2019
Hur vi kan höra Herrens röst under generalkonferensen
Mars 2019


Sista ordet

Hur vi kan höra Herrens röst under generalkonferensen

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 2017.

Äldste Neil L. Andersen

Bild
Elder Neil L. Andersen

Jag vittnar för er om att Jesus är Kristus, att han styr detta heliga verks angelägenheter och att generalkonferensen är ett av de mycket viktiga tillfällen då han ger vägledning till sin kyrka och till oss personligen.

När vi nu träffas under ledning av president Thomas S. Monson, förväntar vi oss att få höra ”Herrens vilja, … Herrens sinne, … Herrens röst och Guds kraft till frälsning” (L&F 68:4). Vi litar på hans löfte: ”Antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, ty det är detsamma” (L&F 1:38).

I tumultet och förvirringen i vår moderna värld är förtröstan och tron på orden från första presidentskapet och de tolvs kvorum avgörande för vår andliga tillväxt och uthållighet.

Vi kommer till generalkonferensen efter att ha bett och förberett oss. För många av oss finns det brådskande bekymmer och uppriktiga frågor. Vi vill förnya vår tro på vår Frälsare Jesus Kristus och stärka vår förmåga att stå emot frestelser och undvika distraktioner. Vi kommer för att få undervisning från höjden.

Jag lovar att när ni förbereder er ande och kommer med förväntan att ni ska få höra Herrens röst, så kommer tankar och känslor till er som är skräddarsydda speciellt för er.

Det finns en skatt av himmelsk vägledning i generalkonferensens budskap som väntar på att ni ska upptäcka den. Provet för oss alla är hur vi låter oss påverkas av det vi hör, det vi läser och det vi känner.

Jag lovar att när ni hör Herrens röst tala till er i lärdomarna från den här generalkonferensen, och när ni handlar enligt maningarna, kommer ni att känna himlens hand över er, och era egna och era närståendes liv kommer att välsignas.