2020
4 sanningar jag har lärt mig av att studera Joseph Smith som kyrkans historiker
Februari 2020


Endast digitalt: Unga vuxna och den pågående återställelsen

4 sanningar jag har lärt mig av att studera Joseph Smith som kyrkans historiker

Unga vuxna behöver inte vara rädda för kyrkans historia. Faktum är att du borde utforska den.

När jag var liten älskade jag att lyssna på det mamma berättade om Joseph Smith och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas historia. Jag växte upp i västra Oregon, ett område omgivet av nötträdsodlingar och lantbruk. Med syrsor sjungande i bakgrunden samlades vi som familj på bakre verandan på somrarna och lyssnade när mamma återgav de här berättelserna.

Kanske var det för att jag också var liten, men jag tyckte att berättelserna från profeten Joseph Smiths barndom var särskilt spännande, till exempel den benoperation han genomled för att ta bort en skelettinfektion när han bara var sju år gammal. Eller när familjen Smith flyttade till New York tre år senare och Joseph fortfarande använde kryckor. Jag lärde mig så mycket om Joseph Smith att jag till och med kände till fler historiska fakta än mina lärare i Söndagsskolan och Primär!

Insikt om evangelieprinciper genom historia

När jag fortsatte med min utbildning började jag studera Amerikas historia och kyrkans historia på allvar. Jag lärde mig mycket om kulturen som Joseph Smith levde i och miljön där kyrkan grundades. Den informationen gjorde att berättelserna jag hörde som liten fick större innebörd. Min utbildning hjälpte mig se att man kan få större insikt om viktiga evangelieprinciper genom att studera det återställda evangeliets historia. Jag insåg att den här processen är något man bör ta till sig snarare än vara rädd för.

I juli 2018 fick jag möjlighet att kombinera mitt intresse för kyrkans historia med min historieutbildning när jag började arbeta som volymredaktör på Joseph Smith Papers Project [projektet Joseph Smiths dokument] vid kyrkans historiska avdelning. I min befattning verifierar jag avskrifter av historiska dokument och ger läsarna information så att de kan förstå texten bättre.

Med andra ord: Det är mitt jobb att tänka på Joseph Smiths liv varje dag.

Studera historia med trons öga

Den Joseph Smith som jag är mest bekant med som historiker är en unik och mångfasetterad amerikansk personlighet som ville skapa ett Sion-samhälle i det som en gång var USA:s västra gränsområde. Det finns några aspekter av Joseph Smiths liv som historiker inte har någon större kunskap om eftersom han inte förde någon uppteckning om sina upplevelser eller predikningar.

Men oavsett vad vi vet eller inte vet måste tro spela en roll när vi utforskar historia som medlemmar i kyrkan. Min övertygelse om Gud och principen om fortsatt uppenbarelse – att Gud inte slutar tala till och leda sina barn – är grunden till min tro och den håller mig förankrad i det evangelium som jag älskar så mycket.

Mina ingående dagliga upplevelser av att studera Joseph Smiths liv och kyrkans historia i allmänhet har lärt mig flera saker:

  1. Profeten Joseph Smith var kallad av Gud. Han blev verkligen ett redskap i Herrens händer för att återställa hans evangelium på jorden. Och det är vårt ansvar att hålla återställelsen igång.

  2. Gud använder ofullkomliga språkrör – som Joseph Smith – för att genomföra sitt storslagna verk. Var och en av oss kommer till korta, och sanningen är den att vi inte är ensamma – även profeter använder Jesu Kristi försoning för att omvända sig, precis som vi.

  3. Vår himmelske Fader är medveten om var och en av oss personligen – med alla våra åtföljande svårigheter och frågor. Läran som Gud återställde genom Joseph Smith ger oss kunskapen att varje person som någonsin fötts har ett enormt personligt värde och oändlig evig potential att bli som sina himmelska föräldrar.

  4. Personlig tillväxt och uppenbarelse kan fortgå under hela livet. Joseph Smith förstod troligen sin första syn bättre allteftersom han blev äldre tack vare upplevelserna av uppenbarelse han hade under resten av sitt liv. Vi kan på liknande sätt se på upplevelserna vi har med vetskap om att vi kan fortsätta söka uppenbarelse när vi bygger på sanningen vi har lärt oss.

Som unga vuxna kan det ibland kännas tröstlöst att försöka hitta svar på frågor om kyrkans historia, men processen är värd ansträngningen. Din tro stärks när du lär dig om dem som har hjälpt till att få kyrkan att växa världen över. Min tro har definitivt stärkts.