2019
Fyra gåvor från Frälsaren
December 2019


Fyra gåvor från Frälsaren

Från första presidentskapets julandakt 2018.

Bild
Jesus teaching

Illustration Kathleen Peterson

Mina älskade bröder och systrar, vilken underbar tid det här är! Låt oss tillsammans betänka de välsignelser som kommer till oss när vi fokuserar på Herren Jesu Kristi liv, mission, lära och försoning.

Under den här tiden vill jag också att ni tänker på era egna önskningar. Vill ni verkligen bli mer och mer som Jesus Kristus? Vill ni verkligen leva med er himmelske Fader och med era familjer för evigt, och leva som han gör? Om så är fallet behöver ni ta emot många gåvor som Herren erbjuder för att hjälpa er och mig under jordelivets prövotid. Vi ska fokusera på fyra av de gåvor som Jesus Kristus har gett alla som är villiga att ta emot dem (se L&F 88:33).

För det första gav han er och mig en obegränsad förmåga att älska. Det inbegriper förmågan att älska personer som man har svårt för och personer som inte bara ogillar er utan också illvilligt utnyttjar er och förföljer er (se Matt. 5:44–45).

Med Frälsarens hjälp kan vi lära oss att älska som han gjorde. Det kan kräva ett förändrat hjärta – absolut ett mjukare hjärta – medan Frälsaren lär oss hur vi egentligen ska ta hand om varandra. Mina kära bröder och systrar, vi kan definitivt tjäna på Herrens sätt när vi tar emot hans gåva av kärlek.

Den andra gåvan Frälsaren erbjuder är förmågan att förlåta. Genom hans oändliga försoning kan ni förlåta dem som har sårat er och som kanske aldrig kommer att ta ansvar för sin grymhet mot er. Frälsaren ger er förmågan att förlåta alla som har behandlat er illa på något sätt.

En tredje gåva från Frälsaren är omvändelse. Herren uppmanar oss att ändra vårt sinne, vår kunskap, vår ande, och till och med vår andning. När vi omvänder oss andas vi till exempel med tacksamhet mot Gud, som hjälper oss att andas från dag till dag (se Mosiah 2:21). Och vi har en önskan att använda våra andetag i tjänandet av honom och hans barn. Omvändelse är en enastående gåva. Det är en process som vi inte ska vara rädda för. Det är en gåva som vi ska ta emot med glädje och använda – ja, omfamna – dag för dag medan vi strävar efter att bli mer som vår Frälsare.

En fjärde gåva från vår Frälsare är faktiskt ett löfte – ett löfte om evigt liv. Alla kommer att uppstå och uppleva odödlighet. Men evigt liv är så mycket mer än en tidsbenämning. Evigt liv är det slags liv och livskvalitet som vår himmelske Fader och hans älskade Son har. När Fadern erbjuder oss evigt liv säger han egentligen: ”Om du väljer att följa min Son – om din önskan verkligen är att bli mer som han – då får du så småningom leva som vi lever och presidera över världar och riken som vi gör.”

De här fyra unika gåvorna ger oss mer och mer glädje allteftersom vi tar emot dem. De möjliggjordes därför att Jehova nedsteg till jorden och blev ett litet barn. Han föddes av en odödlig Fader och en dödlig mor. Han föddes i Betlehem under de enklaste av omständigheter. Jesus Kristus är Guds enastående gåva – Faderns gåva till alla sina barn (se Joh. 3:16).

När våra tankar och känslor är så fokuserade på världens Frälsare, vad behöver då vi göra för att ta emot de här gåvorna som Jesus Kristus så villigt erbjudit oss? Vad är nyckeln till att älska som han älskar, förlåta som han förlåter, omvända sig för att bli mer som han och slutligen få leva med honom och vår himmelske Fader?

Nyckeln är att ingå och hålla heliga förbund. Vi väljer att leva på Herrens förbundsstig och stanna kvar där. Det är ingen komplicerad väg. Det är rätta vägen till sann glädje i det här livet och i det eviga livet.

Mina kära bröder och systrar, min innersta önskan är att alla vår himmelske Faders barn får möjlighet att höra Jesu Kristi evangelium och följa hans lärdomar. Jag ber att vi ska tro och ta emot den kärlek som Frälsaren har till oss var och en. Hans oändliga och fullkomliga kärlek fick honom att sona era och mina synder. Den gåvan – hans försoning – gör att alla hans andra gåvor blir våra.