2020
Handla i tro
Januari 2020


Handla i tro

Bild
2020 youth theme

Vårt tema i år är inriktat på orden ”gå och göra”, en djärv föresats som den trofaste profeten Nephi gav uttryck för i 1 Nephi 3:7. Men den kanske mest tröstingivande delen av den här versen kommer när Nephi lär att Herren alltid ”[bereder] en utväg” för att hans arbete ska kunna utföras.

Uppfattningen att Gud ska bereda vägen för dig kommer ur en djupgående tro. Nephi visste att om Gud bad honom att göra något så skulle Gud också hjälpa honom att genomföra uppgiften. Och vi vet att det var tack vare Nephis tro och tillit till Herren som han lyckades hämta mässingsplåtarna.

Liksom Nephi kan vi också ha tron att ”gå och göra”. Du kanske inte alltid förstår varför du får vissa uppmaningar från kyrkans ledare eller dina föräldrar eller ens vissa maningar från den Helige Anden. Det är inte alltid lätt att förstå, eller det kan till och med kännas som om det är omöjligt att göra. Men ”ingenting är omöjligt för Gud” (Luk. 1:37). När du går framåt i tro upptäcker du att Gud alltid har en anledning och en plan.

Bild
young woman walking toward a door

Gud kommer aldrig att be dig göra något som han vet att du inte kan göra. Han kommer aldrig att se till att du misslyckas. Men han kanske ber dig göra något som kräver stark tro och att du lyssnar på Anden för att få vägledning.

Nyckeln till att få tron till att ”gå och göra” är att utveckla tilltro. När du har tilltro till Herren så litar du på att han hjälper dig utföra varje uppgift. Tänk på det – du sändes hit till jorden vid den här tiden därför att du är redo och kapabel att utföra Herrens verk här och nu. Du har blivit utvald till att leva i den här tiden därför att Herren litar på dig.

Välsignelserna du får av att handla med tro och tillit är ofattbara. Du får veta din identitet och ditt syfte i ett större och mer fokuserat perspektiv, din tillit till Jesus Kristus och hans försoning ökar och du får veta att du är bra nog, med Herrens hjälp.