2019
Et personlig forhold til vår himmelske Fader ved hjelp av bønn
Februar 2019


Lærdommer fra Det nye testamente

Et personlig forhold til vår himmelske Fader ved hjelp av bønn

Fra en tale under en andakt ved Brigham Young University–Idaho, “A Personal Relationship with Our Heavenly Father as Taught by the Lord Jesus Christ”, som ble holdt 28. november 2017.

Når følte du sist noe mens du ba?

Bilde
man kneeling

Bakgrunn fra Getty Images

Når jeg bruker en mobiltelefon til å ringe mor og far i New Jersey, kan jeg høre stemmene deres tydelig. Jeg vet ikke hvordan det er mulig for meg å snakke med dem som er så langt unna, uten en kabel eller synlig forbindelse. Men jeg vet at det fungerer!

Ikke spør meg hvordan det er mulig at millioner av mennesker kan be på samme tid og på forskjellige språk, og at vår himmelske Fader er beredt til å lytte og svare på samme tid. Jeg kan ikke forstå hvordan det foregår. Men jeg vet at det fungerer!

Bønn fungerer, liksom en mobiltelefon fungerer, selv om vi kanskje ikke forstår nøyaktig hvordan. Men det er noen ting ved bønn vi forstår.

Be fra hjertet

Vi leser i Skriftene: “Men det skjedde, da alt folket lot seg døpe, og Jesus var blitt døpt og bad, da åpnet himmelen seg” (Lukas 3:21). Jesus lærer oss at en bønn fra hjertet kan åpne himmelen. Han sa: “Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere” (Matteus 7:7).

I dag bruker vi vanligvis ordet be når vi vil anmode om noe. Men i den opprinnelige greske teksten er ordet aiteo, som betyr ikke bare å be, men å trygle, hige etter eller bønnfalle. Himmelen vil ikke bli åpnet hvis vi bare uttaler bønner. Den vil bli åpnet hvis vi trygler, hvis vi higer etter, hvis vi bønnfaller, hvis vi ber fra hjertet.

Føler du at himmelen blir åpnet når du ber? Når følte du sist noe når du ba?

Forbered deg til bønn

For å unngå å legge oss til rutinepregede bønner med tomme gjentagelser (se Matteus 6:7; 3 Nephi 13:7), skulle vi forberede oss til å be. Et forslag er å lese et skriftsted eller grunne en stund på våre velsignelser. Vi kan alle finne måter å forberede oss til personlig bønn på.

Be selv om det er vanskelig

Av og til haster vi gjennom våre bønner, eller vi ber av gammel vane. Noen ganger ber vi ikke med tro på Jesus Kristus, og noen ganger ber vi ikke i det hele tatt. Men det er i de øyeblikkene når vi mangler tro eller ikke føler for å be, at vi har størst behov for å be.

President Brigham Young (1801–77) sa: “Når alt er beksvart og jeg ikke føler den minste trang til å be, skal jeg da si: Jeg vil ikke be? Nei, men [jeg sier] … knær, bøy dere ned på gulvet, og munn, åpne deg, tunge, tal, så får vi se hva som kommer ut, og du skal tilbe Herren, Israels Gud, selv om du føler at du ikke kan si et godt ord om ham. Dette er den seier vi må vinne … Det står mellom ånden og legemet. De er uadskillelig forbundet” (i Journal of Discourses, 3:207).

Satan ønsker ikke at du skal be, for han vet at i samme øyeblikk som du begynner å be fra hjertet, får du åndelig kraft, og han mister sin innflytelse over deg. En mektig bønn gjør deg i stand til å møte utfordringer som angst, depresjon og tvil med hensyn til din egen tro.

Hvis du ikke husker forrige gang du følte noe mens du ba, bør du gjøre noe med det. Bønn kan hjelpe deg å utvikle og opprettholde et personlig forhold til din Fader i himmelen.

Tilbring et øyeblikk i himmelen

Bilde
woman praying

Når du har desperat behov for hjelp fra himmelen, kan bønn gi deg styrke til å ta de riktige avgjørelsene. En bønn fra hjertet er virkelig et øyeblikk i himmelen, og selv om svarene kanskje ikke alltid kommer med en gang, kan et øyeblikk i himmelen hjelpe dere å stake ut kursen i jordelivet.

I en verden der folk “kaller det onde godt og det gode ondt … gjør mørke til lys og lys til mørke, [og] gjør bittert til søtt og søtt til bittert” (Jesaja 5:20), trenger du å vite at himmelen er åpen for deg.

Bønner som kommer fra hjertet, mektige bønner, kan gi deg åndelig kraft til å takle slike ting. Når himmelen er åpnet, kan vi føle fred, trøst, glede og kjærlighet, selv om vi kanskje ikke umiddelbart får full forståelse.

Følg Frelserens eksempel

Vi kan lære mye ved å studere hvordan Frelseren ba.

“Tidlig om morgenen, mens det ennå var ganske mørkt, stod han opp og gikk ut. Han drog bort til et øde sted og bad der” (Markus 1:35).

Jesus ba tidlig om morgenen og søkte et øde sted for å be. Ber du tidlig om morgenen? Unngår du distraksjoner? Kobler du ut verden, og anstrenger du deg for å opprette en forbindelse med himmelen?

Lukas skriver også at Jesus “drog seg ofte tilbake til øde steder og var der i bønn” (Lukas 5:16). Har du et sted du går når du ønsker å adspørre din Fader i himmelen?

Forbli ydmyk

Bilde
man praying

Matteus forteller oss at vår Forløser viste ydmykhet når han ba. “Og han gikk et lite stykke frem, falt på sitt ansikt og bad: Far! Er det mulig, så la denne kalk gå meg forbi! Men ikke som jeg vil, bare som du vil” (Matteus 26:39).

Hva vil det si at han “falt på sitt ansikt”? Ordet for “falt” i den opprinnelige greske teksten er pipto, et verb som betyr “å gå fra stående til liggende stilling”. Når tiden er inne for personlig bønn, må du huske at du skal tiltale universets mest intelligente og mektige vesen, “barmhjertighetens Far og all trøsts Gud” (2 Korinterbrev 1:3). Jeg kan ikke ta lett på det foran et slikt vesen. Jeg føler meg tvunget til å knele.

Jesus Kristus viste også et eksempel da han sa til sin Fader: “Ikke som jeg vil, bare som du vil.” Mener du det virkelig når du sier “ikke som jeg vil, bare som du vil”? Hvilke endringer trenger du å gjøre i ditt sinn, ditt hjerte og dine handlinger for virkelig å være oppriktig?

Søk oppriktig

Når du prøver å være ydmyk, ærlig og oppriktig i dine bønner, vil du finne det lettere å godta vår himmelske Faders vilje, også når det ikke stemmer med det du hadde i tankene. Igjen vender vi oss til Jesu Kristi eksempel: “Og han kom i dødsangst og bad enda mer inntrengende” (Lukas 22:44).

Når du står overfor noe vanskelig, bruker du tid på å spørre deg selv: “Hvorfor meg?” Eller ber du mer inntrengende? Ordene “mer inntrengende” kommer av greske ord som betyr “uten opphør og inderlig”. Jesus lærer oss altså at når vi opplever prøvelser, må vi be inderlig og uten opphør. Jeg oppfordrer alle som opplever vanskelige tider, til å vende seg til den levende Gud.

Vanskelige tider kan være en god anledning for vår himmelske Fader til å undervise oss. Vårt hjerte mildnes, og vårt sinn kjemper for å finne svar. Hvis vi søker ham, er han der.

Tro at han vil lytte

Bilde
woman looking up

Frelseren sa til synagogeforstanderen: “Frykt ikke, bare tro” (Markus 5:36). Tro at Gud Faderen vil høre på deg. Tro at han “vil fortelle deg i ditt sinn og i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd som skal komme over deg og som skal bo i ditt hjerte” (Lære og pakter 8:2). Tro at du ‒ ja, du – kan føle fred og lindring. Tro at du kan motta åndelig kraft til å seire.

Mektige bønner når virkelig himmelen. I Salmenes bok sier kong David: “Kveld og morgen og midt på dagen vil jeg klage og sukke, så hører han min røst” (Salmene 55:18). Én av betydningene av ordet be på hebraisk er “å snakke”. Og det er det vi gjør når vi ber til vår himmelske Fader ‒ vi snakker med ham.

Når vi holder en mektig bønn, har vi oppmerksomheten til den mektigste, mest barmhjertige og kjærlige personen i hele universet. Vi tilbringer et øyeblikk i himmelen. Og vi trenger alle et øyeblikk i himmelen, spesielt i vanskelige tider.

Jeg vet uten tvil at det finnes en Gud i himmelen. Han er din og min Far. Han lever. Hans navn er Kjærlighet. Hans navn er Barmhjertighet. Selv om jeg er ubetydelig sammenlignet med ham, kan jeg knele ned for min Skaper, og jeg kan snakke med ham. Og i sin grenseløse barmhjertighet svarer han gang på gang.