2018
2018-mutual-theme-peace-in-christ
January 2018


GUFs tema 2018

Fred i Kristus

Uansett omstendigheter kan du alltid finne fred i Jesus Kristus.

Å finne fred i en verden fylt av opprør, konkurrerende idealer, fristelser og forvirrende filosofier er ikke alltid lett. Men Frelserens løfte i Lære og pakter 19:23 (GUFs tema for 2018) gir en sikker vei til fred: “Lær av meg, og lytt til mine ord, gå frem i min Ånds saktmodighet, og du skal ha fred i meg.”

Som Unge kvinners og Unge menns generalpresidentskaper vitner vi om at dette er sant. Vi har sett det i vårt eget liv, og hvis du følger dette mønsteret vil Gud oppfylle sitt løfte om fred i ditt liv også.

Mange av dere er kanskje engstelige og bekymret for hva fremtiden vil bringe. Mange av dere er usikre på deres utseende, evner eller potensiale. Men uansett hva du står overfor kan du finne fred. Det vil ikke si at alle disse spørsmål eller bekymringer straks vil forsvinne, men du kan føle en stille forvissning om at ting vil ordne seg. Ikke minst kan du føle Jesu Kristi kjærlighet til deg personlig, og det gir stor fred.

La oss se på noen av hovedelementene i dette skriftstedet.

Lær av meg

Å bli kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus er en avgjørende del av ditt livs reise. Herren sa: “Dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus” (Johannes 17:3). Når du blir bedre kjent med Kristus vil du forstå hvor god, klok, snill og kjærlig han er. Din tro på ham vil vokse og du vil ha et større ønske om å følge ham og vår himmelske Fader.

Lytt til mine ord

Jesus Kristus taler til oss gjennom Skriftene, levende profeter og Den hellige ånd. Vi trenger å nyte, overveie og anvende disse ordene i vårt liv. Fokuser på Mormons bok i ditt studium av Herrens ord, fordi den er “den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion”, sa Joseph Smith, “og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.”1 President Monsons mektige invitasjon til oss, på generalkonferansen i april 2017, om å lese Mormons bok hver dag, vil hjelpe oss å lytte til og forstå Kristi ord.2

Gå frem i min Ånds saktmodighet

Å lytte til Frelserens ord vil kun begynne å forandre oss når vi er villige til å adlyde dem. Det krever saktmodighet fra vår side. Det krever at vi gir avkall på vår egen vei og går på hans vei. Noen ganger tenker vi at vår vei er bedre. Men når vi er saktmodige og følger ham hvor enn han leder oss, vil vi alltid være på den beste stien.

Du skal ha fred i meg

Dette er et stort løfte: Hvis du vil følge disse tre prinsippene - lære, lytte og gå med Frelseren, - vil du ha fred i ditt liv. Du vil få forvissningen om at Gud er ved din side og at Han vil våke over deg, til tross for hvilken som helst frykt, usikkerhet eller svakheter du måtte ha. Du kan ha tillit - ikke bare til deg selv, men også til Jesu Kristi kjærlighet og kraft.

Vi inviterer alle ungdommer i Kirken til å lære dette skriftstedet utenat. Bruk det som en rettesnor i livet ditt. Når den mørke tåken virvler rundt deg og synes overveldende, vil du kunne gjenkalle dette skriftstedet, følge dets mønster og forankre deg selv til Jesu Kristi sikre og visse grunnvoll.

Noter

  1. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 64.

  2. Thomas S. Monson, “Kraften i Mormons bok” Liahona, mai 2017, 86-87