2018
Välsignad på alla tänkbara sätt
Juni 2018


Välsignad på alla tänkbara sätt

Äldste Edward Dube föddes i Zimbabwe och han och hans hustru Naume har fyra barn.

Hur uppenbarelsen har välsignat mig, min familj och kyrkan i Afrika.

Första gången jag hörde om begränsningen rörande svarta mäns möjlighet att inneha prästadömet var jag heltidsmissionär. Jag döptes 1984 när begränsningen redan hade upphört. Två år senare kallades jag att tjäna i Sydafrikamissionen Johannesburg.

När jag befann mig i Bulawayo, Zimbabwe, besökte jag och min kamrat, äldste Francis Jack, en mindre aktiv syster. Hennes man var teologisk professor i en annan kyrka. Han frågade oss varför prästadömet hade förvägrats svarta män av afrikanskt ursprung. Han sa många saker som bekymrade mig – saker som jag aldrig hade hört talas om tidigare. När jag lämnade rummet kände jag mig väldigt låg och modlös till sinnes.

Äldste Jack och jag cyklade tillbaka till vår lägenhet utan att prata. När vi kom fram tittade han på mig och sa: ”Äldste Dube, vad är det som är fel? Du verkar väldigt upprörd.”

”Hörde du inte vad han sa?” svarade jag. ”Hur kan det vara så?”

”Äldste, tror du på att vår himmelske Fader och Jesus Kristus uppenbarade sig för pojken Joseph?”

”Ja”, sa jag. ”Men vad har det med det här att göra?”

”Det har allt med det att göra”, svarade äldste Jack. ”Vi tror på uppenbarelse, eller hur?”

Jag tänkte på hans ord och på vad professorn hade sagt. Den natten vaknade jag mitt i natten. Jag kände mig glad och fridfull.

Svaret på varje evangeliefråga leder tillbaka till det som hände 1820. Kunskapen om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus visade sig för Joseph Smith innebär att han var en profet och att detta är Herrens kyrka. Om vår himmelske Fader och Jesus Kristus visade sig för Joseph Smith, då faller alla evangelieprinciper och frågor på plats. Detta är en uppenbarelsens kyrka och Herren uppenbarar särskilda processer vid särskilda tidpunkter för sina tjänare profeterna, och det är vad som gav mig frid.

Jag började hoppa upp och ner och väckte min kamrat och ropade: ”Ja, ja! Du har rätt, äldste Jack! Vår himmelske Fader och Jesus Kristus visade sig för pojken Joseph! Det här är Herrens kyrka!”

Hävandet av denna restriktion har varit en välsignelse för medlemmar över hela Afrika. Prästadömet har välsignat mig och min familj på alla tänkbara sätt. Det har varit till stor styrka för mig att ha templets välsignelser, välsignelsen av att veta att vi ska leva tillsammans som familjer för evigt.

Tillgången till prästadömet har välsignat Afrika. Människor här är redan glada och positiva, men evangeliet har ökat på det. I Afrika är familjen mycket viktig. Så templet ses som en stor välsignelse. Kyrkan växer oerhört fort här.

Bild
family sitting in living room

Medlemmar här lyssnar till Guds vilja och sedan går vi och gör den. Detta har välsignat medlemmarna. I en tid när vissa områden i Afrika har 90-procentig arbetslöshet verkar våra medlemmar klara sig bra eftersom de är självförsörjande. Prästadömet och vägledningen från prästadömsledare har välsignat oss.

Jag är tacksam mot min himmelske Fader och Jesus Kristus för möjligheten att bära prästadömet, för den välsignelse det har varit i mitt liv och hur det har välsignat medlemmar över hela den afrikanska kontinenten.