2020
Var som Nephi
Januari 2020


Var som Nephi

Nephi sa till sin far: ”Jag ska gå och göra det som Herren har befallt” (1 Ne. 3:7). Häri gav han oss ett inspirerande exempel på tro och ihärdig lydnad. Nephis beslutsamhet att gå och göra var rotad i två betydelsefulla egenskaper som vi alla kan utveckla: hans vittnesbörd om Herren och hans profeter och hans andliga motståndskraft.

Utveckla ett vittnesbörd

Nephi var lydig därför att han hade sökt efter och fått ett eget vittnesbörd om Herrens befallningar till hans far (se 1 Ne. 2:16–20). Han visste att det skulle bli svårt att hämta mässingsplåtarna. Men till skillnad från sina bröder visste han att Herren skulle vara med honom och bereda vägen så att de kunde genomföra det.

Den här tron på Gud och hans profet välsignade och stärkte Nephi under hela hans liv och hjälpte honom utföra mirakulösa saker. Liksom Nephi kan vi göra storslagna saker i livet när vi strävar efter att lyda råden vi får från levande profeter, den Helige Andens viskningar och skrifterna. Till exempel har Herrens profet i dag, president Russell M. Nelson, bett oss hjälpa till att samla Israel och förbereda för Frälsarens återkomst.1

När vi studerar Guds ord och lyder det stärks vår tro och vi känner en beslutsamhet i hjärtat att fortsätta vara lydiga, även när vi vet att det blir svårt.

Bild
young man hiking

Utveckla andlig motståndskraft

Nephis exempel lär oss också om motståndskraft som en kristuslik egenskap – att arbeta sig igenom svårigheter i stället för att leta efter en lätt utväg. Det finns stunder i livet när vi alla blir ombedda att göra svåra och krävande saker. I sådana situationer blir vi välsignade om vi litar till vår tro på Kristus och väljer ”det svåra och rätta i stället för det felaktiga och lätta”2.

När du ställs inför ett svårt beslut eller en svår uppgift får du hjälp att hålla ut med en sådan ”gå och göra-attityd”. När du trofast följer vägledningen du får visar du Herren att han kan lita på dig och stärka din tro på Jesus Kristus.

När du trofast arbetar på att utveckla ditt vittnesbörd, din andliga motståndskraft och ”gå och göra-attityden” så välsignar, stärker och stödjer Herren dig i år och hela livet.

Slutnoter

  1. Se Russell M. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Thomas S. Monson, ”Val”, generalkonferensen i april 2016.