2019
Selv med dine mangler, kan du være en sann Guds mann eller kvinne
September 2019


Kun digitalt: Unge voksne

Selv med dine mangler, kan du være en sann Guds mann eller kvinne

Jeg visste ikke hvordan jeg, med alle mine mangler, noen gang kunne bli en fullkommengjort Guds mann.

Artikkelforfatteren bor i Utah i USA.

I det siste halvåret av videregående skole, var det bare noen få måneder igjen før jeg fylte 18 år, offisielt ble voksen, kunne motta det melkisedekske prestedømme og bli ordinert til eldste. På den tiden brukte jeg en god del av mitt skriftstudium til å se etter et eksempel på hva en “Guds mann” er og hvordan jeg kunne bli en.

Ett av de beste eksemplene jeg fant var en mann kalt til å lede den nephittiske hæren under en av de mest grusomme krigene i hans nasjons historie, med erklæringen om at hans folk kjempet “til erindring om vår Gud, vår religion og frihet og vår fred, våre hustruer og våre barn” (Alma 46:12). Han var hærføreren Moroni. Lederen som Mormon beskrev som “at hvis alle mennesker hadde vært og var og alltid ville være som Moroni, se, da ville helvetes krefter ha blitt rystet for evig” (Alma 48: 17).

Moroni var et eksempel på en mann med “en fullkommen forståelse.” Han “fant [ikke] behag i [å gjøre urett mot andre]”, men hans “sjel gledet seg over [brødrenes frihet og uavhengighet, og at de] … var fri for trelldom.” Og hans “hjerte svulmet av takknemlighet til sin Gud.” Han “arbeidet overmåte iherdig for sitt folks velferd og trygghet” og “var fast i troen på Kristus” (Alma 48:11–13; uthevelse tilføyd). Alle disse karaktertrekkene til kaptein Moroni som er beskrevet her, er faktisk en sann disippels egenskaper som kan gjelde oss alle, både menn og kvinner.

Jeg har prøvd å følge Moronis eksempel ved å tjene andre når anledninger byr seg, selv når det er ubeleilig. Jeg prøver å ikke bare hjelpe andre, men også unngå å gjøre urett mot andre på noen som helst måte hvis det står i min makt. Jeg har også studert mer av ordene til profeter i nyere tid. Og jeg prøver å arbeide hardt når muligheter kommer.

Kaptein Moroni satte normen høyt for hva en Guds mann er. Og som en ung bærer av Det melkisedekske prestedømme, lurer jeg ofte på om jeg noen gang vil bli en Guds mann som er like sterk og trofast som kaptein Moroni var. Å gjøre det jeg allerede har gjort, har vært en vanskelig kamp.

Under Bergprekenen og til nephittene etter sin oppstandelse, ga vår Frelser Jesus Kristus oss instruksjoner om hvordan vi kan klare det. Etter å ha undervist om saligprisningene og andre aspekter av disippelskap sa han: “Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen” (Matteus 5:48).

Det forventes at enhver Guds mann og kvinne blir fullkommen – omsider. Men vi er alle mennesker og tilbøyelige til å synde. Så for å gi oss håp, underviste profeten Moroni at hvis vi “[kommer] til Kristus og [blir] fullkommengjort i ham … og nekter [oss] all ugudelighet og elsker Gud av hele [vår] makt, sinn og styrke, da er hans nåde tilstrekkelig for [oss], så [vi] ved hans nåde kan bli fullkomne i Kristus” (Moroni 10:32). Det er en del av vår himmelske Faders plan at vi skal være mennesker, men det betyr ikke at vi ikke kan være Guds menn og kvinner selv med våre ufullkommenheter. Jeg er i hvert fall en som er takknemlig for dette.

Vi kan være Guds menn og kvinner selv om vi fortsatt snubler og faller av og til. Vi trenger bare å gjøre vårt beste for å leve i overensstemmelse med evangeliet, og vår Frelser vil hjelpe oss på resten av veien mot fullkommenhet.