2018
Er jeg et Guds barn?
May 2018


Er jeg et Guds barn?

Hvordan kan hver enkelt av oss oppleve kraften i å forstå vår guddommelige identitet? Det begynner med å bli kjent med Gud vår Fader.

Jeg gikk nylig i kirken sammen med min kjære mor i vårt gamle møtehus av stein. Tiltrukket av små stemmer som kom fra samme Primær-rom som jeg hadde gått i for så mange år siden, gikk jeg inn bak i rommet og så omsorgsfulle ledere undervise årets tema: “Jeg er Guds kjære barn.”1 Jeg smilte da jeg mintes tålmodige og kjærlige lærere som under sangstunden den gangen ofte så på meg – den ustyrlige lille gutten på enden av benken – som for å si: “Er han virkelig et Guds barn? Og hvem har sendt ham hit?”2

Jeg oppfordrer hver enkelt av oss til å åpne vårt hjerte for Den hellige ånd, som “vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn”.3

President Boyd K. Packers ord er klare og meget verdifulle: “Du er et Guds barn. Han er din ånds far. Åndelig sett er du av edel herkomst, himmelens konges avkom. Befest denne sannhet i ditt sinn, og hold fast på den. Uansett hvor mange generasjoner forfedre du har hatt på jorden, uansett hvilken rase eller hvilket folk du representerer, kan din åndelige stamtavle skrives på én enkelt linje. Du er et Guds barn!”4

“Når du… ser vår Fader,” forklarte Brigham Young, “vil du se en person du lenge har kjent, og han vil ta imot deg i sine armer, og du vil være klar til å falle i hans omfavnelse og kysse ham.”5

Den store krigen om guddommelig identitet

Moses lærte om sin guddommelige arv da han talte med Herren ansikt til ansikt. Etter denne opplevelsen “kom Satan og fristet ham” med en kløktig, men ondsinnet hensikt om å forvrenge Moses’ identitet, og “sa: Moses, menneskesønn, tilbe meg. Og… Moses så på Satan og sa: Hvem er du? For se, jeg er en Guds sønn.6

Denne store krigen om guddommelig identitet raser voldsomt, idet Satans voksende arsenal tar sikte på å ødelegge vår tro på og kunnskap om vårt forhold til Gud. Heldigvis har vi blitt velsignet med en klar forståelse av vår sanne identitet fra begynnelsen av: “Da sa Gud: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår liknelse,”7 og hans levende profeter erklærer: “[Alle mennesker] er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial .”8

Å få en visshet om disse sannhetene9 hjelper oss å overvinne prøvelser, vanskeligheter og lidelser av alle slag.10 Da han ble spurt: “Hvordan kan vi hjelpe dem som strever med [en personlig utfordring]?” svarte en Herrens apostel: “Lær dem deres identitet og deres hensikt.”11

“Den mest innflytelsesrike kunnskapen jeg har”

Disse viktige sannhetene ble livsendrende for min venn Jen,12 som forårsaket en alvorlig bilulykke som tenåring. Selv om hennes fysiske traumer var alvorlige, følte hun intens smerte fordi den andre sjåføren mistet livet. “Noen mistet sin mor, og det var min skyld,” sier hun. Jen, som bare noen dager tidligere hadde stått og fremsagt: “Vi er døtre av en himmelsk Fader som elsker oss,”13 tenkte nå: “Hvordan kan han elske meg?”

“Den fysiske lidelsen gikk over,” sier hun, “men jeg trodde ikke at jeg noensinne kunne komme over de følelsesmessige og åndelige sårene.”

For å overleve skjulte Jen sine følelser dypt og ble fjern og følelsesløs. Etter et år, da hun endelig var i stand til å snakke om ulykken, oppfordret en inspirert rådgiver henne til å skrive ordene “Jeg er Guds kjære barn” og si dem høyt 10 ganger hver dag.

“Å skrive ordene var lett,” forteller hun, “men jeg klarte ikke å si dem… Det gjorde det virkelig, og jeg trodde virkelig ikke at Gud ønsket meg som sitt barn. Jeg la meg i fosterstilling og gråt.”

Etter flere måneder var Jen endelig i stand til å gjennomføre oppgaven hver dag. “Jeg utøste hele min sjel,” sier hun, “og bønnfalt Gud… Så begynte jeg å tro på ordene.” Denne troen gjorde det mulig for Frelseren å begynne å helbrede hennes sårede sjel. Mormons bok ga henne trøst og mot på grunn av hans forsoning.14

“Kristus følte mine smerter, min sorg, min skyld,” avslutter Jen. “Jeg følte Guds rene kjærlighet, og hadde aldri opplevd noe så sterkt! Kunnskapen om at jeg er et Guds barn er den mest innflytelsesrike kunnskapen jeg har!”

Bli kjent med Gud vår Fader

Brødre og søstre, hvordan kan hver enkelt av oss oppleve kraften i å forstå vår guddommelige identitet? Det begynner med å bli kjent med Gud vår Fader.15 President Russell M. Nelson vitnet og sa: “Noe mektig finner sted når et Guds barn ønsker å vite mer om ham og hans elskede Sønn.”16

Å lære om og følge Frelseren hjelper oss å bli kjent med Faderen. Som “avbildet av [Faderens] vesen”17 sa Jesus: “Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre.”18 Alle Kristi ord og gjerninger viser Guds sanne natur og vårt forhold til ham.19 Eldste Jeffrey R. Holland har sagt: “Mens det kom blod ut av hver pore og han hadde et forpint rop på sine lepper, søkte Kristus ham som han alltid hadde søkt – sin Fader. ‘Abba,’ ropte han, ‘pappa’.”20

Slik Jesus oppriktig søkte sin Fader i Getsemane, søkte også den unge Joseph Smith Gud i bønn i Den hellige lund i 1820. Etter å ha lest: “Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud,”21 gikk Joseph for å be.

“[Jeg knelte] ned,” skrev han senere, “og begynte å oppsende mitt hjertes ønsker til Gud…

[Jeg så] en lysstøtte rett over mitt hode…

[Jeg så] to personer hvis glans og herlighet overgår enhver beskrivelse, stående over meg i luften. En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa, idet han pekte på den annen: [Joseph,] dette er min elskede Sønn. Hør ham!22

Når vi følger Frelserens og profeten Josephs eksempel og oppriktig søker Gud, vil vi på en svært reell måte begynne å forstå, slik Jen gjorde, at vår Fader kjenner oss ved navn og at vi er hans barn.

Dere mødre, spesielt unge mødre, som ofte føler dere overveldet mens dere prøver å oppdra “en generasjon som motstår synd”,23 aldri undervurder deres sentrale rolle i Guds plan. I stressende øyeblikk – kanskje når dere løper etter deres små og en forkullet lukt fra kjøkkenet informerer dere om at deres kjærlig tilberedte middag nå er et brennoffer – skal dere vite at Gud helliggjør deres vanskeligste dager.24 “Frykt ikke, for jeg er med deg!”25 forsikrer han fredfullt. Vi hedrer dere idet dere oppfyller søster Joy D. Jones’ håp, som sa: “Våre barn fortjener å forstå sin guddommelige identitet.”26

Jeg oppfordrer hver enkelt av oss til å søke Gud og hans elskede Sønn. “Ikke noe sted,” forklarte president Nelson, “undervises disse sannhetene tydeligere og mer kraftfullt enn i Mormons bok.”27 Åpne dens sider, og oppdag at Gud gjør “alle ting til [vårt] ve og vel og lykke”,28 at han er “barmhjertig og nådig, sen til å bli vred, tålmodig og full av godhet”,29 og at “alle er like for [ham]”.30 Når du føler deg såret, fortapt, redd, opprørt, trist, sulten eller håpløst forlatt i livets store trengsler31 – kan du åpne Mormons bok, og du vil oppdage at “Gud aldri vil svikte oss. Det har han aldri, og det vil han aldri. Han kan ikke gjøre det. Det er ikke hans karakter [å gjøre det].”32

Å bli kjent med vår Fader forandrer alt, særlig vårt hjerte, idet hans milde Ånd bekrefter vår sanne identitet og store verdi i hans øyne.33 Gud går sammen med oss på paktens sti når vi søker ham i inderlig bønn, gransker Skriftene og anstrenger oss i lydighet.

Guds fortreffelige karakter – mitt vitnesbyrd

Jeg elsker mine fedres Gud,34 “Herren Gud, Den Allmektige”,35 som gråter sammen med oss i våre sorger, tålmodig refser vår urettferdighet og fryder seg når vi prøver å “forsake alle [våre] synder for å kjenne [ham]”.36 Jeg tilber ham, som alltid er de “farløses far”37 og de ensliges ledsager. Heldigvis kan jeg vitne om at jeg har blitt kjent med Gud, min Fader, og bærer vitnesbyrd om hans fullkommenhet, egenskaper og “opphøyde karakter”.38

Måtte vi alle virkelig forstå og verdsette vår “edle fødselsrett”39 som et barn av Gud ved å bli kjent med ham, “den eneste sanne Gud, og ham [han] utsendte, Jesus Kristus”.40 Det er min inderlige bønn i Jesu Kristi navn. Amen.