2018
Han gör våra bördor lätta
March 2018


Tills vi möts igen

Han gör våra bördor lätta

Från ”Särskilda vittnen om Kristus”, Liahona, apr. 2001, s. 12–13. För att se äldste Hales ge det här budskapet, ”Jesus Christ Is the Perfect Example of Obedience”, gå till prophets.lds.org och välj ”Special Witnesses of Christ”.

Frälsarens återlösande kraft skulle förvandla människans tillvaro om vi tillät det.

Bild
crown of thorns

Bild från Getty Images

Jag känner stor kärlek till skrifterna. Jag älskar att läsa om Kristi jordiska liv. Det finns så mycket i hans liv som kan lyfta, inspirera och stärka oss när vi har det svårt. För mig är Johannes sjuttonde kapitel ett av de heligaste kapitlen i samtliga skrifter. Hela detta kapitel är en förbön som Jesus Kristus uppsände till sin Fader för vår skull. Vad han i själva verket säger är: ”Om bara världen kunde känna dig som jag känner dig.” Han säger till sin Fader att han gjort allting som han blivit ombedd att göra.

Ibland glömmer vi bort hur enastående lydig Frälsaren var. Allt han gjorde, allt han sa, var en följd av lydnad mot sin Fader. När han uppsökte och tog hand om fattiga, när han kallade sina lärjungar, när han undervisade både i Palestina och i Amerika, så gjorde han det därför att hans Fader hade befallt honom att göra det. Han hade inga själviska motiv. Han sa: ”Jag gör inte något av mig själv, utan vad Fadern har lärt mig” (se Joh. 8:28). Vilket fullkomligt exempel på lydnad!

När vi fattar beslut i livet är det viktigt att vi känner Frälsaren. Hans enkla råd ”kom … och följ mig” (Matt. 19:21) kan förändra människans villkor om vi tillåter det. Han har makt att lätta våra bördor om vi vänder oss till honom.

Som en Herren Jesu Kristi apostel har jag förmånen att bära vittnesbörd som ett heligt sändebud om Frälsaren. Min största önskan är att mitt vittnesbörd ska tränga in i hjärtat hos dem som lyssnar till det.

Jag vet att Jesus Kristus lever. Jag vet att han leder sin kyrka genom uppenbarelse till sin profet, denna dag och denna stund. Om vi tror på vår Frälsare så hjälper han oss att klara av våra prövningar och våra svårigheter, och så kan vi uthärda till slutet och återvända till hans närhet efter denna jordiska prövotid. Han lever, känner och älskar var och en av oss. Han vill inget hellre än att välsigna oss, bara vi kommer till honom.