2018
Hvordan Institutt hjelper deg å lære evangeliet
January 2018


Hvordan Institutt hjelper deg å lære evangeliet

Prøv disse tre måtene å få mer ut av dine Institutt-klasser på.

“Verden er i dag mer krevende enn den var… for mange år siden”, sa eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum. “Våre unge menn og unge kvinner har mange flere distraksjoner som kan avspore dem i deres forberedelser til misjon og et lykkelig liv i fremtiden.” Mer enn noen sinne trenger vi å lære å “lytte og følge Den hellige ånds hvisken”.1

For å hjelpe deg å bli mer åndelig på bølgelengde, har Kirken sørget for Institutt. Institutt kan gi deg praktiske og “meningsfylte opplevelser med Guds ord”.2

Når du deltar i Institutt, kan du velge blant en rekke kurs. Lærere som forstår unge voksnes behov og spørsmål, vil hjelpe deg å lære fra Skriftene og læresetninger fra profeter i de siste dager.

En nylig endring i Institutt gir deg nå muligheten til å bruke (1) studiedagbøker, (2) kursspørsmål og (3) personlige læringsprosjekter for å løfte din læring og styrke din tro på Jesus Kristus. Disse tre studiealternativene vil hjelpe deg å tilpasse ditt studium av evangeliet og få førstehåndskunnskap om hvordan Ånden påvirker deg.

Studiedagbøker

Eldste Richard G. Scott (1928-2015) i De tolv apostlers quorum anbefalte å skrive ned åndelige tilskyndelser i en dagbok: “Skriv ned på et trygt sted alt det viktige du lærer av Ånden. Du vil oppdage at når du skriver ned verdifulle innskytelser, vil det ofte komme flere.”3

Elevene bruker en dagbok (enten på papir eller i Gospel Library-appen) i klassen og hjemme til å skrive ned tilskyndelser mens de studerer Skriftene. Jayme Dhennz, en Institutt-elev på Filippinene, har sett fordelene ved å føre en studiedagbok: “Jeg kan ikke la være å skrive skriftsteder og budskap fra Skriftene eller profetenes taler, fordi det utvider min læring av evangeliet.”

Bror Seiichi Takahashis Institutt-elever i Nagoya i Japan liker å skrive dagbok fordi det gjør at “læringsprosessen går glattere”, og det hjelper elevene å komme til klassen bedre forberedt til å lære og delta.

Taisia Bartolomeo fra Sør-Italia sier: “Ved å skrive ned det jeg lærer, kan jeg bedre huske prinsippene når jeg trenger dem.” Klassevenninnen Mariaterasa Santoro legger til: “Dagboken min er noe jeg kan se på for å huske et bestemt åndelig prinsipp eller en personlig åpenbaring.”

Kursspørsmål

Spørsmål som gis i begynnelsen av kurset, gir elevene emner å grunne på og studere gjennom hele kurset. På slutten leverer elevene sine personlige svar, mottatt ved Åndens veiledning, til læreren.

Ilaria Bellomo, en elev i Sør-Italia, forklarer: “Spørsmålene fikk meg til å reflektere over livet mitt og den kjensgjerning at det jeg studerer til Institutt, hjelper meg å kjenne Jesus Kristus bedre.”

Jinseop Jeong, en Institutt-elev i Korea, sier: “Spørsmålene hjalp meg å tenke dypere gjennom og overveie det jeg lærte. Det var en viktig tid for å repetere, overveie og tilegne meg det jeg lærte.”

Elevenes åndelige vekst blir tydelig tilkjennegitt i svarene deres. Søster Seonsim Kang, en Institutt-lærer på stavsplan i Korea, sier: “Det var en stor opplevelse for meg å lese og lære av elevenes vitnesbyrd og tanker.”

Bilde
learning project

Personlige læringsprosjekter

Mange Institutt-elever velger med bønnens hjelp å gjøre et meningsfylt prosjekt. Avhengig av interesser, har elever fra hele verden laget evangelierelatert kunst, musikk, videoer og innlegg på sosiale medier. Disse prosjektene oppmuntrer elevene til å handle ifølge det de har lært i klassen. Én elev valgte for eksempel å male et portrett av Frelseren som skulle være til kurset “Jesus Kristus og det evige evangelium”.

En elev som deltok i et kurs om evige familier, laget et prosjekt om tempelarbeid og slektshistorie som “ble avsluttet med en tempeltur sammen med bestemor og nære familiemedlemmer, hvor vi sammen utførte over 40 tempelbeseglinger som hadde blitt forberedt i løpet av semesteret. Dette gjorde familien mer sammensveiset.”

Som Cenia Avila Organis, en Institutt-elev i Bicol på Filippinene, påpeker, gir det å arbeide med et prosjekt for egen læring “fleksibilitet”, og gir elevene frihet til å lære Guds ord og føle Ånden ved hjelp av sine egne talenter.

Forbedrede resultater

Ved hjelp av disse læringsmetodene kan du forbedre ditt studium av evangeliet og styrke ditt vitnesbyrd. Ved å gå dypere inn i et studium av evangeliet ved hjelp av Institutt-kurs, kan du bedre forstå hvordan du kan anvende Guds ord i ditt eget liv og hvordan du kan være til velsignelse for andre.

Noter

  1. M. Russell Ballard, “Den beste generasjon unge voksne”, Liahona, mai 2015, 67.

  2. “Teaching with Power”, lds.org/si/objective/elevate-learning/teaching-with-power.

  3. Richard G. Scott, “Hvordan erverve seg kunnskap og styrke til å bruke den klokt”, Liahona, aug. 2002, 12.