2019
Se underverk i vardagen
Mars 2019


Se underverk i vardagen

Om vi ser livet genom en lins av tro på Jesus Kristus, öppnas våra ögon för alla underverk som finns runt omkring oss.

Bild
looking through a lens

Vad är ett underverk?

Vi vet alla vad ett underverk är, eller hur? När Mose delade Röda havet. När Frälsaren gav en blind man synen åter. När en kvinna botades från en dödlig sjukdom. Ett av de mest anmärkningsvärda underverken är Jesu Kristi försoning. Inget annat underverk har varit så omfattande eller mäktigt. Men är sådana slags upplevelser de enda som kan ses som underverk?

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”Det sker många underverk varje dag i vår kyrkas verksamhet och i våra medlemmars liv.”1 Men när flyttade du på ett berg sist, eller såg hur några fiskar och några brödlimpor mättade tusentals? De flesta av oss har förmodligen inte sett något som är ens i närheten. Så hur kan president Oaks ord vara sanna?

Enligt Bible Dictionary är underverk ”manifestationer av gudomlig eller andlig kraft”.2 Låt oss med den definitionen öppna våra ögon för alla underverk som omger oss – underverk som vi kanske inte ens vet om.

Vi ser definitivt Guds hand i hans folks liv genom underverken i skrifterna. Men vi kan också se hans andliga kraft när vi får svar på en bön, stärker vårt vittnesbörd eller när vi upplever en hjärtats förvandling.

Ändå finns det underverk som vi tycks glömma: hur solen går upp och ner varje dag; små frön som växer och blir mäktiga träd; hur alla kroppens beståndsdelar samverkar och hjälper oss att andas, springa, drömma och äta. Inspirerade framsteg inom medicin och teknik sker varje dag, och vi kan nu kommunicera med nästan vem som helst, var som helst. Guds kraft kan ses i varje detalj i våra liv.

Varför utför Gud underverk?

Underverk kommer i många former, men Gud utför dem i samma övergripande syften. Ibland kan underverk bota, trösta eller fysiskt skydda Guds barn, men de här yttre effekterna är inte de enda orsakerna till underverk. Ofta är det så att ett underverk inte hindrar lidande eller en tragedi alls. Gud utför underverk av två huvudanledningar: för att stärka tron och att åstadkomma sådant som är gott.

Ofta manifesterar underverk Guds kraft för hans barn eller undervisar dem om en andlig princip. I Bible Dictionary står det att alla Jesu Kristi underverk ”skulle vara ett bevis för judarna på att Jesus var Kristus” och att undervisa om sådana principer som ansvarighet, omvändelse, tro och kärlek.3

Andra gånger kan underverk bekräfta en tidigare uppenbarelse, till exempel tecknen på Kristi födelse i Amerika. Gud kan också använda underverk för att främja sitt arbete – släktforskningsarbete, missionsarbete med mera.

Men om vi söker efter underverk av fel anledning kan vi få problem. Det vanligaste problemet kommer om vi söker efter tecken som bevis på Guds existens. Om vi inte lägger till tro i ekvationen leder sådana tecken aldrig till någon verklig, varaktig omvändelse. Se bara vad som hände i Mormons bok: Många såg tecken och underverk, men utan tro var deras lydnad kortlivad.

Det är också fel att söka efter underverk för popularitet eller pengar, för att söka hämnd eller för att försöka ändra på Guds vilja.

President Brigham Young (1801–1877) sa: ”Underverk … är inte till för de icke troende. De är till för att trösta de heliga och för att stärka och bekräfta tron hos dem som älskar, fruktar och tjänar Gud.”4 Om vi förstår varför Gud utför underverk kan vi känna igen dem i våra egna liv.

Hur kan jag känna igen ett underverk?

Underverk sker enbart enligt Guds vilja och vår tro på honom. Profeten Moroni skrev: ”Och inte heller har någon någonsin utfört underverk förrän efter det att de haft tro, varför de först trodde på Guds Son” (Eth. 12:18). När vi har tro kan vi se det goda som händer i livet som Guds verk i stället för tillfälligheter eller tur. Att känna igen ett underverk är en del av underverket självt! Om vi ser livet genom en lins av tro på Jesus Kristus, öppnas våra ögon för alla underverk som finns runt omkring oss.

Men storleken, valet av tidpunkt och resultatet av ett underverk är inte något mått på vår tro. Låt oss säga att två familjer får nyheten att ett av barnen i varje familj har cancer. Båda familjerna ber för att det älskade barnet ska tillfriskna fort. Båda familjerna utövar tro på Jesu Kristi helande kraft.

Barnet i den ena familjen tillfrisknar helt och trotsar läkarens förutsägelse om att hon bara har några månader kvar att leva. Barnet i den andra familjen genomlider behandling efter behandling och avlider så småningom, men hela familjen överväldigas av frid och tröst i stället för förtvivlan.

Den första familjen hade inte nödvändigtvis större tro än den andra. Båda familjerna upplevde underverk på sitt eget sätt, och båda underverken är en del av ett mönster med fortsatt försäkran om att Gud har en plan för vart och ett av sina barn.

Herren utför både till synes ordinära och extraordinära underverk i vår tid. Trofasta följare av Jesus Kristus i alla tidsutdelningar har upplevt dramatiska helbrägdagörelser och oförklarliga framgångar. Men vi ska inte bortse från vardagliga händelser som verkar som påminnelser om Guds hand i våra liv. Ibland behöver vi bara vara uppmärksamma!

Slutnoter

  1. Dallin H. Oaks, ”Miracles”, Ensign, juni 2001, s. 6.

  2. Se Bible Dictionary, ”Miracles”.

  3. Se Bible Dictionary, ”Miracles”.

  4. Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young (1997), s. 254.