2018
Sagt av siste dagers hellige:
March 2018


Sagt av siste dagers hellige:

Aller først vil jeg snakke til dere primærbarn. Jeg husker selv tilbake til min tid i Primær. Det er egentlig to ting jeg husker best. Den magiske boksen til Primærlæreren min fylt med små gaver og godteri, og alle de fine sangene jeg lærte meg, om alt fra popkorn til fine sanger om å være som Jesus. Det er også en spesiell ting jeg husker godt, som jeg også fikk av en av mine tidlige Primærlærere. Det var et lite klistremerke med bilde av Jesus. Vi ble alle bedt om å lime det på innsiden av vår Mormons Bok og vi snakket om hvordan det kunne hjelpe oss å huske på Jesus. Det klistremerket er fortsatt på innsiden av min første Mormons Bok, selv om det er litt mer slitt nå, betyr det like mye. Selv om dere kanskje tenker at det “bare var et klistremerke”, så betød det mye for meg og hjalp meg å tenke på Jesus hver gang jeg åpnet boken.

For at vi skal ta skrittene mot å “komme til Kristus” må vi først ha tro på ham, og dette begynner allerede som liten. Vi kan lære om ham i Primær og studere hans liv sammen med våre foreldre gjennom skriftstudium. Men en viktig ting kan også være å ha bilder oppe på rommet vårt, som minner oss på Jesus. Tenk på det lille klistremerket i skriftene mine. Det hjalp meg til å huske på å bruke tid på Kristus. Det å “komme til Kristus” er ikke en enkelt hendelse, det er en livslang prosess.

Så til dere ungdommer. Jeg husker en spesiell sang vi lærte oss som fikk stor betydning for meg i ungdomsårene. Den het “Come unto Christ” og vi fremførte den ved flere anledninger. Deler av teksten går som følger “When you feel his love, you’ll never be the same.” – Når du føler hans kjærlighet, vil du aldri bli den samme igjen. Har dere ungdommer følt denne kjærligheten? Jeg vet at Herren ønsker å gi oss helt spesielle øyeblikk i vårt liv der vi kan føle hans kjærlighet til oss personlig. Kanskje du ikke har opplevd det enda, men jeg lover at du vil føle en kjærlighet som er sterkere enn noe annet du har følt. En annen del av sangen handler om at han kaller på oss med navn og venter på oss med åpne armer. Dette er så sant. Han står alltid med sine armer utstrakt mot oss, men vi må ta et aktiv valg for å plassere oss selv i de kjærlige armene.

Ungdomstiden er på ingen måter lett. Det vet jeg. Mange er usikre på seg selv, på sitt vitnesbyrd, og på sin rolle i livet. Men det er derfor vi har en Frelser, nemlig Jesus Kristus.

Det å “komme til Kristus” handler om å bevege oss aktivt mot ham, rett og slett å gjøre det motsatte av verden som innbyr oss til å bevege oss bort fra ham. Jeg tror vi kan komme til Kristus på ulike måter, vi har alle vår egen individuelle reise til Kristus – det viktigste er at vi alle kommer frem og forblir standhaftige. At vi ikke stopper opp i vårt vitnesbyrd og tror at jobben er gjort. Vi må hele tiden tenke over hvor vi befinner oss på denne reisen. Betyr dette at vi kan komme til ham først når vi er perfekte? Tvert imot. Han inviterer alle til å vandre med ham, uansett hvem vi måtte være. Vi fortjener alle en Frelser. Han kan løfte oss opp til noe som er større enn det denne verden kan tilby, og det er dette som gir oss sann glede i livet.

I Moroni 9:25 kan vi lese følgende råd som vi kan anvende på oss selv. Dette var et skriftsted som fikk stor betydning for meg på min misjon.

“Min sønn, vær trofast i Kristus, og måtte ikke det som jeg har skrevet bedrøve deg, så det knuger deg ned til døde. Men måtte Kristus løfte deg opp[!]”

Jeg har følt hans styrke i mitt liv. Han har løftet meg opp de tidene der jeg ikke klarte å stå selv.

Tilslutt til dere voksne. Dere er våre rollemodeller! Vi trenger dere og deres eksempler. Foreldre har større innflytelse på sine barn enn de aner. Det samme gjelder ledere for barn og unge. Jeg tror mange ganger at Kristus bruker oss for å formidle sin kjærlighet til sine barn. Vi må være klare og mottakelige for disse tilskyndelsene. Jeg tror også at det beste foreldre noensinne kan gjøre for sine barn er å “komme til Kristus” selv, gjennom å leve rettskaffent og nekte seg all ugudelighet. Dette har aldri vært mer aktuelt enn i disse dager. Når vi velger å evaluere oss selv, sette oss mål og jobbe standhaftig mot å leve et mer Kristus-lignende liv, vil vi føle fred i vårt sinn og føle Kristi kjærlighet i enda større grad. Noe annet betydningsfullt for foreldre er å lære barna å søke guddommelig veiledning, både i gode og vonde tider. Dette er definitivt det jeg setter høyest ved lærdommen jeg har fått av mine foreldre. Det er en kunnskap jeg vil dra nytte av for alltid.

Kjære søsken, jeg er så takknemlig for Frelseren og alt han har gjort mulig for oss. La oss komme til ham og han vil gi oss hvile. La oss alltid ha hans navn i vårt hjerte. La oss jobbe sammen som familier, venner og som en stav for å komme nærmere Kristus hver dag. Jeg vet at han heier på oss og vil stå sammen med oss til alle tider. “Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke.” Han lever, min Forløser stor.