2019
Apostlarna är vittnen om Kristus, och det kan du också vara!
Juli 2019


Lärdomar från nya testamentet

Apostlarna är vittnen om Jesus Kristus, och det kan du också vara!

Bild
girls in a cafeteria

Fotoillustration David Stoker

Tänk dig att du och en vän äter lunch i skolan. Din vän ska precis öppna en chokladkaka när någon kommer fram och beskyller henne för att ha stulit chokladen och kräver att den lämnas tillbaka. Du var med din vän när hon köpte den, så fastän du kanske är nervös talar du om för den andra personen att din vän inte är en tjuv.

Särskilda vittnen

Att stå för sanningen på det här sättet kan kallas att ”vara ett vittne”. I exemplet var du ett vittne om din väns goda karaktär. Precis som du kan vara ett vittne för din vän har Gud kallat profeter och apostlar att vara särskilda vittnen om hans Son Jesus Kristus. Apostlar är ”sändebud med särskild myndighet och plikt”1 att undervisa, vittna och tjäna som ”särskilda vittnen om Kristi namn i hela världen” (L&F 107:23).

Kort efter att Kristus uppstod kallades apostlarna att vara hans vittnen (se Apg. 1:8). När du studerar Apostlagärningarna i Nya testamentet kan du läsa om många tillfällen när apostlar vittnar om att Jesus Kristus är Guds Son (se Apg. 2:36; 5:27–32; 10:36–44). Apostlarna i dag fortsätter i ämbetet som särskilda vittnen. Lyssna bara på en generalkonferens så hör du hur de vittnar om Kristus.

Den Helige Anden vittnar om Kristus

Några apostlar i Nya testamentet var med Kristus när han levde på jorden och såg honom stiga upp till himlen (se Apg. 1:9–11), och det kanske finns apostlar i dag som har sett Kristus,2 men det faktum att någon fysiskt har sett Jesus gör inte den personen till ett vittne om honom. President Joseph Fielding Smith (1876–1972) sa: ”[Den Helige Anden] är det enda sätt på vilket en människa verkligen kan veta att Jesus är Kristus och [att] hans evangelium är sant.”3 Det innebär att även om apostlarna kan ha sett Kristus så vet de att han är Frälsaren på grund av att den Helige Anden har sagt det till dem!

Du kan vara ett vittne

Det som är ännu underbarare är att du har fått löftet att du kan få veta att Jesus Kristus är din Frälsare genom den Helige Anden (se L&F 46:13). Det är inte något som bara apostlar kan veta! Fastän du inte är kallad att vara ett särskilt vittne om Kristus kan du få ett vittnesbörd om Kristus och vara hans vittne för människorna i ditt liv. Du kan följa Frälsarens uppmaning till Petrus: ”När du en gång har omvänt dig, styrk då dina bröder [och systrar]” (Luk. 22:32).

Slutnoter

  1. Gordon B. Hinckley, ”Särskilda vittnen för Kristus”, Nordstjärnan, okt. 1984, s. 94.

  2. Se Boyd K. Packer, ”Vittnesbördet”, Liahona, maj 2014, s. 97; se även Lorenzo Snow, ”Ett besök av Frälsaren”, Liahona, sep. 2015, s. 80.

  3. Joseph Fielding Smith, Svar på frågor om evangeliet (1973), s. 308.