2019
Finn fred for deg selv og andre i vanskelige tider
April 2019


Finn fred for deg selv og andre i vanskelige tider

Her er åtte måter å hjelpe deg selv og andre å føle fred når livet blir vanskelig.

Bilde
hands letting birds go

Bakgrunn og illustrasjon fra Getty Images

Noen ganger kan livet endevende oss. Du kan være bekymret for familieanliggender, helseproblemer, problemer på skolen eller en rekke urovekkende hendelser i verden i dag. Hvordan kan vi finne personlig fred i en urolig verden? Enten din mangel på fred kommer av hendelser utenfor din kontroll eller av ting du kan påvirke og forandre, finner du her noen forslag som kan hjelpe deg å finne indre fred ved hjelp av Jesus Kristus.

4 måter å finne fred for deg selv

  1. Fokusér på det som er evig

    Det er vanskelig å føle fred når du bare fokuserer på kortsiktige bekymringer. Men hvis du fokuserer på det store bildet, Guds plan for lykke, kan du finne fred i vissheten om at det som gjør vondt akkurat nå, ikke vil vare evig. For eksempel hjelper tempelet oss å fokusere på evigheten. President Gordon B. Hinckley (1910‒2008) sa at i tempelet “vil du føle en fred som du ikke finner noe annet sted”.1

  2. Gi slipp på det du ikke kan kontrollere

    Når noe utenfor din kontroll forstyrrer din fred, er det fristende å bli fortvilet eller sint. Men det hjelper ikke å dvele ved ting du ikke kan endre. I stedet kan du prøve å komme nærmere Frelseren for å finne indre fred, også når livet gir deg dårlige kort. Han har lovet å sende deg Trøsteren, Den hellige ånd (se Johannes 14:26‒27).

  3. Tilgi andre

    Det vanskeligste å gi slipp på, er ofte negativiteten du føler når noen gjør urett mot deg. Men eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum har sagt: “Vi vil føle gleden ved å få tilgivelse selv når vi er villige til å gi andre den samme glede … Det vil føre til at Herrens ånd vil fylle vår sjel med den glede som ledsager den guddommelige fred i samvittigheten (se Mosiah 4:2–3).”2 Å vende deg til Frelseren kan hjelpe deg å være fri for følelsesmessige byrder og bli fylt med fred.

  4. Omvend deg og stol på Kristus

    Uansett hva annet som går bra i livet ditt, vil det å bære på syndens byrde alltid berøve deg for fred. Noen ganger trenger vi biskopens hjelp til å omvende oss fullstendig. Men vi må alle omvende oss regelmessig og, ved hjelp av Jesu Kristi forsoning, bli rene for alt som hindrer oss i å bli mer lik ham.

4 måter å hjelpe andre å finne fred på

  1. Del Jesu Kristi evangelium med andre

    Akkurat slik vi selv kan finne fred ved å fokusere på Frelseren, kan vi vise andre veien til ham “som oppretter fred” (Mosiah 15:18). Du kan for eksempel prøve å dele et skriftsted eller et sitat fra en generalkonferanse som har hjulpet deg å lære mer om Jesus Kristus.

  2. Vær en fredsstifter

    Hjelp dine venner eller søsken å løse konflikter. I likhet med anti-nephi-lehittene i Almas bok, kan vi begrave våre stridsvåpen ‒ våpen som å sladre, søke hevn eller være egoistiske ‒ og i stedet bytte dem ut med fredens redskaper: å snakke vennlig, adlyde Guds bud og tilgi andre (se Alma 24:19).

  3. Vær god til å lytte

    Noen ganger trenger de som strever, å snakke åpent om sine tanker og følelser istedenfor å holde dem inne. Vi trenger ikke å løse problemene for dem, men vi kan bare lytte til deres bekymringer, gi støtte og vise Kristus-lignende kjærlighet og forståelse.

  4. Utfør tjeneste for andre i din menighet og ditt lokalsamfunn

    Du kan utføre frivillig tjeneste ved et senter for hjemløse, være hjelpelærer eller gi noe godt til en ny familie i nabolaget. Hjelp folk til å finne fred i de små tingene. Å ha et fast sted å spise og sove, en pålitelig veileder, eller en viss trygghet om at noen bryr seg, kan bety mye.

Jesus uttalte disse ordene til trøst for alle som sliter med å finne fred: “Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!” (Johannes 14:27). Hvis vi bringer oss selv og andre nærmere Jesus Kristus, kan vi finne fred også når livet blir vanskelig.

Noter

  1. Gordon B. Hinckley, i “Fryd dere over templets velsignelser”, Liahona, des. 2002, 33.

  2. Dieter F. Uchtdorf, “Punktet for trygg retur”, Liahona, mai 2007, 101.