2018
Studér Frelserens ord
January 2018


Studer Frelserens ord

Fra en artikkel på lds.org/blog.

Ikke bare har jeg nå et sterkere vitnesbyrd om vår Herre og Frelser Jesus Kristus, men jeg har også fått bekreftet min absolutte overbevisning om at systemet Joseph Smith hadde for å oversette Mormons bok, var en gave fra Gud.

Bilde
young woman studying

Under den verdensomspennende andakten for unge voksne i januar 2017 utfordret jeg dem som så på, til å styrke sitt vitnesbyrd om Frelseren ved å ta seg tid hver uke til å:

  • Studere alt Jesus sa og gjorde slik det står i Det gamle testamente.

  • Studere hans lover slik de er nedtegnet i Det nye testamente.

  • Studere hans lære slik den er nedtegnet i Mormons bok.

  • Studere hans ord som er nedtegnet i Lære og pakter.

Jeg lovet dem som lyttet, at hvis de ville fortsette å lære alt de kunne om Jesus Kristus, ville deres kjærlighet til ham og Guds lover vokse mer enn de da kunne forestille seg.

Det jeg ikke nevnte i denne talen, var at jeg visste at dette løftet var sant fordi jeg var i ferd med å fullføre denne oppgaven selv for første gang.

1. desember 2016 kjøpte jeg et nytt sett av Skriftene og tok fatt på den samme oppgaven som jeg senere ga unge voksne i januar. Da jeg var ferdig med oppgaven seks uker senere, hadde jeg slått opp og markert mer enn 2200 sitater fra de fire bøkene med hellig skrift.1

Det var spennende for meg å uføre denne oppgaven!

Noe jeg syntes var svært lærerikt, var at Frelseren fortalte oss om seg selv gjennom disse forskjellige tidsperiodene – Det gamle testamente, Det nye testamente, gjenopprettelsesperioden og vår tid. I alle bøkene med hellig skrift er historien den samme, og historiefortelleren er den samme.

Bilde
President Nelson studying the scriptures

Jeg har viet mye av mine 93 år til å lære om Frelseren, men jeg har sjelden hatt anledning til å lære så mye som jeg gjorde i løpet av disse seks ukene med studium. Jeg lærte faktisk så mye om ham ved dette studiet at jeg har tenkt å dele mye av det i andre kommende taler som jeg for tiden forbereder.2

På begynnelsen av denne oppgaven forventet jeg ikke at dette studiet skulle hjelpe meg å få et nytt vitnesbyrd om guddommeligheten av Joseph Smiths arbeid – men det gjorde det! Åpenbaringene som ble nedtegnet av Joseph Smith og lærdommene som finnes i Bibelen, stemmer utrolig godt overens. Det var så opplysende for meg å se dette i mitt studium.

Joseph Smith kan ikke ha hatt tid til å korrelere og krysshenvise til Bibelen med den raske fremdriften han hadde da han oversatte Mormons bok – men alt er her!

Ikke bare har jeg nå et sterkere vitnesbyrd om vår Herre og Frelser Jesus Kristus, men jeg har også fått bekreftet min absolutte overbevisning om at systemet Joseph Smith hadde for å oversette Mormons bok, var en gave fra Gud.

Jeg vet at noen av dere sikkert tenker for dere selv at dere umulig kan ha tid til å utføre en oppgave som denne.

Jeg vet hvordan det føles. Jeg tenkte det samme selv – at jeg umulig kunne ha tid til å gjøre alt dette. Jeg måtte minne meg selv på at en slik kommentar ikke er særlig preget av tro. En kommentar preget av tro ville være: “Jeg vet at jeg ikke har tid til dette, men jeg skal ta meg tid til det. Og jeg skal klare det på den tiden jeg har.”

Alle som tar denne utfordringen, må bruke den tiden de trenger. For meg kom mye av gleden ved dette av å få alt gjort på bare seks uker. Dette intense studiet i løpet av en relativt kort tidsperiode gjorde det mulig for meg å forstå hvordan læresetningene i Det gamle testamente, Mormons bok, Det nye testamente og Lære og pakter utfyller hverandre.

Hvis dere bare vil ofre, vil dere som føler at dere ikke har tid, bli rikelig belønnet og svært takknemlige for det endrede perspektivet, den økte kunnskapen og økte dybden av deres omvendelse til evangeliet. Jeg vet at dette er sant fordi jeg har sett de samme fordelene i mitt eget liv.

Bilde
President Nelsons marked scriptures

Som jeg nevnte under andakten, vil dere en gang i fremtiden stå frem for Frelseren. Dere vil bli overveldet og rørt til tårer ved å være i hans hellige nærhet. Dere vil kjempe for å finne ord for å takke ham for å ha betalt for deres synder, for å ha tilgitt dere all uvennlighet mot andre, for å ha helbredet enhver skade og urett i dette liv.

Dere vil takke ham for å ha styrket dere til å gjøre det umulige, for å ha vendt deres svakheter til styrke, og for å ha gjort det mulig for dere å være sammen med ham og deres familie for evig. Hans identitet, hans forsoning og hans egenskaper vil bli personlige og virkelige for dere.

Men dere trenger ikke å vente til da. Velg å være en av hans sanne disipler nå. Vær en som virkelig elsker ham, som virkelig ønsker å tjene og lede slik han gjorde. Jeg lover dere at hvis dere vil studere hans ord, vil dere bli mer lik ham. Jeg vet at dette er sant.

Noter

  1. Slik president Nelson foreslo i sin tale, kan du slå opp i Veiledning til Skriftene for å finne henvisninger under temaet “Jesus Kristus”.

  2. Se president Nelsons tale fra generalkonferansen i april 2017, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”.