2019
Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud
Januari 2019


Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud

Bild
Young Men General Presidency

Har du någonsin undrat: ”Hur kan jag visa min himmelske Fader att jag verkligen vill att han ska svara på mina böner och välsigna mig?” Frälsaren Jesus Kristus gav oss en nyckel när han sa: ”Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud” (Joh. 14:15).

Med andra ord visar vi vår kärlek till vår himmelske Fader genom att hålla hans bud – och då välsignar han oss.

Ibland kommer inte svaren när eller hur vi förväntar oss dem, och vi kan frestas att ge upp eller sluta vara lydiga. Men om vi visar tålamod och lyssnar, svarar Herren oss i sin tid och på sitt sätt. Han svarar alltid på rättfärdiga böner. Han välsignar oss alltid när vi är lydiga (se Mosiah 2:21–24).

Världen lär oss att med kärlek följer inga ansvar. Men det är faktiskt tvärtom. Vi visar att vi älskar Gud genom att vi villigt och flitigt håller hans bud.

Frälsaren lärde: ”Sanningen ska göra er fria” (Joh. 8:32). Profeten Alma förklarade vidare att ”ogudaktighet har aldrig inneburit lycka” (Alma 41:10). Och genom profeten Joseph Smith sa Herren: ”Det finns en lag, oåterkalleligen fastställd i himlen före denna världs grundläggning, på vilken alla välsignelser är baserade, och när vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad mot den lag på vilken den är baserad” (L&F 130:20–21).

Glädje, välsignelser och vägledning kommer av lydnad. Din himmelske Fader vill att du ska vara lycklig och fri eftersom han älskar dig, och det är därför han ger dig buden. För att hitta den frid som inte finns i denna värld måste vi inse att det enda sättet vi kan finna lycka på är genom att vi underkastar oss vår himmelske Faders vilja. Vi visar att vi älskar Gud genom att vi villigt och flitigt håller hans bud.

Din himmelske Fader vill att du ska nå evig lycka. Hans profeter vill att du ska finna glädje utan mått. Vi vill att du ska finna den frid vi har funnit genom att följa Frälsaren. Gå den väg han visat har (se ”Lär mig att följa dig”, Psalmer, nr 150). Välj att vara lydig. Din villiga lydnad leder till sann frihet och lycka.