2018
Opimme tuntemaan Vapahtajan
April 2018


Opimme tuntemaan Vapahtajan

Kirjoittaja asuu Utahissa Yhdysvalloissa.

Kun opit Jeesuksesta Kristuksesta, kutsut Hänen rauhansa ja läsnäolonsa omaan elämääsi.

Kuva
Christ praying

Yksityiskohta Liz Lemon Swindlen teoksesta Missä ne yhdeksän ovat?

Kuvittele, että luet kaiken, mitä Vapahtajasta kerrotaan pyhissä kirjoituksissa – Pyhässä Raamatussa, Mormonin kirjassa, Opissa ja liitoissa, Kallisarvoisessa helmessä. Se vaatii paljon aikaa ja työtä! Mutta tammikuussa 2017 presidentti Russell M. Nelson antoi juuri sen haasteen – tutkia pyhistä kirjoista kaikkea, mitä Jeesus on sanonut ja tehnyt. Presidentti Nelson sanoi, että tämän projektin saaminen päätökseen teki hänestä ”muuttuneen miehen”. Hän paitsi oppi lisää Jeesuksesta Kristuksesta myös tunsi omistautuneensa uudestaan Hänelle.1

Sinäkin voit päästä lähemmäksi Kristusta, kun opit Hänestä. Se, että tarkastelet Hänen elämäänsä ja tarkoitustaan maan päällä, kutsuu elämääsi Hänen rauhansa ja auttaa sinua oppimaan tuntemaan Hänet ja taivaallisen Isän. Katso, kuinka nämä nuoret vastasivat kahteen kysymykseen: 1) Mikä on pyhien kirjoitusten lempikertomuksesi Vapahtajasta ja miksi? 2) Ja kuinka evankeliumin tutkiminen on tuonut sinulle rauhaa?

Pidän kertomuksesta kymmenestä spitaalisesta, koska Kristus osoitti niin suurta rakkautta sitä spitaalista kohtaan, joka kiitti Häntä. Hän sanoi: ”Uskosi on pelastanut sinut” (Luuk. 17:19; ks. jakeet 11–19). Rakastan sitä aitoa ystävällisyyttä, jota Hän osoittaa jokaista kohtaan.

Koska koulussani on tapahtunut hiljattain murhenäytelmiä, kaikki siellä tarvitsevat kovasti rauhaa ja lohtua. Olen saanut voimaa ja rauhaa opiskellessani seminaarissa. Seminaarinopettajat osaavat tehdä pyhistä kirjoituksista ja evankeliumista jokaiselle hyvin henkilökohtaisia. On todella hienoa nähdä, miten erilainen seminaariluokka on verrattuna tavalliseen koululuokkaan. Siellä vain tuntuu erilaiselta, ja se tuo rauhaa.

Gabriel S., 16, Colorado, USA

Alman kertomus uskosta ja Jumalan sanasta (ks. Alma 32:18–43) on opettanut minulle, että kun kylvämme rakkautta, me saamme rakkautta. Kuten Alma selittää soramilaisille, usko on kuin siemen. Se on sitä, että uskoo jonkin olevan totta, vaikkei itse asiassa ole paikalla näkemässä sitä. Usko kasvaa, kun ihmisellä on halu uskoa ja kuulla Jumalan sanaa. Kaikki tämä on auttanut minua olemaan tyyni, vahvistamaan sydäntäni ja saamaan todistuksen siitä, että taivaallinen Isä näkee minut rakkauden ja armon silmin.

Kun tutkin joka päivä pyhiä kirjoituksia, ymmärrän paremmin sen rakkauden, jota Vapahtajamme tuntee meitä jokaista kohtaan. Tämä tieto auttaa minua selittämään ystävilleni koulussa, etteivät he ole yksin, kun heillä on ongelmia, koska on olemassa Jumala, joka rakastaa meitä.

Maria D., 17, Guadalajara, Espanja

Kuva
Christ with children

Yksityiskohta Del Parsonin teoksesta Kristus ja Mormonin kirjan lapsia

Pidän luvusta 3. Nefi 17, kun Vapahtaja vierailee Amerikan mantereella ja kutsuu lapset luokseen. Hän on heidän luonaan ja viettää aikaa heidän kanssaan yksitellen. Minusta se on ihmeellinen kertomus, joka osoittaa, millainen Jeesus Kristus on ja kuinka paljon Hän rakastaa meitä jokaista. Uskon, että Hän on myös meidän jokaisen luona, kun tarvitsemme Hänen apuaan.

Tänä vuonna otin haasteeksi lukea joka päivä yhden sivun pyhistä kirjoituksista. Kun olen tehnyt niin, olen oppinut odottamaan sitä innolla joka päivä. Olen oppinut hyvin paljon pyhien kirjoitusten sanoista ja kertomuksista, kun olen yrittänyt käyttää aikaa niiden ymmärtämiseen, ja olen päässyt lähemmäksi taivaallista Isääni ja Vapahtajaa, kun olen oppinut Heistä. Se on tuonut elämääni paljon rauhaa.

Anna C., 17, Montana, USA

Pidän siitä, kun Kristus tulee Amerikan mantereelle, kysyy, onko heidän keskuudessaan sairaita ja ahdistettuja, ja sitten parantaa heidät. Sitten Hän siunaa pieniä lapsia. (Ks. 3. Nefi 17.) Minusta se on todella hieno ja voimallinen kertomus. Pidän pienistä lapsista, ja pidän siitä, kun ihmiset antavat heille vähän enemmän rakkautta, koska lapset ovat niin puhtaita. Tämä kertomus osoittaa minulle, kuinka syvästi Vapahtaja meitä rakastaa. Koska Hän rakasti ihmisiä silloin kylliksi tehdäkseen sen kaiken, mitä Hän teki, Hän voi rakastaa nykyään meitäkin.

Jakeessa Jes. 53:3 sanotaan, että Vapahtaja on ”kipujen mies, sairauden tuttava”. Kun ajattelen Kristuksen sovitusta ja sitä, mitä Hän kesti meidän puolestamme ja kuinka voin saada anteeksi tehtyäni parannuksen synneistäni, tunnen suurta rauhaa. Monilla ihmisillä Mormonin kirjassa – Moosian pojilla, Ammonilla ja Alma nuoremmalla – oli ongelmallinen menneisyys, mutta he saivat anteeksi. He kääntyivät Kristuksen puoleen ja tekivät parannuksen ja heistä tuli upeita esimerkkejä, joista me voimme oppia nykyään. Minusta on lohdullista tietää, että minäkin voin saada anteeksi.

Alina T., 18, Oregon, USA

Minun pyhien kirjoitusten lempikertomukseni Jeesuksesta on se, kun Hän äitinsä pyynnöstä muutti häissä veden viiniksi (ks. Joh. 2:1–11). Tämä kertomus on suosikkini, koska se osoittaa, kuinka Jeesus kunnioitti naisia ja varsinkin äitiään. Tämä kertomus kannustaa lapsia tottelemaan vanhempiaan – ei pelosta vaan valtavasta rakkaudesta. Jeesuksen Kristuksen esimerkki on se, johon jokaisen tulisi pyrkiä. Hänen rakkautensa äitiään kohtaan ei koskaan loppunut, eikä meidänkään rakkautemme vanhempiamme kohtaan saisi loppua. Se on lempikohtani myös siksi, että Hänen tekemänsä ihme on palvelus, ja mekin voimme saada aikaan ihmeitä auttamalla muita.

Tämä kertomus ja muut pyhien kirjoitusten kertomukset ovat tuoneet minulle rauhaa. On hyvin lohdullista tietää, että jos pyrin aina oppimaan Kristuksesta ja noudattamaan Hänen opetuksiaan, voin jonakin päivänä palata rakastavan taivaallisen Isämme luo.

Anne R., 17, Victoria, Australia

Pidän kertomuksesta siitä, kun Kristus kävelee veden päällä. Hän kävelee veneelle, jossa kaikki apostolit ovat, ja Hän kutsuu Pietaria tulemaan luokseen vettä pitkin. Aluksi Pietarilla on uskoa ja hän pystyy kävelemään vettä pitkin, mutta sitten hän menettää uskonsa ja alkaa vajota. Sitten Kristus ojentaa kätensä ja tarttuu häneen (ks. Matt. 14:25–33). Pidän tätä kertomusta erityisenä, koska Kristus ojentaa aina kätensä meidän elämässämme – Hän suojelee meitä.

Se, että tutkin pyhiä kirjoituksia, auttaa minua, sillä teen sitä aamuisin ja se tekee päivästä paremman. Kun en tee niin, päiväni ei ole yhtä onnellinen tai hauska – se ei vain tunnu hyvältä. Kun luen pyhiä kirjoituksiani aamuisin, päiväni tuntuu hyvin paljon paremmalta, koska kutsun Pyhää Henkeä olemaan kanssani päivän aikana.

James K., 17, Alaska, USA

Kuva
Christ and the rich young man

Yksityiskohta HEINRICH HOFMANNIN TEOKSESTA KRISTUS JA RIKAS NUORUKAINEN

Pidän kertomuksesta Kristuksesta ja rikkaasta nuorukaisesta (ks. Mark. 10:17–22). Se antaa minulle paljon oivalluksia ja näkemystä Jumalan asettamisesta kaiken edelle. Se, että kutsuttaisiin myymään aivan koko maallinen omaisuus, olisi hyvin vaikea kehotus suurin piirtein jokaiselle. Mutta luulen, että halukkuus asettaa Jumala omaisuuden edelle on yksi niistä asioista, joita meidän jokaisen on opittava elämässä. Jeesuksen Kristuksen rajaton rakkaus meitä kohtaan on todella vaikuttavaa. Se on ehdottomasti parempaa kuin mikään määrä rahaa tai omaisuutta, mitä hankimme tässä elämässä.

Pyhien kirjoitusten lukeminen tuo minulle rauhaa ja lohtua sekä suurempaa viisautta ja ymmärrystä. Vaikken ehkä aina tunnekaan pyhien kirjoitusten tutkimisen tuomaa voimaa heti, niin tiedän, että pyhien kirjoitusten lukeminen vaikuttaa elämääni myönteisesti ja auttaa minua tuntemaan Hengen ja huomaamaan Hänen antamansa innoituksen.

Yuzhen C., 19, Taichung, Taiwan

Kuva
woman touching the hem

Yksityiskohta Heidi Daynes Darleyn teoksesta Nainen koskettaa Vapahtajan viitan tupsua

Kun Kristus on menossa tapaamaan nuorta tyttöä, joka on kuolemaisillaan, eräs nainen, joka kärsii verenvuodosta, pelkästään koskettaa Hänen vaatteitaan ja parantuu. Kristus kääntyy ja puhuu naiselle huomattuaan, että tämä on koskettanut Häntä (ks. Luuk. 8:43–48). Vaikka Kristus oli menossa auttamaan erästä toista, Hänellä oli aikaa myös naiselle. Kristuksella on aikaa myös meille kaikille.

Elämäni on hyvin kiireistä – kiirettä kouluun, balettitunneille tai muihin asioihin. Kaiken sen keskellä minulla ei ole aikaa olla itsekseni tai tuntea rauhaa. Kun luen pyhiä kirjoituksiani tai pidän rukouksen, niin minä tunnen rauhaa. On hyvä tuntea sitä rauhaa ja saada tauko tähän hullunmyllyyn. Niinä rauhan hetkinä pääsen lähemmäksi Vapahtajaa ja kasvan evankeliumissa.

Zoe B., 17, Utah, USA

Viite

  1. Ks. Russell M. Nelson, ”Profeetat, johtajuus ja jumalallinen laki”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 8. tammikuuta 2017, broadcasts.lds.org; ”Kuinka ammennamme elämäämme Jeesuksen Kristuksen voimaa”, huhtikuun 2017 yleiskonferenssi; ”Tutkikaa Vapahtajan sanoja”, Liahona, tammikuu 2018, s. 56–59.