2019
Frågor och svar om tempelbegåvningen
Mars 2019


Frågor och svar om tempelbegåvningen

Håller du på att förbereda dig för tempelbegåvningen? Kyrkans ledare svarar på några vanliga frågor.

Bild
young adults walking toward the temple

Hur kan jag förbereda mig för att ta emot min begåvning?

”Eftersom templet är heligt ber Herren att det ska skyddas från vanhelgande. Alla kan komma in som är villiga att förbereda sig väl för detta privilegium. …

Du förbereder dig fysiskt genom att klä dig lämpligt för att gå till templet. Det är ingen plats för fritidskläder. Nutida profeter har betonat att vi ska respektera vår fysiska kropp. Den respekten bör särskilt iakttas av dem som ska besöka ett heligt tempel.”1

”Undervisningen i templet är mycket enkel och mycket vacker. Den förstås av de ödmjuka, men kan ändå stimulera de skarpaste hjärnors intellekt. Den andliga förberedelsen förbättras genom studier. Jag rekommenderar gärna att medlemmar som åker till templet för första gången studerar de korta förklaringarna i Handledning för skriftstudier som finns under följande sju ämnen: ”Adams och Evas fall”, ”Förbund”, ”Försona, försoning”; ”Jesus Kristus”; ”Offer”, ”Smörja” och ”Templet, Herrens hus”. Detta ger en fast grund.”2

– President Russell M. Nelson

En annan resurs som kan vara till hjälp för den som förbereder sig för att ta emot sin begåvning är:

Russell M. Nelson, ”Personlig förberedelse för tempelvälsignelser”, Liahona, juli 2001, s 37–40.

När du förbereder dig för att ta emot din begåvning ska du känna dig bekväm med att prata om templet med familj, vänner och ledare i kyrkan. Lektionerna i din tempelförberedande kurs innehåller också en hel del nyttig information och undervisning.

Vad händer under begåvningsceremonin?

”Tempelbegåvningen … ges i två delar:

I den första delen får du enskilt ta emot en förberedande förrättning som kallas inledande förrättning. Den inledande förrättningen innehåller särskilda välsignelser som rör ditt gudomliga arv och din gudomliga potential.

I andra delen tar du emot resten av din begåvning tillsammans med andra som besöker templet. Under den här delen presenteras frälsningsplanen, inklusive världens skapelse, Adam och Evas fall, försoningen, avfallet och återställelsen, samt instruktioner om hur alla kan återvända till Herrens närhet. Begåvningen presenteras bitvis i en video och bitvis av tempelförrättare.

I samband med de här förrättningarna uppmanas du att ingå vissa förbund med Herren. De här förbunden inbegriper att du ska lyda Gud och hålla hans bud, leva enligt Jesu Kristi evangelium, hålla dig moraliskt ren och dygdig och helga din tid och dina talanger åt Herrens tjänst. I gengäld utlovar Gud underbara välsignelser i det här livet och möjligheten att återvända och bo hos honom för evigt.

I slutet av begåvningsceremonin går deltagarna symboliskt sett in till Herren när de går in i celestiala rummet. Där kan du använda tid till att begrunda, be, vila, läsa i skrifterna eller tyst samtala med familj och vänner om din upplevelse. Det är en fridfull plats där du också kan få tröst och gudomlig vägledning.”3

Får vi prata om begåvningen utanför templet?

En del av anledningen till att vi inte så ofta pratar om begåvningen i detalj utanför templet kommer från Herrens uppmaning att inte leka med heliga ting (se L&F 6:12). Vi kan uppskatta att Herren undervisar oss ”rad på rad, bud på bud” (2 Ne. 28:30) och bara ger oss det vi är redo att ta emot för tillfället. Herren inbjuder alla att komma till sitt hus, men förhoppningen är att de som tar emot den här heliga gåvan och ansvaret är redo för det.

Det finns många aspekter, inklusive tempelförbunden, som vi kan och bör prata om innan vi besöker templet för första gången. Det finns några aspekter, särskilt i samband med förrättningarna, som vi bara samtalar om i templet. Tempelförrättningarna och -ceremonierna är personliga och heliga, och en del av det som gör dem speciella är hur vördnadsfulla, förbehållsamma och försiktiga vi är när vi pratar om dem.

”Noggranna studier i skrifterna visar att Herren inte uppenbarade allt för alla. Vissa villkor skulle uppfyllas innan heliga upplysningar kunde tas emot. Tempelceremonierna tillhör denna kategori.

Vi diskuterar visserligen inte tempelförrättningarna utanför templen, men avsikten har aldrig varit att kunskapen om dessa tempelceremonier skulle förbehållas en liten skara, som skulle vara förpliktad att se till att andra aldrig skulle få kunskap om dem. I själva verket förhåller det sig tvärtom. Vi är angelägna om att uppmana varje själ att uppfylla kraven och förbereda sig för att gå in i templet.”4

– President Boyd K. Packer (1924–2015), president för de tolv apostlarnas kvorum

Varför är det så viktigt att jag tar emot min begåvning?

Templets förrättningar och förbund är så viktiga därför att de leder till de största välsignelserna som är tillgängliga för vår himmelske Faders barn nu och för evigt. Äldste Robert D. Hales (1932–2017) i de tolv apostlarnas kvorum, sa: ”Templets främsta syfte är att tillhandahålla de förrättningar som är nödvändiga för vår upphöjelse i det celestiala riket.”5 Tempelbegåvningen hjälper oss – genom Jesu Kristi försoning – att göra oss värdiga evigt liv. Men den hjälper oss också i det dagliga livet. Begåvningens förbund och förrättningar välsignar oss just nu med kraft, skydd och syfte, och hjälper oss bli det Gud vill att vi ska bli.

Nutida profeter har påmint oss om att vi har tillgång till de här välsignelserna genom templet. President Boyd K. Packer sa: ”Vårt arbete i templet ger oss en sköld och ett skydd, både för oss själva och för oss som ett folk.”6

Vad kan jag göra för att bättre förstå tempelbegåvningen och förbunden jag ingår där?

Fokusera på templets lärdomar och förbund i dina personliga studier. Titta efter vad som sägs om begåvningens principer och förbund i skrifterna, generalkonferenstal och kyrkans övriga material. När du går igenom de här sanningarna i dina personliga studier förstår du templets förrättningar och förbund bättre. När du till exempel studerar kyskhetslagen, hur kan då Josefs redbarhet när han blev frestad av Potifars fru välsigna din beslutsamhet att följa den lagen? (se 1 Mos. 39). Hur kan Nephis beslutsamhet att lyda Guds bud tillämpas på ditt sätt att tjäna i ditt ämbete? (se 1 Ne. 3:7).

Återvänd till templet så ofta som dina personliga omständigheter tillåter.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Förbered dig för templets välsignelser”, Liahona, okt. 2010, s. 42, 45.

  2. Se Russell M. Nelson, ”Personlig förberedelse för tempelvälsignelser”, Liahona, juli 2001, s. 38.

  3. ”About the Temple Endowment”, temples.lds.org.

  4. Se Boyd K. Packer, ”Det heliga templet”, Nordstjärnan, juni 1992, s. 17.

  5. Robert D. Hales, ”Templets välsignelser”, Liahona, okt. 2009, s. 14.

  6. Boyd K. Packer, ”Det heliga templet”, Liahona, okt. 2010, s. 35.