2017
Jesu Kristi evangelium – en tilflukt og en beskyttelse
December 2017


Jesu Kristi evangelium – en tilflukt og en beskyttelse

Artikkelforfatteren bor i Curitiba i Brasil.

Læresetningene i Lære og pakter kan beskytte oss mot vanskelighetene vi vil oppleve når vi forbereder oss til Herrens annet komme.

Bilde
image of Savior and stormy shores

Vår Frelser, fra SuperStock/Getty Images; bakgrunn: David Clapp/Getty Images

Herren ønsker å beskytte sitt folk. I en tid med stor forfølgelse i Kirken understreket han betydningen av å samles til Sion “som et forsvar og en tilflukt fra stormen” (L&p 115:6; uthevelse tilføyd).

Denne tilflukten og beskyttelsen finnes ved å etterleve Jesu Kristi evangelium når vi “[ransaker] disse bud” (L&p 1:37). La oss derfor undersøke noen prinsipper i Lære og pakter som, hvis vi forstår og etterlever dem, vil gi oss beskyttelse og være en tilflukt mot de fristelser, onder og andre farer som vi opplever i dag.

Vi blir beskyttet når vi søker Den hellige ånd

Å ha Den hellige ånd med oss kan være en tilflukt og en beskyttelse mot verden. Herren lovet at hvis Oliver Cowdery ville “benytte” åpenbaringens gave, “skal [den] befri deg ut av dine fienders hender, ellers hvis det ikke var slik, ville de drepe deg og ødelegge din sjel” (L&p 8:4). Legg merke til at Oliver Cowdery kunne bli beskyttet mot død og synd ved Åndens røst.

Å motta sannheten ved Den hellige ånds kraft vil også beskytte oss mot menneskebud og Satans løgn og bedrag. Herren lovet at “de som er kloke og har mottatt sannheten og har antatt Den Hellige Ånd som sin veileder og ikke er blitt ført vill, sannelig sier jeg dere, de skal ikke bli hugget ned og kastet i ilden, men skal utholde dagen” (L&p 45:57; uthevelse tilføyd). Den hellige ånds kraft skriver sannheten i vårt hjerte, og beskytter oss mot bedrag.

Men selv om vi følger Åndens tilskyndelser, betyr det ikke at vi vil bli beskyttet mot enhver prøvelse. Kapittel 122 i Lære og pakter viser at vi kan oppleve sorg og utfordringer selv om vi er verdige. Med Guds perspektiv og visdom, som “kjenner alle disse ting” (L&p 127:2), skal “alle disse ting [gi oss] erfaring og være til [vårt] gode” (L&p 122:7).

Vi blir beskyttet når vi følger levende profeter

På den dagen Kirken ble organisert, befalte Herren sine hellige å lytte til profeten:

“Derfor skal dere, kirken, gi akt på alle de ord og befalinger som han skal gi dere etter hvert som han mottar dem og vandrer i all hellighet for meg,

for hans [Kirkens presidents] ord skal dere motta som om de kom fra min egen munn, i all tålmodighet og tro.

For ved å gjøre disse ting skal helvetes porter ikke få makt over dere, ja, og Gud Herren vil drive mørkets makter bort fra dere og få himlene til å ryste til deres gavn og til sitt navns ære” (L&p 21:4-6).

Herren forteller oss i Lære og pakter at “de som ikke vil høre Herrens røst, ei heller hans tjeneres røst, ei heller gir akt på profetenes og apostlenes ord, skal bli avskåret fra folket” (L&p 1:14; uthevelse tilføyd).

Å lytte til og anvende de levende profeters læresetninger vil gi beskyttelse og sikkerhet, for de taler om våre nåværende problemer, og forteller oss hva vi må gjøre for å overvinne disse utfordringene. For en strålende velsignelse det er å ha Herrens levende orakler.

I Lære og pakter 101:43-62 bruker Herren en lignelse om en olivenhage til å vise betydningen av å lytte til en levende profet. Lignelsen sammenligner profeten med en vekter i et tårn. I oldtiden bygget folk tårn der en vekter kunne se utenfor byen og advare innbyggerne når fienden nærmet seg.

Lignelsen begynner: “Bygg et tårn så én kan ha utsikt over landet rundt omkring og være en vekter i tårnet, så mine oliventrær ikke blir hugget ned når fienden kommer for å plyndre og ta for seg av frukten i min olivenhage” (vers 45; uthevelse tilføyd).

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum underviste om beskyttelsen og velsignelsene som kommer av å følge en levende profets råd: “Det er ingen liten ting, mine brødre og søstre, å ha en Guds profet i vår midte… Når vi hører Herrens rettledning uttrykt i ordene til Kirkens president, skulle vi reagere positivt og straks. Historien viser at det fører til sikkerhet, fred, fremgang og lykke når vi svarer på profetisk rettledning.”1

Enda viktigere enn den fysiske beskyttelsen som kommer av å lytte til profetene, er den åndelige beskyttelsen. Den er sårt tiltrengt, for “Satan har forsøkt å føre dere vill så han kan seire over dere” (L&p 50:3). Å lytte til profetene beskytter oss mot verdens filosofier og “menneskers kløkt hvormed de ligger på lur for å bedra” (L&p 123:12).

Vi blir beskyttet når vi er trofaste i ekteskapet

Bilde
strong marriage and stormy weather

Detalj fra Velg alt, av Brian Kershisnik, kopiering ikke tillatt; bakgrunn: Claudio Contreras/naturepl.com/Getty Images

Herren lover oss at den nye og evige ekteskapspakt kan være evig (se L&p 132:19). Denne læren om opphøyelse er en tilflukt fra løgnene om mellommenneskelige forhold som plager vår verden. Selv om mange verdslige røster hevder at ekteskapet er gammeldags, ubeleilig eller unødvendig, erklærer Herrens røst: “Den som forbyr ekteskap, er ikke ordinert av Gud, for ekteskapet er gitt til mennesket av Gud” (L&p 49:15).

Herren lærer oss hvordan vi kan beskytte ekteskapet: “Du skal elske din hustru av hele ditt hjerte, og holde deg til henne og ingen annen” (L&p 42:22).

President Spencer W. Kimball (1895-1985) forklarte de altomfattende følgene av denne befalingen:

“Når Herren sier hele ditt hjerte, åpner ikke dette adgang for noen deling, splittelse eller berøvelse. Og overfor kvinnen er dette omskrevet på følgende måte: ‘Du skal elske din mann av hele ditt hjerte og holde deg til ham og ingen annen.’

Ordene ingen annen eliminerer alt og alle. Derfor skal ektefellen stå fremst i mannens eller hustruens liv, og hverken sosial omgang, yrkesliv eller politikk eller noen annen interesse, person eller ting skal noensinne komme foran ektefellen.”2

Det vi ser, påvirker oss i stor grad positivt eller negativt. Jeg tror det er det Herren advarer mot i følgende vers: “Den som ser på en kvinne for å begjære henne, skal fornekte troen og skal ikke ha Ånden, og hvis han ikke omvender seg, skal han bli utstøtt” (L&p 42:23; uthevelse tilføyd).

For å være beskyttet mot fiendens angrep, skulle våre øyne og vårt hjerte utelukkende være vendt mot vår ektefelle og mot Herren. Vi må ikke la våre øyne vandre eller begjære en annen enn vår ektefelle. Vi må låse vårt hjerte og vårt sinn for å være beskyttet mot denne fristelsen. Dette er Herrens oppskrift på et godt ekteskap.

Vi blir beskyttet når vi utfører en misjon

Vi har mange anledninger til å tjene i Kirken, og Herren “finner behag i å hedre dem som tjener [ham]” (L&p 76:5). Vi finner gode prinsipper i Lære og pakter om å utføre en misjon.

Herren lover at “enhver som drar ut og forkynner dette evangelium om riket og ikke svikter i å være trofast i alle ting, hans sinn skal ikke sløves, ei heller formørkes, ei heller hans legeme, lemmer eller ledd, og ikke et hår på hans hode skal falle ubemerket til jorden. Og de skal ikke gå sultne, ei heller tørste” (L&p 84:80). Legg merke til at Herren ikke fritar oss fra vanskeligheter, men lover at vi vil være i hans guddommelige omsorg.

Han tilføyde: “Jeg vil være ved deres høyre og ved deres venstre hånd, og min Ånd skal være i deres hjerter og mine engler rundt om dere og støtte dere” (L&p 84:88). Hvis vi tjener ham, “skal [det] skje at kraft skal hvile over deg, du skal ha stor tro, og jeg vil være med deg og berede veien for deg” (L&p 39:12). De som utfører en misjon av hele sitt hjerte, er lovet at de vil “bli velsignet, både åndelig og timelig” (L&p 14:11).

Herren gir også denne beskyttelsen til familiene til dem som tjener: “Jeg, Herren, [gir] dem et løfte at jeg vil ta hånd om deres familier, og en vid dør skal fra nå av åpnes for dem” (L&p 118:3).

Og trofaste misjonærer er lovet at “dine synder er deg forlatt, og mange kornbånd skal legges på din rygg” (L&p 31:5). Denne velsignelsen er en tilflukt for vår sjel.

Vi blir beskyttet når vi adlyder tiendeloven

I Lære og pakter finner vi følgende læresetning om tiende: “Se, nå heter det i dag inntil Menneskesønnens komme, og sannelig, det er en offerdag og en dag for mitt folk til å betale tiende” (L&p 64:23).

Jeg sier gjerne at tiendeloven er i strid med matematikken, fordi 90 vil bli større enn 100. Når vi gir Herren ti prosent av vår inntekt, lover han å “åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål” (Malaki 3:10; se også 3 Nephi 24:10).

For å vurdere hvor sterk vår tro er, kan vi se på vår holdning til tiendeloven. Å betale tiende er ikke et spørsmål om penger. Det er et spørsmål om tro.

President Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap, lærer oss: “Ved vår beslutning om å betale full tiende og vår standhaftige innsats for å adlyde, vil vi bli styrket i vår tro, og etter hvert vil våre hjerter bli bløtgjort. Det er denne forandringen i våre hjerter gjennom Jesu Kristi forsoning, i tillegg til at vi ofrer av våre penger eller naturalia, som gjør det mulig for Herren å love dem som betaler full tiende, beskyttelse i de siste dager [se L&p 64:23]. Vi kan stole på at vi vil kvalifisere til denne beskyttelsen om vi bestemmer oss nå for å betale full tiende og konsekvent gjør det.”3

Vi blir beskyttet når vi adlyder Visdomsordet

Vi lever i en tid da vår helse kan bli truet av mange farlige stoffer. Herren visste hva vi ville stå overfor, og underviste profeten Joseph Smith i 1833 at “på grunn av ondskap og planer som er og vil være i uhederlige menneskers hjerter i de siste dager, har jeg advart dere og advarer dere på forhånd ved å gi dere dette visdomsord” (L&p 89:4).

De som holder Herrens helselov, er lovet at de “skal få helse i sin navle og marg i sine ben [fysisk helse], og skal finne visdom og kunnskapens store skatter, til og med skjulte skatter [intellektuelle og åndelige velsignelser], og skal løpe og ikke bli trette, og skal gå og ikke bli matte [fysisk helse]”.

Herren lover også sikkerhet for dem som adlyder denne loven: “Og jeg, Herren, gir dem et løfte at ødeleggelsens engel skal gå dem forbi, likesom med Israels barn og ikke slå dem ihjel” (L&p 89:18–21).

Dette løftet betyr ikke at vi ikke vil dø, for døden er en del av den evige planen. Men “ødeleggelsens engel, han som kommer for å straffe de urettferdige for sine synder på samme måte som han rammet de fordervede egypterne i deres ugudelighet [se 2 Mosebok 12:23, 29], skal gå de hellige forbi”.4

Vi blir beskyttet når vi står på hellige steder

Bilde
watchtower and temple

Bilde av tårn fra Getty Images; Sacramento California tempel, av Sandra Rast

Herren befaler oss om og om igjen å “stå på hellige steder” (se L&p 45:32; 87:8; 101:22). Våre templer er utvilsomt hellige steder. President Joseph Fielding Smith (1876-1972) sa:

“Hvis vi forstår hva vi gjør, vil begavelsen være en beskyttelse for oss hele livet – en beskyttelse som en som ikke går i templet, ikke har.

Jeg har hørt min far [president Joseph F. Smith] si at i prøvelsens stund, i fristelsens stund, tenkte han på løftene, paktene som han inngikk i Herrens hus, og de ble en beskyttelse for ham.”5

Sammen med templer, er kirkesalene og klasserommene i Kirkens møtehus og vårt hjem innviede, hellige steder. Disse stedene er hellige hvis de som befinner seg i dem, er rene av hjertet og etterlever Guds bud. Når vi holder budene, nyter vi Den hellige ånds veiledning og trøst. Hvis han kan være vår faste følgesvenn, da vil vi med sikkerhet stå på hellige steder.

Konklusjon

I Lære og Pakter har vi sett forskjellige former for beskyttelse som Jesu Kristi evangelium gir oss når vi prøver å lære og etterleve disse prinsippene. Vi kan spørre hvor vi finner denne beskyttelsen.

Herren viste de hellige sin kjærlighet og barmhjertighet og lovet å være med oss: “Vær ved godt mot, mine barn, for jeg er midt iblant dere, og jeg har ikke forlatt dere” (L&p 61:36). “Lytt… sier Herren deres Gud, ja, Jesus Kristus, deres talsmann som kjenner menneskets svakhet og vet hvordan han skal komme dem til hjelp som blir fristet” (L&p 62:1).

Når vi anvender vår Frelser Jesu Kristi forsoning og læresetninger i vårt liv, kan vi få beskyttelse og tilflukt som gir oss styrke til å lette våre byrder, overvinne våre synder og vanskeligheter, og gjøre oss hellige.

Noter

  1. M. Russell Ballard, “Hans ord skal I motta”, Liahona, juli 2001, 80.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball (2006), 199.

  3. Henry B. Eyring, “Åndelig forberedelse: Begynn tidlig og vær standhaftig”, Liahona, nov. 2005, 40.

  4. J. Reuben Clark jr., i Conference Report, okt. 1940, 17; se også Lære og pakter, elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2001), 199.

  5. Joseph Fielding Smith, “The Pearl of Great Price”, Utah Genealogical and Historical Magazine, juli 1930, 103; se også Lære og pakter, elevhåndbok, 243.