2019
Marta og Maria
Juni 2019


Lærdommer fra Det nye testamente

Marta og Maria

Uansett hvordan vi velger å tjene, er det viktig å ta imot og følge Kristus av hele vårt hjerte og sinn.

På en tid da mange i Jerusalem uttrykte forvirring rundt Frelserens identitet, sa Jesus: “Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud” (Johannes 7:17). Hvis vi ønsker å gjøre mer enn bare å tilegne oss læren, og lære hvem Jesus Kristus er og bli hans disippel, må vi omsette vår tro i handling. Historien om Marta og Maria viser at vi kan tjene Frelseren på mer enn én måte.

Kort tid etter denne prekenen dro Jesus og noen av disiplene hjem til Marta i Betania for å undervise i evangeliet. Marta tok hovedansvaret for å være en god vert, kanskje ved å gi gjestene mat og husly, mens hennes søster Maria satt ved Jesu føtter og lyttet til ham mens han talte. (Se Lukas 10:38‒42.) Søstrenes forskjellige måter å tjene Mesteren på lærer oss å respektere og hedre dem som viser disippelskap på forskjellige måter. Jesu læresetninger i denne beretningen viser også hans perspektiv på at kvinner var fri til å velge hvordan de ville tjene og hvordan de ville vise disippelskap, akkurat slik mennene kunne velge.

Tjeneste ved å gi

Like før Lukas presenterer Marta og Maria, forteller han lignelsen om den barmhjertige samaritan. I denne historien lærte Frelseren oss å vise barmhjertighet mot andre, for eksempel ved å gi mat, husly og omsorg til enhver som er i nød (se Lukas 10:30‒37). Martas forsøk på å “stelle i stand” (Lukas 10:40) viser hennes anerkjennelse og tolkning av dette prinsippet idet hun omsatte tro i handling.

For å illustrere sin lære om at den som er størst, utfører tjeneste for andre (se Matteus 20:26‒28; Lukas 22:26‒27), levde Jesus sitt liv i tjeneste. Marta reagerte med sitt ønske om å tjene ham. Beretningen om Marta og Maria viser to kvinner som er eksempler på sann tro og disippelskap ved å tjene og lære. Akkurat slik Marta viste sin kjærlighet til Kristus ved tjeneste, kan vi utføre tjeneste for menneskene rundt oss som er forankret i vår kjærlighet til vår Frelser og vår villighet til å lære og følge hans evangelium.

Når vi utfører tjeneste, må vi huske at det finnes andre måter å tjene på og at vi ikke skulle dømme dem som deltar i dem. Da Marta var opptatt med å “stelle i stand” (Lukas 10:40), utløste reaksjonen hennes strid og truet den gode stemningen under Frelserens besøk.

Selv om Marta var gjestfri og ansvarsbevisst, var hun også urolig og oppslukt av sin travelhet. Hun klaget til Jesus: “Herre, bryr du deg ikke om at min søster har latt meg bli alene med å tjene deg?” (Lukas 10:40). Hennes protest antyder at hun mente det bare var hun som tjente. Hun var blind for andre former for tjeneste som ble utført av andre akkurat da, heriblant Maria og Frelseren selv. Marta viste prinsippet om å gi, men med en holdning som ikke var forenlig med Ånden. I vårt liv i dag kan vi også vise vår kjærlighet til andre ved våre handlinger og vår holdning.

Tjeneste ved å motta

Jesus anerkjente med en advarsel Martas innsats for å tjene og hennes resulterende frustrasjon: “Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting” (Lukas 10:41). Frelserens ord var ikke ment som en nedvurdering av Martas valgte måte å vise gjestfrihet på, men anerkjente retten Maria hadde til å tjene ved å lytte og lære. Marias handlinger viser oss hva som er viktig for alle som ønsker å følge ham, uavhengig av deres valgte form for tjeneste.

Maria lot Frelseren betjene seg ved å motta hans ord. Hennes eksempel viser at vi kan vise kjærlighet til Frelseren ved å sitte ved hans føtter for å lære og vokse i Ånden.

Ett er nødvendig

Løsningen på Martas konflikt var å erkjenne at “ett er nødvendig” (Lukas 10:42). Den store kraften som ligger i enkelhet, er underforstått, men enkelt kan ha forskjellig betydning for hver av oss. Hva som er “nødvendig” kommer ikke an på hva vi får til, men på våre motiver. Uansett hvordan vi velger å tjene, er det viktig å ta imot og følge Kristus av hele vårt hjerte og sinn.

Det kan hende at tjeneste på Martas vis kan være best i noen tilfeller, mens det i andre tilfeller kan være mer passende med Marias måte – eller til og med en som ikke passer med noen av disse to kategoriene. Vi kan ta til oss Martas og Marias eksempel og be om Åndens veiledning for å yte tjeneste på den beste måten.

La oss se på vår holdning når vi utfører tjeneste på vår egen valgte måte, og huske at vår overbevisning om å følge ham er det som betyr mest. Måtte vi alltid befinne oss ved Frelserens føtter.