2019
Du: Et arbeid under utvikling
September 2019


Kun digitalt: Unge voksne

Du: Et arbeid under utvikling

Føler du at du ikke holder mål? Det er på tide at du demper selvkritikken.

Føler du hele tiden at du kommer til kort? Bruker du mange timer på å få til noe helt riktig, eller verre, bruker du mange timer på å vente med å sette i gang fordi du tror at innsatsen ikke holder mål? Da sliter du kanskje med perfeksjonisme.

Ett raskt spørsmål til: Er ånden din akkurat nå i ditt oppstandne legeme? Hvis dette er tilfelle, får du gjerne hoppe over denne artikkelen. Det er ingenting å lese her. Men hvis ikke, da er dette budskapet til deg. For uansett hvor rettferdig dine daglige handlinger er (eller ikke er), uansett karaktersnitt eller hvordan familielivet eller karrieren er, hvis du fortsatt er i jordelivet, da er du fortsatt et arbeid under utvikling.

Uten synd kontra fullstendig

President Russell M. Nelson underviste en gang om noe han lærte mens han studerte den opprinnelige greske teksten til Det nye testamente sammen med den engelske oversettelsen. Han så etter forekomster av ordet fullkommen.

Ett skriftsted som synes å gjøre mange motløse er Matteus 5:48: “Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen.” Og likevel, og det er verdt å merke seg, henviste ikke den greske teksten til å være syndfri eller feilfri.

President Nelson underviste følgende: “I Matteus 5:48, er ordet fullkommen oversatt fra det greske ordet teleios, som betyr ‘fullstendig.’”1

President Nelson ga deretter et dyptgripende eksempel på denne sannheten: “Like før han ble korsfestet sa [Jesus Kristus] at ‘den tredje dagen blir jeg fullkommengjort.’ Tenk på det! Den syndfrie, feilfrie Herren – som allerede var fullkommen etter våre jordiske normer – forkynte at hans egen fullkommenhet ennå lå i fremtiden. Sin evige fullkommenhet skulle han få etter oppstandelsen.’”2

Farene ved perfeksjonisme

Det er likevel en utbredt tendens at vi setter til side vårt behov for guddommelig hjelp og prøver å gjøre alt på egenhånd og leve feilfritt. Når vi gjør dette vil vi uunngåelig komme til kort.

Forskere innen adferd beskriver perfeksjonisme som “et raskt og varig spor mot elendighet.” Og det er sant! Perfeksjonisme frarøver oss lykke og tilfredshet. Den frarøver deg din selvaktelse, den får din beste innsats til å virke svært utilstrekkelig og kan få deg inn i et endeløst jag etter å få til mer enn det som er mulig.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste følgende: “Vårt eneste håp om sann fullkommenhet er å motta den som en gave fra himmelen – vi kan ikke ‘fortjene’ den. Dermed gir Kristi nåde oss ikke bare frelse fra sorg og synd og død, men også frelse fra vår egen vedvarende selvkritikk.”3

Vær litt snillere mot deg selv

Er du din verste fiende? Er du flinkere enn noen annen til å lempe deg selv ned i en grøft? Hold opp med det! Du kan heller begynne å innby “Kristi nåde” inn i ditt liv for å finne den hjelpen du trenger.

I denne falne verden vil det aldri være mangel på stemmer som er villige til å fortelle deg at du ikke holder mål på en eller annen måte. Du trenger ikke å legge til ditt eget navn på den listen med kritikere.

Det er på tide at du er snillere mot deg selv. Prøv å forbedre deg, ja, men vær så snill og husk følgende råd fra eldste Holland: “[Jeg håper] vi vil se på personlig utvikling på en måte som ikke innebærer å få magesår eller anoreksi, å bli deprimert eller å ødelegge selvbildet vårt.”4

Hvis du synes at det er lettere sagt enn gjort, vurder å begynne med litt øvelse.

Trinn for trinn

Til syvende og sist er dette livet for kort til at vi kan tillate følelsen av at vi alltid roter det til. President Nelson sa det best: “Vi trenger alle å huske at mennesket er til for å nyte glede – ikke for å føle skyld!”5

Som et arbeid under utvikling, vil ikke din fullkommengjørelse virkeliggjøres før i det neste liv. I mellomtiden, bare fortsett å gjøre så godt du kan. Du vil klare det med Herrens hjelp og i Herrens tid.

I saligprisningene og om andre aspekter av disippelskap, sa Han: “Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen” (Matteus 5:48).

Det forventes at enhver Guds mann og kvinne blir fullkommen – omsider. Men vi er alle mennesker og tilbøyelige til å synde. Så for å gi oss håp, underviste profeten Moroni at hvis vi “[kommer] til Kristus og [blir] fullkommengjort i ham … og nekter [oss] all ugudelighet og elsker Gud av hele [vår] makt, sinn og styrke, da er hans nåde tilstrekkelig for [oss], så [vi] ved hans nåde kan bli fullkomne i Kristus” (Moroni 10:32). Det er en del av vår himmelske Faders plan at vi skal være mennesker, men det betyr ikke at vi ikke kan være Guds menn og kvinner selv med våre ufullkommenheter. Jeg er i hvert fall en som er takknemlig for dette.

Vi kan være Guds menn og kvinner selv om vi fortsatt snubler og faller av og til. Vi trenger bare å gjøre vårt beste for å leve i overensstemmelse med evangeliet, og vår Frelser vil hjelpe oss på resten av veien mot fullkommenhet.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Fullkommenhet kommer etterhvert”, Lys over Norge, jan. 1996, 86.

  2. Russell M. Nelson, “Fullkommenhet kommer etterhvert”, 86.

  3. Jeffrey R. Holland, “Vær da fullkomne – omsider”, Liahona, nov. 2017, 41.

  4. Jeffrey R. Holland, “Vær da fullkomne – omsider”, 40.

  5. Russell M. Nelson, “Fullkommenhet kommer etterhvert”, 86.