2018
Hvor barmhjertig Herren har vært
Oktober 2018


Hvor barmhjertig Herren har vært

Det nye bokverket om Kirkens historie vil hjelpe oss å holde våre pakter ved å utvide vårt minne om hva Frelseren har gjort for oss.

Bilde
holding Saints book

For første gang på nesten hundre år, utgis et nytt bokverk om Kirken under ledelsen av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum. Med tittelen Hellige: Historien om Jesu Kristi kirke i de siste dager, er denne fortellende historien den sanne historien om vanlige mennesker som ble hellige gjennom Jesu Kristi forsoning (se Mosiah 3:19). Det første bindet, Sannhetens banner, 1815–1846, er nå ferdig og har blitt oversatt til 14 språk for utgivelse i mange områder av verden.

Hellige er historien om hvordan Gud gjenopprettet sin evige pakt på grunn av sin kjærlighet til sine barn. Den viser hvordan Herren gjenopprettet sitt evangelium for å gi håp og fred i tider med uro, prøvelse og lidelse. Den viser også hvordan gjenopprettede pakter fører til opphøyelse gjennom Jesus Kristus.

Du forventer kanskje at beretningen begynner med Joseph Smith, men Hellige begynner i 1815 med en vulkaneksplosjon i Indonesia som forårsaket utbredt død, sykdom og forstyrrelse. Denne begynnelsen ble valgt i lys av det Herren åpenbarte om hvordan han gjenopprettet pakter som binder oss til Frelseren og gjør det mulig for å oss å overvinne alle livets problemer:

“Derfor kalte jeg, Herren, som kjenner til den ulykke som skal komme over jordens innbyggere, på min tjener, Joseph Smith jr., og talte til ham fra himmelen og ga ham bud …

for at min evige pakt kunne bli opprettet” (L&p 1:17, 22).

Fra dens åpningsscene til dens verdensomspennende distribusjon, signaliserer Hellige til Guds barn overalt at den er historien til deres pakt med Gud, som kjenner deres vanskeligheter. Gjennom sin profet, fornyet Gud pakter som ikke eliminerer ondskap, sorg, lidelse og adskillelse ved død, men lover helbredelse gjennom Frelserens forsoning, helliggjør og ikler våre liv med enestående betydning, og forsikrer oss om at relasjonene vi verdsetter her på jorden kan vare for all evighet, “ledsaget av evig herlighet” (se L&p 130:2).

De første åtte kapitlene av Sannhetens banner har blitt publisert i utgaver av dette tidsskriftet gjennom året. Denne månedens utgave avslutter kapittelserien fra Hellige, men historien fortsetter på saints.lds.org, i Gospel Library-appen, og trykt utgave (bestill på store.lds.org). Jeg innbyr dere til å fortsette å lese den gjennom en av disse kanalene.

Et guddommelige mønster og en guddommelig plan

Hellige fortsetter et guddommelig mønster hvor profetene, som en del av deres tjeneste, bruker fortiden til å hjelpe oss å forstå hvem vi er og se Guds mening i våre liv. I Skriftene begynner mange profeter sin undervisning med å gjenfortelle historier om Herrens barmhjertighet mot deres forfedre.1 Moroni formante leserne av Mormons bok om å “minnes hvor barmhjertig Herren har vært mot menneskenes barn” gjennom historien “og overveie det i deres hjerter” (Moroni 10:3). Når vi reflekterer over Guds godhet forbereder det oss til å motta Åndens vitnesbyrd, som underviser oss “om tingene som de virkelig er og om tingene som de virkelig vil bli” (Jakobs bok 4:13, se også Moroni 10:4–5).

Bilde
dad holding children

Kunnskapen om at våre himmelske foreldre la planer for vår ultimate lykke og opphøyelse gir oss perspektiv, det gir oss identitet som elskede barn av guddommelige foreldre og øker vår lit til Herren, selv i tider med motgang. Å minnes Herrens godhet kan også beskytte oss mot stolthet og velstandens farer. Mormon skrev om en tid da nephittene “begynte å vokse seg umåtelig rike.” Men ulikt andre perioder i Mormons bok når folket tillot stolthet og rikdommer å bringe dem ned til undergang, fulgte de en ny vei denne gangen: “Men selv om de var rike og sterke og det gikk dem vel, var de ikke oppblåste av stolthet i egne øyne, heller ikke var de sene til å huske Herren sin Gud, men de ydmyket seg svært meget for ham.” De holdt sine pakter og forble rettferdige fordi “de husket hvor store ting Herren hadde gjort for dem” (se Alma 62:48–50).

Hellige underviser leksjoner som disse og mange flere. Den vil hjelpe deg å se Herrens hånd i ditt liv mens du indirekte opplever troens prøvelser, hjertekvalene og gledene, åpenbaringene og endringene ufullkomne mennesker opplevde som elsket Herren og som følte hans kjærlighet.

Mens du leser, vil du oppdage ny innsikt og mening selv i historier du har hørt før. Ingen hendelse i Kirkens historie er bedre kjent enn Joseph Smiths første syn, men Hellige hjelper oss å bedre forstå hvordan Joseph kjempet for å knytte sammen det han følte i sitt hjerte med det han tenkte i sitt sinn.

Josephs inderlige ønske om å føle Frelserens tilgivelse ble ikke oppfylt fordi han så at ingen av de eksisterende kirkene underviste “Jesu Kristi evangelium slik det er nedtegnet i Det nye testamente.”2 I sitt sinn grunnet Joseph på hvilken kirke som var riktig eller om de alle var feil. I sitt hjerte håpet han inderlig at en av dem var riktig slik at han kunne finne freden han søkte. Med et uforlikt hode og hjerte, oppdaget Joseph at han kunne be til Gud. Han gikk ut i skogen for å be. Der så han Faderen og Sønnen, som tilgav ham og løste dilemmaet hans på en måte han aldri hadde forestilt seg.3

Joseph, hans familie og mange andre som mottok Herrens gjenopprettede pakt ønsket å føle Guds kjærlighet til dem, lære hvordan de kunne komme nærmere ham, og helbrede relasjoner med kjære. Hellige forteller deres historier.

Stol på Herren under prøvelser

Bind 1 av Hellige innbefatter den hjerteskjærende historien om Amanda Barnes Smith og hennes familie, som adlød Herrens bud og gjorde hans vilje.4 Amandas ektemann og en av hennes sønner ble brutalt drept sammen med 15 andre siste-dagers-hellige som hadde slått leir i en liten bosetning i Shoal Creek i Missouri. Herren støttet Amanda gjennom denne forferdelige opplevelsen, besvarte hennes bønner, ga henne mot og gjorde henne i stand til å helbrede hennes alvorlig sårede sønn.5

Hellige viser hvordan Amanda lærte å stole på Herren i ekstreme utfordringer. Den forteller også hva Joseph Smith lærte om Guds godhet selv i perioder med lidelse. Den viser at kjennskap til Herrens handlemåte gir oss evig perspektiv, hjelper oss å se ting som de virkelig er og vil bli, og hjelper oss å utøve tro på at Herren vil hjelpe oss gjennom vanskelige stunder.

Da profeten Joseph fikk vite hva som hadde skjedd med Amandas familie og andre i Shoal Creek, følte han at han heller ønsket å bli satt i fengsel eller bli drept enn å la de hellige bli slaktet. Dagen etter forsøkte han å forhandle frem en fredelig løsning med militsen fra Missouri, som var klare til å angripe de helliges hovedbosetning i Far West. Istedenfor ble Joseph tatt til fange.

Nesten fem måneder senere var Joseph fortsatt i varetekt, innestengt i en kald, trang underjordisk celle i Liberty, Missouri. Han undret på hvor Gud gjemte seg, og hvor lenge han kunne lytte til enkenes og de farløses rop. Han ba, “Ja, O Herre, hvor lenge skal de lide denne urett og lovløse undertrykkelse før ditt hjerte bløtgjøres for dem, og ditt indre røres av medlidenhet med dem?” (L&p 121:3).

Hellige lærer oss at trengsler ikke er bevis på Herrens unåde, heller ikke tilbaketrekking av hans velsignelser. Motsetninger er en del av Guds plan for å foredle oss og forberede oss til et evig, celestialt potensial (se 2 Nephi 2:11). Joseph lærte at Frelserens uendelige lidelse gjorde det mulig for ham å styrke oss når vi lider og til slutt opphøye oss (se Alma 7:11–13). Som svar på Josephs forpinte rop, nevnte han alle mulige slags utfordringer før han avsluttet med å si:

“Om helvetes kjever åpner seg på vidt gap for å sluke deg, så vit da, min sønn, at alle disse ting skal gi deg erfaring og være til ditt gode.

Menneskesønnen har gjennomgått mer enn alt dette. Er du større enn ham?” (L&p 122:7–8).

Å oppleve disse tingene selv kan begave oss med Kristus-lignende empati for dem som er plaget. “Mine følelser vil være enda sterkere etter dette enn noen gang før,” innså Joseph mens han var i fengsel. Han ønsket at han kunne være med de hellige for å lindre og trøste dem. “For min del tror jeg aldri at jeg kunne ha følt det slik jeg gjør nå” forklarte han, “om jeg ikke hadde lidd all den urett jeg har lidd.”6

Bilde
woman reading Saints book

En grunn til at Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum anmodet om og godkjente Hellige, er fordi den kan hjelpe hver av oss å oppleve disse tingene gjennom andres historier. Vi kan lære fra Amanda at selv om Gud ser det passende, i sin evige visdom, å ikke hindre ondskap eller lidelser, elsker han oss og er oppmerksom på oss. Han hører våre bønner og er barmhjertig og god.

Tempelets gjenopprettede velsignelser

Det er ingen andre steder der barmhjertighet og godhet blir vist oss bedre enn i tempelet. I utgangspunktet er Hellige historien om gjenopprettede tempelvelsignelser. Det første bindet avslutter med at tusenvis av siste-dagers-hellige mottar hellige ordinanser i Nauvoo tempel i 1846. Det andre bindet vil kulminere i innvielsen av Salt Lake tempel, og de hellige som begynner å motta ordinanser der i 1893. Det tredje bindet vil avslutte med at europeiske hellige begynner å komme til tempelet i Sveits i 1955. I det fjerde bindet fortsetter historien helt frem til i dag, når templer finnes over hele verden og hellige fra hele verden mottar opphøyelsens velsignelser, slik profetene så for seg langt tilbake i tid.

I Herrens hus inngår vi pakter, og vi blir begavet med kraft til å seire over konsekvensene av fallet, inkludert ondskap og lidelse i denne verden. Vi mottar beskyttelse og evig kraft til å komme frem i oppstandelsen, beseglet til våre kjære for evig.

Hellige vil hjelpe oss å holde pakter ved å utvide våre minner på hellige måter. Det vil hjelpe oss å alltid huske det Frelseren har gjort for oss. Uten opptegnelser om Guds tidligere handlemåter, kunne vi ikke “minnes hvor barmhjertig Herren har vært mot menneskenes barn” (Moroni 10:3). Av disse årsakene står vi i gjeld til Herren og de hellige som nedskrev sine opplevelser av hans kjærlighet. Herren befalte Joseph Smith å nedskrive sine opplevelser (se L&p 21:1). Han befalte en kirkehistoriker som arbeidet under Josephs ledelse å være ansvarlig “for at kirkens opptegnelse og historie blir ført kontinuerlig” (L&p 47:3). Han befalte at historien skulle inkludere “alt som vil være til gavn for kirken og for kommende generasjoner” (L&p 69:8).

Med disse åpenbaringene og paktens løfte om å alltid komme Frelseren i hu, begynte Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum planleggingen av Hellige for 10 år siden. Nå oppfordrer vi deg til å lese den, med tro på at den vil hjelpe deg å forstå Guds plan, se hvor barmhjertig Herren har vært, trofast utholde gode og dårlige tider, tilegne deg Kristus-lignende empati for andre, og holde paktene som leder til opphøyelse.

Noter

  1. Eksempler inkluderer Nephi (1 Nephi 17:23–43), kong Benjamin (Mosiah 1), Limhi (Mosiah 7), en Herrens engel til Alma (Mosiah 27), Alma (Alma 9:10), Mormon (Mormon 3:17–22), og Moses (2 Mosebok 13:3).

  2. Joseph Smith, i “History, circa Summer 1832,” 2, josephsmithpapers.org.

  3. Se “History, 1838–1856, volume A-1 [23 December 1805–30 August 1834],” 3, josephsmithpapers.org.

  4. Se “Revelation, 12 January 1838–C,” [1], josephsmithpapers.org.

  5. Se Hellige, bind 1, kapittel 30, “Kjemp som engler.”

  6. “Letter to Presendia Huntington Buell, 15 March 1839,” [1], josephsmithpapers.org.