2018
Kraft til å gjøre alt jeg anser for nødvendig
Oktober 2018


Mitt vitnesbyrd

I vår ble jeg trukket ut til å ha en spansk muntlig eksamen. Det var den eksamenen jeg fryktet mest. Jeg var veldig nervøs og urolig alle dagene som ledet opp til eksamensdagen. Da dagen endelig kom bestemte jeg meg for å be en bønn og starte dagen med å lese i Skriftene, for etter 4 år med Seminar visste jeg at dette kunne være noe som ga meg styrke.

Kristi lys

I bønnen min ba jeg om at det først og fremst skulle gå bra på eksamen, men også om at jeg kunne ha med meg Kristi lys, slik at andre kunne føle ånden og en ro når de var rundt meg. Etter bønnen slo jeg tilfeldig opp i Moroni kapittel 7 i Mormons bok, og det jeg fant var virkelig et svar på bønn. Det var to vers som jeg følte spesiell tilknytning til, og det var versene 26 og 33.

“Og etter at han kom, ble menneskene også frelst ved tro på hans navn, og ved tro blir de Guds sønner. Og like sikkert som Kristus lever, talte han disse ord til våre fedre og sa: Alt dere skal be Faderen om i mitt navn – som er godt og som dere med tro stoler på at dere skal få – se, det skal bli gitt dere.”

“Og Kristus har sagt: Hvis dere har tro på meg, skal dere ha kraft til å gjøre alt jeg anser for nødvendig.”

Liten verden

Så spoler vi litt frem i tid til selve eksamen. Under eksamen fikk jeg spørsmål om jeg hadde vært i et spansktalende land. Siden jeg nettopp hadde snakket mye om spansktalende i USA, fortalte jeg at jeg hadde vært i USA. Sensoren ble da veldig nysgjerrig på hvor i USA jeg hadde vært, og da jeg fortalte at jeg hadde vært i Utah lyste øynene hennes opp. Datteren hennes hadde vært på utveksling i Utah og de var begge forelsket i stedet. Etter at eksamen var slutt lo vi sammen over hvor liten verden er.

Så sa hun: – Det er jo ingen som vet om Utah. Det er jo bare mormoner der.

Da så jeg en gyllen mulighet til å fortelle at jeg er et medlem av kirken selv. Jeg smilte forsiktig og sa beskjedent at jeg er mormon. Plutselig spratt hun opp fra stolen og rakte frem hånden sin til meg. Hun hadde fått et så godt inntrykk av mormoner mens hun var der borte, og syntes de var så snille. Datteren hennes hadde visst bodd hos en familie som også var medlemmer, og hun sa at det var noe helt spesielt med hjemmet deres. Bare noen timer tidligere hadde jeg bedt om å ha med meg Kristi lys, men jeg hadde aldri forestilt meg den opplevelsen jeg fikk.

Eksempel

På Seminar-prøven var en av oppgavene å skrive om en person fra Mormons bok som har vært et eksempel for meg. Jeg har tenkt mye på dette i etterkant. Vi får mange råd av forskjellige mennesker rundt oss, men hvilke råd ville vi fått fra heltene i Skriftene? Helt siden jeg var liten har jeg vært veldig glad i historien om Abinadi. Abinadi ble sendt for å profetere for Nephittene, men ble tatt til fange og ført foran kongen. Abinadi var modig og trofast og holdt fast på sitt budskap.

Han hadde så stor tro og stolte på Gud. I Skriftene står det: “Nå skjedde det at etter at Abinadi hadde talt disse ord, våget ikke kong Noahs folk å legge hånd på ham, for Herrens Ånd var over ham, og hans ansikt skinte med umåtelig glans”. Her står det at Abinadi strålte av Kristi lys. Hvis Abinadi kunne ha snakket med oss i dag ville han rådet oss til å være modige og stå opp for det vi tror, uansett omstendigheter. For du vet aldri hvem som følger med og hvor stor innflytelse du har på dem.

Guds hånd

Jeg ønsker å bære mitt vitnesbyrd om at dette er den sanne kirke. Jeg ønsker også å understreke viktigheten av å studere Skriftene, holde bønn og søke åndelige opplevelser selv i hverdagen.

Hvis det er en ting jeg har lært av Seminar så er det å se etter Guds hånd i livet mitt. Det er så mange mennesker som tror at ting skjer tilfeldig eller at det bare er flaks, men det er så viktig å vite at det er Gud som er der med oss. Jeg vet at det var ham som stod bak den herlige opplevelsen jeg fikk. Han er der alltid og passer på oss. Jeg elsker Seminar. Det har virkelig åpnet øynene mine, og lært meg viktige ting. Selv om vi gjerne skulle ha sovet lenger, finnes det ingen bedre måte å starte dagen på.