heb ik telkens weer het bevestigende getuigenis van de Heilige Geest gevoeld.

Ik wil graag vijf beginselen noemen die ik door mijn geestelijke begrip van het eerste visioen heb geleerd. Die beginselen hebben mijn geloof in onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon, en mijn verlangen om Hen te volgen, versterkt. Ik hoop dat ze jou ook versterken.

Afbeelding
An illustration of the First Vision

1. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn afzonderlijke personen

Theologen en filosofen hadden de aard van God de Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest al honderden jaren bediscussieerd. Velen geloofden dat Zij één wezen waren. Dankzij Josephs ervaring 200 jaar geleden in het heilige bos, kennen we de absolute waarheid over de aard van God.

Ten eerste, dat Hij leeft! Ten tweede, dat de Vader en de Zoon twee afzonderlijke, verheerlijkte, unieke herrezen personen zijn. Joseph verkreeg later de kennis dat ‘de Heilige Geest geen lichaam van vlees en beenderen [heeft], maar een Persoon van Geest [is]. Anders kon de Heilige Geest niet in ons wonen.’ (Leer en Verbonden 130:22).

2. Wij zijn zoons en dochters van God

Door het eerste visioen en andere ervaringen kwam de profeet Joseph Smith erachter dat God niet een of andere verre macht is die de wereld en de bewoners ervan heeft geschapen en er daarna niet meer naar omkijkt. In werkelijkheid is ieder van ons ‘een geliefde dochter [of zoon] van hemelse Ouders’.1

In de proclamatie over het gezin staat: ‘Ieder mens – man of vrouw – is geschapen naar het beeld van God. Ieder is een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders, en als zodanig heeft ieder een goddelijke aard en bestemming.’2 Onze hemelse Vader heeft die bestemming duidelijk aangegeven: ‘Dit is mijn werk en mijn heerlijkheid: de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’ (Mozes 1:39).

Onze identiteit komt van God, en we zijn hier op aarde om meer op Hem te gaan lijken. Dankzij dit begrip van het eerste visioen wist ik als jongeman al dat ik een persoonlijke hemelse Vader heb, die van me houdt en wil dat ik bij Hem terugkeer.

3. Onze zonden kunnen ons vergeven worden

Joseph maakte zich onder meer grote zorgen over de vergeving van zijn zonden. In een van de beschrijvingen van het eerste visioen staat dat de Heer de jonge zoeker naar waarheid met de volgende woorden aansprak: ‘Joseph, mijn zoon, je zonden zijn je vergeven. Ga heen, wandel in mijn inzettingen en onderhoud mijn geboden. Zie, Ik ben de Heer der heerlijkheid. Ik ben voor de wereld gekruisigd, zodat eenieder die in mijn naam gelooft, het eeuwige leven kan ontvangen.’3

Joseph kwam te weten dat hij dankzij de verzoening van Jezus Christus vergeving van zijn zonden kon ontvangen, en rein en zuiver voor God kon worden. Hij ontving de zekere kennis dat Jezus Christus de zonden en lasten op Zich heeft genomen van allen die ooit op aarde hebben geleefd en zullen leven.

Uit het eerste visioen maken we op dat ook wij dankzij de genade van onze Heiland, Jezus Christus, vergeving van onze zonden kunnen ontvangen en op een dag rein voor de Vader kunnen staan.

4. Onze hemelse Vader hoort en verhoort onze gebeden

Joseph leerde die dag in 1820 in het bos dat onze hemelse Vader gebeden hoort en verhoort. Joseph zei later: ‘Ik had het volste vertrouwen in het verkrijgen van een goddelijke manifestatie, omdat ik er al eerder een had ontvangen’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:29). Door zijn voorbeeld weten we dat we onze hemelse Vader in gebed kunnen benaderen om zelf antwoorden te ontvangen.

Joseph herhaalde dit patroon van gebed keer op keer. Hij vertrouwde erop dat de Heer zijn gebeden zou horen en verhoren. Hij bad over kwesties waarover jij waarschijnlijk ook gebeden hebt.

Hij bad om wijsheid (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:12–13).

Hij bad over de doop (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:68).

Hij bad om bevrijding (zie Leer en Verbonden 121:1–4).

Hij bad voor de zendelingen (zie Leer en Verbonden 109:22).

Hij bad voor de kerk, de leden en de kerkleiders (zie Leer en Verbonden 109:71–76).

En hij bad voor zijn familie (zie Leer en Verbonden 109:68–69).

Dat is een patroon voor ons. Joseph liet ons zien dat we allemaal in gebed tot onze Vader kunnen gaan.

5. De Vader en de Zoon kennen ons persoonlijk

We leren van het eerste visioen dat deze celestiale Wezens ons persoonlijk kennen, net zoals Zij Joseph kenden. De Vader noemde Joseph bij de naam en zei, ‘wijzend op de ander: Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.)

De Vader en de Zoon waren van Josephs behoeften, zorgen en verlangens op de hoogte, net zoals Zij die van ons kennen. Zij hebben ook weet van onze successen en smarten.

Ik bad in mijn jeugd voor allerlei zaken. Als ik nu terugkijk, lijken sommige dingen niet echt belangrijk. Maar toen waren ze wél belangrijk voor mij. Ik begreep al op jonge leeftijd dat ik een Vader in de hemel heb die naar me luistert. Ik kreeg niet altijd meteen antwoord, maar ik had het gevoel dat Hij mijn smeekbede op zijn eigen tijd en wijze en voor mijn bestwil zou inwilligen.

Heb vertrouwen dat God tot je zal spreken. Geloof in de gevoelens die tot diep in je hart doordringen. Ik ging in het gebed geloven en de kracht ervan begrijpen omdat ik wist wat de profeet Joseph Smith had meegemaakt. Ik wist dat God mijn naam kende en dat Hij mij zou antwoorden. Hij kent ook jouw naam en zal jou antwoorden.

Getuigenis

Ik heb Josephs patroon van gebed een groot deel van de 68 jaar dat ik op aarde ben, beproefd. Ik heb net zoals alle ware discipelen van de Heiland antwoorden uit de hemel ontvangen. Ik weet dat Jezus de Christus is. Hij is de Zoon van God. Hij is opgestaan en leeft. Hij heeft de macht om onze zonden te vergeven. Hij kan ons door ons geloof, onze gehoorzaamheid en onze bekering veilig naar ons hemelse thuis terugbrengen.

Ik getuig als apostel en geordende getuige van de Heer Jezus Christus, met de zekerheid en overtuiging die door de Heilige Geest bevestigd zijn, dat de Vader en de Zoon in het heilige bos aan Joseph Smith zijn verschenen. Ik bid dat je Josephs patroon van gebed volgt, de beginselen leert die hij leerde, en je geloof in je hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, versterkt.

Noten

  1. ‘Jongevrouwenthema’, Jongevrouwen.KerkVanJezusChristus.org.

  2. ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, mei 2017, 145.

  3. ‘Joseph Smith’s Accounts of the First Vision’, josephsmithpapers.org.

Illustratie, David Malan

Illustratie, Kendall Ray Johnson