2019
Prøv noen nye påsketradisjoner
April 2019


Prøv noen nye påsketradisjoner

Denne påsken kan du kanskje bruke litt mer tid på å huske den største gaven som noensinne er gitt.

Bilde
baby Jesus, Mary and Joseph

Detalj fra For Unto Us a Child is Born, [For et barn er oss født] av Lynne Millman Weidinger

Julen er vanligvis den høytiden som får mest oppmerksomhet. Men uten hendelsene vi feirer hver påske, som fant sted for så lenge siden, ville det ikke ha vært noen jul.

President Gordon B. Hinckley (1910‒2008) sa en gang: “Det ville ikke vært noen jul hvis det ikke hadde vært påske. Jesus-barnet i Betlehem ville bare ha vært et vanlig barn uten Getsemanes og Golgatas forløsende Kristus og uten oppstandelsens seierrike kjensgjerning.”1

Her er noen tradisjoner du kan vurdere å legge til dine årlige feiringer.

1. Gå ut og syng påskesanger

Bilde
kids singing

Bortsett fra de lekne versjonene om reinsdyr og alver, handler alle julesangene om Jesus Kristus. Påsken er den perfekte tiden for musikk om Frelseren, og ja, også når den synges utenfor naboenes dører.

Hvis du er tom for ideer, kan du se emneregisteret i salmeboken under “Påske” og “Jesus Kristus” for å finne sanger. Enhver sang som lovpriser Jesus Kristus, er en fin påskesang.

2. Tilgi noen

Bilde
girls hugging

Hvor ofte har du vært takknemlig for omvendelsens gave? Påsken gir en anledning til å tenke mer over hvordan vi kan vise andre den samme tilgivelsens ånd.

Jesus sa: “Derfor sier jeg dere at dere skulle tilgi hverandre …

Jeg, Herren, tilgir den jeg vil tilgi, men av dere fordres det at dere tilgir alle mennesker” (Lære og pakter 64:9–10).

Spør deg selv hvem du har dårlige følelser overfor. Be om styrke til å tilgi vedkommende, og la Frelseren hjelpe deg å bli kvitt disse vonde følelsene.

3. Sett opp et festspill, et skuespill eller en annen forestilling

Bilde
boy dressed up

Du kan arrangere en påskeforestilling. Et enkelt eksempel kan være en skriftlesning på familiens hjemmeaften eller en allsangkonsert i lokalsamfunnet.

4. Besøk gravene til noen av dine nærmeste

Bilde
family visiting graves

På grunn av Jesus Kristus har døden mistet sin brodd (se 1 Korinterbrev 15:55). Tilbring tid ved gravene til noen av dine nærmeste for å grunne på denne gode nyheten.

Du kan til og med lese høyt noen favorittskriftsteder som handler om oppstandelsen, mens du besøker disse gravene. Noen (av de mange) skriftstedene å overveie til dette, er 1 Korinterbrev 15:20‒22; Alma 11:42‒44 og Lære og pakter 88:14‒16.

5. Vær litt bedre

Bilde
Christ visiting the Americas

Detalj fra Jesus Christ Visits the Americas, [Jesus Kristus besøker det amerikanske kontinent] av John Scott

Påsken markerer begivenhetene i Getsemane, det som skjedde på korset, at Frelseren sto opp fra de døde på den tredje dagen, og deretter hans tjenestegjerning i 40 dager før han steg opp til himmelen.

Ikke lenge etter at han steg opp til himmelen, viste Jesus Kristus seg også for nephittene og betjente dem (se 3 Nephi 11–28). Det er mye å feire!

Hvorfor ikke utvide påsken din? La din sjel fryde seg lenger over påskens mirakler. Gjør en bevisst innsats for å bli mer lik Kristus i de 40 dagene etter påske. Som inspirasjon kan du overveie følgende oppfordring fra president Russell M. Nelson: “Begynn i kveld å vie en del av deres tid hver uke til å studere alt Jesus sa og gjorde slik det står i Det gamle testamente, for han er Det gamle testamentes Jehova. Studer hans lover slik de er nedtegnet i Det nye testamente, for han er dets Kristus. Studer hans lære slik den er nedtegnet i Mormons bok, for det finnes ingen bok med hellig skrift hvor hans misjon og tjenestegjerning kommer tydeligere frem. Og studer hans ord slik det står i Lære og pakter, for han fortsetter å undervise sitt folk i denne evangelieutdeling.”2

Dine tradisjoner venter

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum har sagt: “For å finne den viktigste dagen i historien, må vi gå tilbake til den kvelden for nesten 2000 år siden i Getsemane der Jesus Kristus knelte ned i intens bønn og tilbød seg selv som løsepenger for våre synder.”3

De viktigste hendelsene i historien er verdt å ta seg tid til å grunne på hvert år. Tradisjoner hjelper oss å gjøre det, enten de fra denne listen eller noen du selv velger.

Hva vil du legge til i år?

Noter

  1. Gordon B. Hinckley, “Den makeløse og sanne beretning om jul”, Liahona, des. 2000, 6.

  2. Russell M. Nelson, “Profeter, lederskap og guddommelig lov” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2017), broadcasts.lds.org.

  3. Dieter F. Uchtdorf, “Se det menneske!” Liahona, mai 2018, 108.