2019
Når du er motløs
April 2019


Når du er motløs

Livet har sine oppturer og nedturer. Noen ganger når vi er nedstemt, lurer vi på hva Gud gjør ‒ hvorfor lar en kjærlig Far dette skje? Dette dilemmaet kan ende med at vi spør: “Bryr Gud seg i det hele tatt om meg personlig?”

I slike situasjoner har jeg funnet disse skriftstedene nyttige:

  • Salmene 8:5–6: “Hva er da et menneske at du kommer ham i hu … Du gjorde ham lite ringere enn Gud, med ære og herlighet kronte du ham.”

  • Johannes 10:14: I løpet av sitt liv her på jorden beskrev Jesus seg selv som “den gode hyrde” og la til: “Jeg kjenner mine.”

  • Moses 1:39: Dette er et av mine favorittvers, hvor Herren åpenbarte sin hensikt for profeten Joseph Smith: “For se, dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” ‒ og slik understreket han sin interesse for oss som enkeltpersoner.

  • Lukas 7:11–16: Ikke bare underviser denne beretningen oss om Frelserens makt over døden ‒ en betimelig påminnelse i disse påsketider ‒ men for meg er den det beste eksempel på hans inderlige oppmerksomhet på oss personlig. Av alle Jesu mirakler er det få som er så gripende og medfølende som hans tjenestegjerning for enken i Nain. Slik jeg forklarer i min artikkel (se side 12), viser denne beretningen Frelserens interesse for og kjærlighet til hver enkelt av oss.

Keith Wilson

Førsteamanuensis, Brigham Young University