2018
Hva enhver bærer av Det aronske prestedømme trenger å forstå
May 2018


Hva enhver bærer av Det aronske prestedømme trenger å forstå

Deres ordinasjon til Det aronske prestedømme er sentral når det gjelder å hjelpe Guds barn å motta Jesu Kristi forsonende kraft.

Brødre, det er et privilegium å være sammen med dere på denne historiske konferansen. Da jeg var ny misjonspresident, gledet jeg meg til å ta imot vår første gruppe med nye misjonærer. Noen av våre mer erfarne misjonærer forberedte seg til et kort møte med dem. Jeg la merke til at de hadde satt barnestoler i en halvsirkel.

“Hvorfor de små stolene?” spurte jeg.

Misjonærene svarte litt forlegent: “Til de nye misjonærene.”

Jeg tror vårt syn på andre i stor grad påvirker deres oppfatning av hvem de er og hva de kan bli.1 De nye misjonærene våre satt på vanlige stoler den dagen.

Noen ganger er jeg redd vi i billedlig forstand gir våre unge menn i Det aronske prestedømme barnestoler å sitte på, istedenfor å hjelpe dem å forstå at Gud har gitt dem en hellig tillit og et viktig arbeid å utføre.

President Thomas S. Monson sa at unge menn må forstå “hva det vil si… å være bærere av Guds prestedømme. De må veiledes til en åndelig bevissthet om hvor hellig deres ordinerte kall er.”2

I dag ber jeg om at Den hellige ånd vil veilede oss til større forståelse av Det aronske prestedømmes kraft og hellige natur, og inspirere oss til å fokusere mer på våre prestedømsplikter. Mitt budskap er til alle bærere av Det aronske prestedømme, inkludert de som også bærer Det melkisedekske prestedømme.

Eldste Dale G. Renlund underviste oss at hensikten med prestedømmet er å gi Guds barn tilgang til Jesu Kristi forsonende kraft.3 For å motta Kristi forsonende kraft i vårt liv må vi tro på ham, omvende oss fra våre synder, inngå og holde hellige pakter ved hjelp av ordinanser og motta Den hellige ånd.4 Dette er ikke prinsipper vi deltar i bare én gang. De virker sammen, styrker og bygger på hverandre i en kontinuerlig oppadgående utviklingsprosess for å “[komme] til Kristus og bli fullkommengjort i ham”.5

Hva er så Det aronske prestedømmes rolle i dette? Hvordan hjelper det oss å få tilgang til Kristi forsonende kraft? Jeg tror svaret finnes i Det aronske prestedømmes nøkler – nøklene til englers betjening og det forberedende evangelium.6

Englers betjening

La oss begynne med ett aspekt av englers betjening. Før Guds barn kan ha tro på Jesus Kristus, trenger de kunnskap om ham og å bli undervist i hans evangelium. Apostelen Paulus sa:

“Hvordan kan de tro på en som de ikke har hørt om? Og hvordan kan de høre uten at det er noen som forkynner?”

Og hvordan kan de forkynne, uten at de blir utsendt?…

Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord.”7

Siden tidenes begynnelse har Gud sendt “engler for å betjene menneskenes barn og gjøre dem kjent med Kristi komme”.8 Engler er himmelske personer som formidler Guds budskap.9 På hebraisk og gresk betyr roten av ordet engel “sendebud”.10

På samme måte som engler er bemyndigede sendebud sendt av Gud for å forkynne hans ord og derved bygge opp troen, har vi som bærer Det aronske prestedømme blitt ordinert til å “undervise, og innby alle til å komme til Kristus”.11 Å forkynne evangeliet er en prestedømsplikt. Og kraften som er forbundet med denne oppgaven, er ikke bare for profeter eller bare for misjonærer. Den er for dere!12

Hvordan mottar vi så denne kraften? Hvordan kan en 12 år gammel diakon – eller hvem som helst av oss – bringe tro på Kristus til Guds barns hjerter? Vi begynner med å samle hans ord slik at dets kraft er i oss.13 Han har lovet at hvis vi gjør det, vil vi ha “Guds kraft til å overbevise menneskene”.14 Det kan være en anledning til å undervise på et quorumsmøte eller besøke et medlem hjemme. Det kan være noe mindre formelt, som en samtale med en venn eller et familiemedlem. Hvis vi har forberedt oss, kan vi i alle disse situasjonene undervise i evangeliet slik englene gjør – ved Den hellige ånds kraft.15

Bilde
Jacob og bror Holmes

Jeg hørte nylig Jacob, en bærer av Det aronske prestedømme i Papua Ny-Guinea, vitne om kraften i Mormons bok og hvordan den har hjulpet ham å motstå det onde og følge Ånden. Hans ord styrket min og andres tro. Min tro har også vokst når jeg har hørt bærere av Det aronske prestedømme undervise og vitne på sine quorumsmøter.

Unge menn, dere er bemyndigede sendebud. Ved ord og handlinger kan dere bringe tro på Kristus til Guds barns hjerter.16 President Russell M. Nelson har sagt: “For dem vil dere være som tjenende engler.”17

Det forberedende evangelium

Større tro på Kristus fører alltid til et ønske om å forandre seg eller omvende seg.18 Derfor er det logisk at nøkkelen til englers betjening ledsages av nøkkelen til det forberedende evangelium, “omvendelsens og dåpens evangelium til syndenes forlatelse”.19

Når dere studerer deres plikter i Det aronske prestedømme, vil dere se et klart pålegg om å innby andre til å omvende seg og forbedre seg.20 Det betyr ikke at vi står på et gatehjørne og roper: “Omvend dere!” Som oftest betyr det at vi omvender oss, vi tilgir, og når vi betjener andre, tilbyr vi det håp og den fred som omvendelse gir – fordi vi har opplevd det selv.

Jeg har vært sammen med bærere av Det aronske prestedømme når de har besøkt andre quorumsmedlemmer. Jeg har sett deres omsorg bløtgjøre hjerter og hjelpe deres brødre å føle Guds kjærlighet. Jeg hørte en ung mann bære vitnesbyrd for sine jevnaldrende om omvendelsens kraft. Da han gjorde det, ble hjerter bløtgjort, forpliktelser inngått, og Kristi helbredende kraft kunne kjennes.

President Gordon B. Hinckley underviste: “Det er én ting å omvende seg. Det er noe annet å få våre synder forlatt eller tilgitt. Kraften til å tilveiebringe dette finnes i Det aronske prestedømme.”21 Det aronske prestedømmes ordinanser dåp og nadverden vitner om og fullfører vår omvendelse så vi kan motta syndsforlatelse.22 President Dallin H. Oaks forklarte det slik: “Vi blir befalt å omvende oss fra våre synder og komme til Herren med et sønderknust hjerte og en angrende ånd og ta del i nadverden… Når vi fornyer våre dåpspakter på denne måten, fornyer Herren den rensende virkning av vår dåp.”23

Brødre, det er et hellig privilegium å forrette ordinanser som bringer syndenes forlatelse til angrende hjerter ved hjelp av Frelserens forsonende kraft.24

Jeg fikk nylig høre om en prest som strever med å uttrykke seg, som velsignet nadverden for første gang. Idet han gjorde det, kom en sterk ånd over ham og forsamlingen. Senere på møtet bar han et enkelt, men tydelig vitnesbyrd om Guds kraft som han følte under denne ordinansen.

Bilde
Prestenes quorum sammen med familien Mbuelongo

I Sydney i Australia døpte fire medlemmer av et prestenes quorum medlemmer av familien Mbuelongo. Moren til en av disse prestene fortalte meg hvor sterkt denne erfaringen hadde påvirket hennes sønn. Disse prestene lærte å forstå hva det betyr å ha “fullmakt fra Jesus Kristus”.25

Som dere vet kan prester nå forrette ved stedfortredende dåp i templet. Min 17 år gamle sønn døpte nylig meg for noen av våre forfedre. Vi følte begge dyp takknemlighet for Det aronske prestedømme og privilegiet å kunne handle til frelse for Guds barn.

Unge menn, når dere flittig utfører deres prestedømsplikter, samarbeider dere med Gud i hans arbeid for “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv”.26 Slike erfaringer øker deres ønske om og forbereder dere til å forkynne omvendelse og døpe konvertitter som misjonærer. De forbereder dere også til livslang tjeneste i Det melkisedekske prestedømme.

Døperen Johannes, vårt eksempel

Bærere av Det aronske prestedømme, vi har det privilegium og den plikt å være døperen Johannes’ medtjenere. Johannes ble sendt som et bemyndiget sendebud for å bære vitnesbyrd om Kristus og innby alle til å omvende seg og bli døpt – det vil si, han utøvde Det aronske prestedømmes nøkler som vi har snakket om. Johannes erklærte så: “Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg… Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild.”27

Slik bereder Det aronske prestedømme, med nøklene til englers betjening og det forberedende evangelium, veien for at Guds barn ved Det melkisedekske prestedømme kan motta Den hellige ånds gave, den største gaven vi kan få i dette liv.28

Hvilket dyptgripende ansvar Gud har gitt bærere av Det aronske prestedømme!

En oppfordring og et løfte

Foreldre og prestedømsledere, kan dere føle viktigheten av president Monsons råd om å hjelpe unge menn å forstå “hva det vil si… å være bærere av Guds prestedømme”?29 Å forstå og foredle Det aronske prestedømme vil forberede dem til å være trofaste bærere av Det melkisedekske prestedømme, misjonærer med stor kraft og rettskafne ektemenn og fedre. Gjennom sin tjeneste vil de forstå og føle realiteten av prestedømmets kraft, myndigheten til å handle i Kristi navn til frelse for Guds barn.

Unge menn, Gud har et arbeid for dere å gjøre.30 Deres ordinasjon til Det aronske prestedømme er sentral når det gjelder å hjelpe Guds barn å motta Kristi forsonende kraft. Jeg lover at når disse hellige pliktene står sentralt i deres liv, vil dere føle Guds kraft som aldri før. Dere vil forstå deres identitet som en Guds sønn, kalt med et hellig kall til å utføre hans arbeid. Og i likhet med døperen Johannes vil dere bidra til å berede veien for hans Sønns komme. Jeg bærer vitnesbyrd om disse sannhetene i Jesu Kristi navn. Amen.