2018
Erbjuder prästadömets välsignelser
Juni 2018


”Erbjuder prästadömets välsignelser”, Liahona, juni 2018

Till minne av 1978 års uppenbarelse

Erbjuder prästadömets välsignelser

Gud älskar alla sina barn och har berett en väg för var och en av oss att återvända till honom.

Bild
familj som promenerar vid templet i Ghana

En familj promenerar vid Accra tempel, Ghana, ett av de åtta tempel som har tillkännagetts, är under uppbyggnad eller är verksamma i Afrika.

Mormons bok lär att ”alla är lika inför Gud”, oavsett om man är ”svart eller vit, träl eller fri, man eller kvinna” (2 Ne. 26:33). Eftersom Gud älskar oss alla har han berett en väg för var och en av oss att återvända till honom (se Mose 5:9; TA 1:3). Under hela kyrkans historia har personer av alla raser och nationaliteter blivit döpta i den avsikten och levt som trofasta sista dagars heliga.

Från mitten av 1800-talet ordinerade inte kyrkan svarta män av afrikansk härkomst till prästadömet eller lät svarta män eller kvinnor delta i templets begåvnings- eller beseglingsförrättningar.1 Under årens lopp har flera teorier lagts fram för att rättfärdiga begränsningen. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har betonat att teorierna som getts för att försöka förklara dessa begränsningar är ”sägner” som aldrig ska spridas: ”Hur välmenta förklaringarna än var så tror jag att nästan alla var bristfälliga och/eller felaktiga. … Vi vet helt enkelt inte varför detta förfarande … etablerades.”2

Många profeter och presidenter för kyrkan, inklusive Brigham Young, hade lovat att dagen skulle komma då alla värdiga män skulle motta prästadömet. Då kyrkans ledare i mitten av 1900-talet kände till dessa löften och såg trofastheten hos de svarta sista dagars heliga, vädjade de länge och innerligt och bönföll Herren om gudomlig vägledning.3

Uppenbarelse från Gud

Denna vägledning kom till president Spencer W. Kimball (1895–1985) ”efter omfattande meditation och bön i det heliga templets heliga rum”. Den 1 juni 1978 uppenbarade Herren för sin profet och för medlemmarna i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum att ”den länge utlovade dagen ha[de] kommit då varje trofast värdig man inom kyrkan kan få det heliga prästadömet, med makt att utöva dess gudomliga myndighet och tillsammans med sina kära åtnjuta varje välsignelse som strömmar därifrån, templets välsignelser inräknade.”4

När de annonserade uppenbarelsen förklarade första presidentskapet: ”Vi tillkännager med allvar att Herren nu gjort sin vilja känd till välsignelse för alla sina barn över hela jorden.”5

Under den följande generalkonferensen presenterade första presidentskapet uppenbarelsen för kyrkans medlemmar, vilka accepterade den som ”Herrens ord och vilja” och enhälligt understödde Officiellt tillkännagivande 2 som del av standardverken.

Uppenbarelsens resultat

Bild
ung man som undervisar

En ung man undervisar på ett kvorummöte i Paris, där de flesta församlingarna har medlemmar som kommer från många olika länder i världen.

Effekten av uppenbarelsen var djupgående. Gud hade inte bara erbjudit prästadömets och templets välsignelser till alla värdiga medlemmar oavsett ras, men tempelförrättningar kunde utföras för alla som någonsin hade levt.

Med uppenbarelsen följde möjligheter att utöka missionsverksamheten och medlemskapet blomstrade bland många nationer, släkter, tungomål och folk.

Kyrkans lärdomar

När Herrens verk har fortsatt att spridas över jorden har kyrkans medlemmar åtnjutit en period av större enighet. I och med att kyrkans medlemmar i allt större utsträckning samarbetar med personer från andra kulturer och folkslag har kyrkans ledare betonat vikten av att älska och stärka varandra och att utrota fördomar och rasism av alla slag.

”Vi måste omfamna Guds barn med medkänsla och eliminera alla fördomar, inte minst rasism, sexism och nationalism”, sa president M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum. ”Må alla veta att vi verkligen tror att välsignelserna som tillhör Jesu Kristi återställda evangelium är till för varje Guds barn.”6 President Russell M. Nelson undervisade följande gällande Guds eviga familj: ”Endast insikten om Guds sanna faderskap kan frammana en fullkomlig uppskattning för mänsklighetens sanna broderskap. Denna insikt ger en önskan att bygga broar av samarbete i stället för åtskiljande murar.”7

Gå framåt tillsammans

Bild
far och son sittandes i kyrkan

Medan vi inte vet allt så finns det ett par saker som var och en av oss kan veta. Vi kan veta att Gud älskar oss och har en plan för att alla ska vara en enad, evig familj. Vi kan veta att detta är Herrens återställda kyrka och att han leder den genom sina profeter. Att ha ett personligt vittnesbörd om dessa sanningar kan hjälpa oss gå framåt tillsammans genom de möjligheter och utmaningar vi möter på vägen mot att bli lika honom (se Moro. 7:48).