2019
Jesus Kristus: Källan till bestående glädje
December 2019


Jesus Kristus: Källan till bestående glädje

Från ”That They Might Have Joy”, ett tal som hölls under en andakt vid Brigham Young University den 4 december 2018.

Varje medlem i Herrens återställda kyrka som strävar efter att minnas och ära heliga förbund och att hålla buden kan få gåvan av bestående glädje.

Bild
Nativity scene

Jesu födelse, av Michael Malm

Jag var nyligen på ett andligt mäktigt vittnesbördsmöte och lyssnade noga när en hängiven syster sa: ”Jag känner stor glädje tack vare Faderns frälsningsplan.”

Det som genast blev tydligt för mig var det faktum att den här kvinnan inte bara sa några välbekanta ord. Ljuset som lyste i hennes ögon, den andligt värdiga tonen i hennes röst, hennes glada och fridfulla utstrålning – allting hos henne bekräftade sanningen i det hon sa. Hon var fylld av glädje. Hon utstrålade glädje. Hon höll verkligen på att bli mer som Frälsaren och få hans bild återspeglad i sitt ansikte (se Alma 5:14), och en del av det innebar att bli fylld av glädje.

Hennes trosstarka utstrålning fick mig att minnas texten till flera bekanta psalmer:

Vi finner glädjen när vi söker

Guds rättfärdighet.1

Kom, kom Guds folk, ej kamp och möda räds,

blott med fröjd framåt drag! …

Långt bättre är att jaga bort

bekymmer, kval av varje sort,

gör så och fröjdas må var själ:

Allt är väl! Allt är väl!”2

Vad glädje för mig syndare,

han lever, min Förlossare.3

Och under julen sjunger vi:

”Ett budskap glatt om fröjd jag bär

till världen vida kring.”4

Och

Gläd dig, o jord, han komma skall,

din Konung ära ske!

Låt änglars kör och världen all sitt lov vår Konung ge,

sitt lov vår Konung ge,

sitt lov, sitt lov vår Konung ge!5

Sedan president Russell M. Nelson blev president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har han ofta gett folk världen över en uppmaning som inbegriper ett löfte om glädje: ”Vårt budskap till världen är enkelt och uppriktigt: Vi inbjuder alla Guds barn på båda sidor om slöjan att komma till Frälsaren, ta emot det heliga templets välsignelser, nå bestående glädje och bli berättigade till evigt liv.6

Bild
Christ reaching out

Han botade dem alla, av Michael Malm

Exakt vad är den här glädjen som vi sjunger och undervisar om, och vilken vi har en plikt att erbjuda alla människor? Och hur får vi den? Låt oss nu tillsammans hitta svaren på de här båda viktiga frågorna.

Vad är glädje?

En vanlig definition av glädje i ordböckerna är ”en känsla av välbehag [eller] lycka”.7 Som jämförelse beskriver Handledning för skriftstudier glädje som ”ett lyckotillstånd som kommer av ett rättfärdigt levnadssätt”.8 Intressant nog hjälper vårt evangelieperspektiv oss att förstå att glädje är mer än en flyktig känsla. Det är snarare en andlig gåva och ett tillstånd av att vara och att bli. Av den anledningen sa jag om systern som bar sitt vittnesbörd att hon var fylld av glädje och utstrålade glädje.

Som en vis och kärleksfull far lärde Lehi sina söner att själva syftet med jordelivet är att alla ska ha glädje:

”Men se, allt har gjorts enligt hans visdom som vet allt.

Adam föll för att människorna skulle kunna bli till, och människorna är till för att de skall kunna ha glädje” (2 Ne. 2:24–25).

Adam och Eva sammanfattade de viktiga lärdomar de fått av den evige Fadern och av sina egna upplevelser. Adam sa: ”Välsignat vare Guds namn, ty på grund av min överträdelse har mina ögon öppnats, och här i livet skall jag ha glädje och i köttet skall jag åter få se Gud” (Mose 5:10; kursivering tillagd).

Och Eva sa: ”Om det inte vore för vår överträdelses skull, skulle vi aldrig ha fått avkomlingar, och skulle aldrig ha haft kunskap om gott och ont och känt glädjen över vår återlösning och det eviga livet som Gud ger till alla de lydiga” (Mose 5:11; kursivering tillagd).

Faderns lycksalighetsplan gör att hans barn kan få en fysisk kropp och uppleva jordelivet, välja rättfärdighet i närvaro av ondska och frestelser, och hjälpa vår himmelske Fader med hans stora plan genom ett hedervärt äktenskap och föräldraskap.9 I slutändan, vid tiden för vår uppståndelse, ”[blir] anden och kroppen förenade för att aldrig mer åtskiljas, så att [vi kan] motta glädjens fullhet” (L&F 138:17; kursivering tillagd).

Hur får vi glädje?

Jag tror att kontrasten mellan rättfärdig glädje och att ha roligt enligt världens synsätt är lärorik och hjälper oss att bättre förstå den sanna glädjens karaktär. Glädje kommer av att utöva tro på Herren Jesus Kristus, värdigt ta emot och trofast ära heliga förrättningar och förbund, och att sträva efter att bli grundligt omvänd till Frälsaren och hans ändamål. Att ha roligt är resultatet av ”nöjen”, ”lekfulla [och] ofta högljudda handlingar eller uttryckssätt” eller njutbart tidsfördriv.10 En dag med åkturer på Disneyland är rolig. Att värdigt förbereda sig för och ta del av sakramentets förrättning är glädjefullt.

Glädje är i huvudsak andlig; att ha roligt är i huvudsak timligt. Glädje är i huvudsak bestående; att ha roligt är i huvudsak tillfälligt. Glädje är i huvudsak djup och rik; att ha roligt är i huvudsak flyktigt. Glädje är i huvudsak fullkomlig och komplett; att ha roligt är i huvudsak ofullständigt. Glädje gäller både jordelivet och evigheten; att ha roligt gäller bara jordelivet.

Hur viktigt är det inte att vi ser till att aldrig blanda ihop eller byta ut den bestående, djupa glädjen i ett hängivet lärjungeskap mot tillfälliga och ytliga nöjen.

Återlösaren är den yttersta och enda källan till bestående och evig glädje. Profeten Jakob vittnade: ”Men se, de rättfärdiga, Israels Heliges heliga, de som har trott på Israels Helige, de som har uthärdat världens kors och ringaktat dess hån, de skall ärva Guds rike som beretts åt dem ända sedan världens grundläggning, och deras glädje skall vara fullkomlig för evigt” (2 Ne. 9:18; kursivering tillagd).

Den sanna källan till glädje

Tack vare vår himmelske Faders plan och Frälsarens försoning gör uppriktig omvändelse att vi vänder oss till och litar på Jesus Kristus, den sanna källan till glädje. Begrunda noga kung Benjamins folks reaktion på hans undervisning om Frälsarens försoning:

”Och nu hände det sig att när kung Benjamin slutat tala de ord som framförts till honom av Herrens ängel, såg han sig om på mängden, och se, de hade fallit till marken, ty Herrens fruktan hade kommit över dem.

Och de hade betraktat sig själva i sitt eget köttsliga tillstånd vara ringare än jordens stoft. Och de ropade alla med en röst och sade: O, förbarma dig, och låt Kristi försonande blod verka så att vi kan få förlåtelse för våra synder och så att våra hjärtan kan bli renade. Ty vi tror på Jesus Kristus, Guds Son, som skapade himmel och jord och allting och som skall komma ned bland människobarnen.

Och det hände sig att sedan de talat dessa ord kom Herrens Ande över dem så att de fylldes med glädje, eftersom de fått förlåtelse för sina synder och fått samvetsfrid tack vare den stora tro som de hade på Jesus Kristus som skulle komma” (Mosiah 4:1–3; kursivering tillagd).

Tack vare vår himmelske Faders plan och Frälsarens försoning leder lydnad till att vi följer Jesus Kristus, den sanna källan till glädje. Frälsaren sa till sina lärjungar:

”Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek.

Detta har jag sagt er för att min glädje ska vara i er och för att er glädje ska bli fullkomlig” (Joh. 15:10–11; kursivering tillagd).

”Och ingen människa mottar fullheten om hon inte håller hans bud.

Den som håller hans bud mottar sanning och ljus, tills hon är förhärligad i sanningen och vet allting” (L&F 93:27–28).

Tack vare vår himmelske Faders plan och Frälsarens försoning leder tjänande till att vi försöker efterlikna Jesu Kristi karaktär, han som är källan till sann glädje. Jag läste nyligen en text av Kevin J. Worthen, rektor vid Brigham Young University, om djup glädje. Han sa: ”Jag har insett att ett mått på vår eviga utveckling är hur mycket glädje vi får av att tjäna.”11

Alma den yngre sa till sin son Helaman: ”Jag [har] arbetat oavbrutet så att jag kan föra själar till omvändelse, så att jag kan låta dem få smaka den stora glädje som jag smakade, så att även de kan bli födda av Gud och bli fyllda av den Helige Anden” (Alma 36:24; kursivering tillagd).

Tänk på Ammons glädje när han berättade om sin missionsverksamhet bland lamaniterna:

”Se, min glädje är full, ja, mitt hjärta är fyllt till brädden av glädje, och jag vill fröjda mig i min Gud. …

Se, hur många tusen av våra bröder har han inte löst från helvetets kval. Och det har fått dem att besjunga den återlösande kärleken, och detta tack vare hans ords kraft som är i oss. Har vi därför inte stor orsak att fröjda oss? …

Detta är nu min glädje och min stora tacksägelse. Ja, och jag vill tacka min Gud för evigt” (Alma 26:11, 13, 37; kursivering tillagd).

Bild
Portrait of Christ

Hans hand mig beskyddar, mig tröstar hans stav, av Michael Malm

Tack vare vår himmelske Faders plan och Frälsarens försoning leder utmaningar och svårigheter till att vi lyfter vår blick (se Jes. 40:26; Ps. 123:1–2) mot Jesus Kristus, den sanna källan till glädje. Det dyrbara perspektiv vi har tack vare det återställda evangeliet gör att vi får lärdomar som förbereder oss för evigheten genom jordelivets motgångar. Vårt lidande och våra prövningar kan ”uppslukas av glädjen i Kristus” (se Alma 31:38) och helgas till vårt bästa (se 2 Ne. 2:2) ”så att [våra] gärningar kan bli till [våra själars] välfärd” (2 Ne. 32:9). Således består glädjen under tider och genom upplevelser som är både bra och jobbiga tack vare vår kunskap om Faderns plan och om Frälsarens försoning.

Tro på Herren Jesus Kristus, omvändelse, tjänande och ett evangelieperspektiv på prövningarna vi ställs inför under jordelivet gör att vi kommer till källan till bestående glädje – Jesus Kristus. Jag uppmanar er att söka efter, studera och under bön begrunda ytterligare principer som gör att vi kan få den viktiga andliga gåvan som glädje är.

Ett glädjefullt löfte

Bestående glädje är inte en välsignelse som är bara några få förunnat. I stället kan varje medlem i Herrens återställda kyrka som strävar efter att minnas och ära heliga förbund och att hålla buden få den här gåvan, enligt Guds vilja och i hans tid. Må var och en av oss under den här julen sträva efter att mer till fullo uppskatta glädjens himmelska gåva. Må vi, när vi gör det, börja se med nya ögon och lyssna med nya öron när vi hör ”änglars kör och världen all sitt lov vår Konung ge” och när vi ”tillbedja Herren god”.12

Glädjefullt ger jag mitt säkra vittnesbörd om att Herren.Jesus Kristus är verklig, att han lever och att han är gudomlig.

Slutnoter

  1. ”Som Sions ungdom, löftets barn” Liahona, apr. 2000, s. 24.

  2. ”Kom, kom Guds folk”, Psalmer, nr 19.

  3. ”Han lever, min Förlossare”, Psalmer, nr 83.

  4. ”While Shepherds Watched Their Flocks”, Hymns, nr 211.

  5. ”Gläd dig, o jord”, Psalmer, nr 139.

  6. Russell M. Nelson, ”Låt oss sträva fram”, Liahona, maj 2018, s. 119.

  7. English Oxford Living Dictionaries, ”joy”, en.oxforddictionaries.com; kursivering tillagd.

  8. Handledning för skriftstudier, ”Glädje”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; kursivering tillagd.

  9. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, maj 2017, s. 145.

  10. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11:e utg., (2003), ”fun”, merriam-webster.com.

  11. Kevin J Worthen, ”Enter to Learn; Go Forth to Serve” (examenstal vid Brigham Young University, 16 aug. 2018), s. 3, speeches.byu.edu.

  12. ”Gläd dig, o jord.”