2019
Elskede døtre
November 2019


Elskede døtre

I sentrum av alt vi gjør i Unge kvinner er vårt ønske om å hjelpe dere å få en urokkelig tro på Herren Jesus Kristus.

Mine kjære søstre, det er en glede å være sammen med dere! Vi er vitne til en utgytelse av åpenbaring som både strekker oss til det ytterste og er spennende.

Jeg vil gjerne få presentere noen venner for dere, de er unge kvinner med unike talenter og skikker, og kommer fra unike omstendigheter som enkeltpersoner og i sin familie. Hver av dem har, som alle dere, påvirket meg dypt.

Bilde
Bella

Først, møt Bella. Hun står sterkt som den eneste unge kvinnen i sin gren på Island.

Bilde
Josephine

Møt den hengivne Josephine fra Afrika, som igjen har forpliktet seg til å studere Mormons bok hver dag. Hun oppdager den kraft og de velsignelser som kommer fra denne enkle, trofaste handlingen.

Bilde
Ashtyn

Og til sist møt Ashtyn, en ekstraordinær ung kvinne som gikk bort etter en seks år lang kamp mot kreft. Hennes sterke vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning gir fortsatt gjenlyd i mitt hjerte.

Dere er alle enestående unge kvinner. Dere er unike, hver av dere har deres gaver og erfaringer, men er allikevel like på viktige og evige måter.

Dere er i bokstavelig forstand våre himmelske foreldres åndedøtre, og ingenting kan adskille dere fra deres kjærlighet og vår Frelsers kjærlighet.1 Når dere kommer nærmere ham, selv med de minste skritt, vil dere oppdage den varige fred som fyller deres sjel som trofaste Jesu Kristi, vår Frelsers disipler.

Vår kjære profet, president Russell M. Nelson har bedt meg om å dele noen inspirerte justeringer som vil hjelpe dere å “utvikle [deres] hellige, personlige potensial”2 og øke deres rettferdige innflytelse. Jeg vil ta opp justeringer på fire områder i kveld.

Unge kvinners tema

For det første: I sentrum av alt vi gjør i Unge kvinner er vårt ønske om å hjelpe dere å få en urokkelig tro på Herren Jesus Kristus3 og en sikker kunnskap om deres guddommelige identitet som Guds døtre.

I kveld vil jeg bekjentgjøre en revisjon av Unge kvinners tema. Jeg ber om at dere vil føle Den hellige ånd vitne om sannheten av disse ord når jeg sier det nye temaet:

Jeg er en elsket datter av himmelske foreldre,4 med en guddommelig natur og en evig fremtid.5

Som en Jesu Kristi disippel6 arbeider jeg med flid for å bli ham lik.7 Jeg søker og handler ifølge personlig åpenbaring8 og yter tjeneste til andre i hans hellige navn.9

Jeg vil stå som et vitne for Gud til alle tider og i alle ting og på alle steder.10

Når jeg arbeider med flid for å oppnå opphøyelse,11 verdsetter jeg omvendelsens gave12 og søker å forbedre meg hver dag.13 Med tro14 vil jeg styrke mitt hjem og min familie,15 inngå og holde hellige pakter16 og motta tempelets ordinanser17 og velsignelser.18

Legg merke til endringen fra “vi” til “jeg”. Disse sannhetene gjelder deg individuelt. Du er vår himmelske Foreldres elskede datter. Du er en paktsdisippel til vår Frelser Jesus Kristus. Jeg innbyr deg til å studere og overveie disse ordene. Jeg vet at når du gjør det, vil du få et vitnesbyrd om deres sannhet. Å forstå disse sannhetene vil forandre måten du møter utfordringer på. Å kjenne din identitet og hensikt vil hjelpe deg å innrette din vilje etter Frelserens.

Du vil få fred og veiledning når du følger Jesus Kristus.

Unge kvinners klasser

Det andre området det er justeringer på, påvirker klassene i Unge kvinner. Eldste Neal A. Maxwell sa: “Det mennesker ofte trenger i stor grad, er å bli skjermet fra livets stormer i tilhørighetens helligdom.”19 Våre klasser må bli helligdommer, borte fra stormene, sikre steder med kjærlighet og tilhørighet. Som en innsats for å oppnå større enhet, styrke vennskap og øke følelsen av tilhørighet i Unge kvinner, gjør vi noen justeringer i klassestrukturen.

I mer enn 100 år har unge kvinner vært delt inn i tre klasser. Fra og med i dag, innbyr vi Unge kvinners ledere og biskoper til med bønnens hjelp å vurdere hver ung kvinnes behov og organisere dem etter alder ifølge menighetens konkrete omstendigheter. Her er noen eksempler på hvordan dette kan gjøres.

  • Hvis dere har få unge kvinner, kan dere ha én Unge kvinners klasse der alle møter sammen.

  • Kanskje dere har en stor gruppe unge kvinner som er 12 år og en liten gruppe unge kvinner som er eldre. Dere kan bestemme dere for å ha to klasser: Unge kvinner 12 og Unge kvinner 13–18.

  • Eller hvis dere har en stor menighet med 60 unge kvinner tilstede, kan dere ha seks klasser, en for hver alder, organisert etter år.

Uansett hvordan klassene deres er organisert, er dere unge kvinner avgjørende for å bygge enhet. Vær et lys for dem som er rundt deg. Vær den kilde til kjærlighet og omsorg som du håper å få fra andre. Med en bønn i ditt hjerte, fortsett å strekk deg ut og vær en kraft til det gode. Når du gjør det, vil ditt liv bli fylt med vennlighet. Du vil føle bedre for andre og vil til gjengjeld begynne å se deres godhet.

Klassenavn i Unge kvinner

For det tredje: Med denne nye klasseorganiseringen, vil alle klassene bli henvist til som “Unge kvinner.”20 Vi vil ikke lenger bruke navnene “bikubepike”, “ungpike” og “laurbærpike”.

Styrkede klassepresidentskaper

Det siste området jeg vil ta opp er betydningen av klassepresidentskaper. Uansett hvordan klassene i Unge kvinner er organisert, skulle hver klasse ha et klassepresidentskap!21 Det er guddommelig forordnet at unge kvinner blir kalt til å lede i sin ungdom.

Klassepresidentskapets rolle og hensikt har blitt styrket og tydeligere definert. Frelsesarbeidet er ett av disse betydningsfulle ansvarsoppgavene, spesielt på områdene omsorgstjeneste, misjonærarbeid, aktivisering og tempelarbeid og slektshistorie.22 Ja, det er slik vi samler Israel23 – et strålende arbeid for alle unge kvinner som medlemmer av Herrens ungdomsbataljon.

På alle nivåer i Kirken kaller Herren presidentskaper til å lede sitt folk. Unge kvinner: Å være et medlem av et klassepresidentskap kan være deres første mulighet til å delta i dette inspirerte lederskapsmønsteret. Voksne ledere: Prioriter å kalle klassepresidentskaper og led deretter side ved side med dem, led og veiled dem slik at de kan lykkes.24 Uansett hvilket nivå innen lederskapserfaring et klassepresidentskap har, begynn der de er og hjelp dem å utvikle de ferdigheter og den selvtillit som vil velsigne dem som ledere. Hold dere nært til dem, men ikke ta over. Ånden vil lede deg når du leder dem.

Bilde
Chloe

For å illustrere den viktige rollen foreldre og ledere har som veiledere, la meg fortelle dere en historie. Chloe ble kalt til å virke som klassepresident. Hennes kloke prestedømsleder oppfordret henne til å søke Herrens hjelp når hun skulle foreslå navn til sitt presidentskap. Chloe ba og fikk inspirasjon om hvem hun skulle anbefale som sine rådgivere ganske raskt. Da hun fortsatte å overveie og be om en sekretær, trakk Ånden gjentatte ganger hennes fokus til en ung kvinne som overrasket henne – en som sjelden kom til kirken eller på aktiviteter.

Chloe følte seg litt usikker på tilskyndelsen, og snakket med sin mor som forklarte at en av måtene vi kan motta åpenbaring på er gjennom tilbakevendende tanker. Med fornyet selvtillit følte Chloe at hun skulle anbefale denne unge kvinnen. Biskopen ga kallet, og den unge kvinnen tok imot det. Etter at hun var blitt beskikket, sa denne hyggelige sekretæren: “Jeg følte aldri at jeg hadde noen plass eller at det var behov for meg noe sted. Jeg følte ikke at jeg passet inn. Men med dette kallet føler jeg det som om vår himmelske Fader har et formål og en plass for meg.” Da Chloe og hennes mor dro fra møtet, vendte Chloe seg til sin mor og sa med tårer i øynene: “Åpenbaring finnes! Åpenbaring virker!”

Klassepresidentskaper: Dere har blitt kalt av Gud og er blitt betrodd å lede en gruppe av hans døtre. “Herren kjenner [dere] … Han valgte [dere].”25 Dere har blitt beskikket av en som har prestedømsmyndighet, dette betyr at når dere utøver pliktene i deres kall, utøver dere prestedømsmyndighet. Dere har et viktig arbeid å gjøre. Vær følsom og handle ifølge Den hellige ånds tilskyndelser. Når dere gjør dette, kan dere tjene med frimodighet, for dere tjener ikke alene!

Klassepresidenter: Vi trenger deres visdom, mening og energi i det nye menighetens ungdomsråd som eldste Quentin L. Cook bekjentgjorde i dag. Dere er en vesentlig del av løsningen for å dekke deres brødre og søstres behov.26

Disse justeringene i klasseorganiseringen og lederskap kan iverksettes så snart menigheter og grener er klare men skulle være på plass innen 1. januar 2020.

Mine kjære søstre, jeg bærer vitnesbyrd om at disse justeringene som jeg har talt om i dag er inspirert rettledning fra Herren. Når vi flittig implementerer disse justeringene, må vi aldri glemme vårt formål: Å styrke vår beslutning om å følge Jesus Kristus og hjelpe andre å komme til ham. Jeg vitner om at dette er hans kirke. Jeg er så takknemlig for at han lar oss være en viktig del av sitt hellige verk.

Jeg ber om at den samme Ånd som har ledet disse justeringene vil lede dere når dere går fremover på paktens sti. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.