2017
Stoler vi på ham? Vanskelig er bra
November 2017


Stoler vi på Ham? Vanskelig er bra

Uavhengig av problemet kan vanskelig være bra for dem som vil gå fremover med tro og stole på Herren og hans plan.

Før jeg begynner vil jeg, som en representant for alle oss som ble påvirket av ødeleggelsene etter den siste tids orkaner og jordskjelv, uttrykke min inderlige takknemlighet for alle Hjelpende hender og deres tilretteleggere, som ga oss hjelp og håp.

I oktober 2006 holdt jeg min første generalkonferansetale. Jeg følte at et viktig budskap til den verdensomspennende Kirken omfattet påstanden: “Herren stoler på oss!”

Han stoler virkelig på oss på så mange måter. Han har gitt oss Jesu Kristi evangelium og, i denne evangelieutdeling, dets fylde. Han betror oss med sin prestedømsmyndighet, komplett med nøklene til riktig bruk. Med denne kraften kan vi velsigne, tjene, motta ordinanser og inngå pakter. Han har betrodd oss sin gjenopprettede kirke, som omfatter det hellige tempel. Han betror sine tjenere beseglingsmyndigheten – til å binde på jorden slik at det blir bundet i himmelen! Han betror oss også med å være jordiske foreldre, lærere og omsorgspersoner for hans barn.

Etter disse årene med tjeneste som generalautoritet i mange deler av verden, erklærer jeg med enda større sikkerhet: Han stoler på oss.

Spørsmålet for denne konferansen er: “Stoler vi på Ham?”

Stoler vi på Ham?

President Thomas S. Monson gir oss ofte følgende påminnelse: “Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din forstand!

Kjenn ham på alle dine veier! Så skal han gjøre dine stier rette.

Vær ikke vis i egne øyne” (Ordspråkene 3:5-7).

Stoler vi på at hans bud er til vårt beste? At hans ledere, selv om de er ufullkomne, skal lede oss godt? At hans løfter er sikre? Stoler vi på at vår himmelske Fader og Jesus Kristus kjenner oss og vil hjelpe oss? Når vi er midt i prøvelser, utfordringer og vanskelige tider, stoler vi fremdeles på ham?

Når jeg tenker tilbake, lærte jeg noen av de beste lærdommene i de vanskeligste tidene – enten som ungdom, på misjon, da jeg begynte i et nytt yrke eller når jeg har prøvd å foredle mine kall, oppdra en stor familie, eller kjempet for å være selvhjulpen. Det synes klart at vanskelig er bra!

Vanskelig er bra

Vanskelig gjør oss sterkere og mer ydmyke og gir oss en sjanse til å vise hva som bor i oss. Våre kjære håndkjerrepionerer ble kjent med Gud i sine store trengsler. Hvorfor skulle det to kapitler til for Nephi og hans brødre å få tak i messingplatene, og bare tre vers å få Ismaels familie til å bli med dem i villmarken? (se 1 Nephi 3-4; 7:3-5). Det virker som om Herren ønsket å styrke Nephi gjennom kampen for å få tak i platene.

De vanskelige tingene i vårt liv skulle ikke være noen overraskelse. En av de første paktene vi inngår med Herren, er å etterleve offerloven. Per definisjon innebærer offer å gi avkall på noe ønskelig. Med erfaring innser vi at det er en liten pris å betale i forhold til velsignelsene som følger. Under ledelse av Joseph Smith ble det sagt at “en religion som ikke krever at man ofrer alt, har aldri tilstrekkelig kraft til å frembringe den tro som er nødvendig for liv og frelse”.1

Medlemmene av Guddommen er ikke fremmede for vanskelige ting. Gud Faderen ofret sin enbårne Sønn til forsoningens fryktelige lidelser, herunder død ved korsfestelse. Skriftene sier at Jesus Kristus lærte “lydighet av det han led” (Hebreerne 5:8). Han gjennomgikk frivillig forsoningens kvaler. Den hellige ånd må være langmodig for å tilskynde, advare og veilede oss, bare for noen ganger å bli ignorert, misforstått eller glemt.

En del av planen

Vanskelig er en del av evangeliets plan. En av hensiktene med dette livet er at vi skal bli prøvet (se Abraham 3:25). Få har lidd mer ufortjent enn Almas folk. De flyktet fra den ugudelige kong Noah, bare for å bli lamanittenes slaver! Gjennom disse prøvelsene lærte Herren dem at han refser sitt folk og prøver “deres tålmodighet og deres tro” (Mosiah 23:21).

I løpet av de fryktelige dagene i Liberty fengsel lærte Herren Joseph Smith å “trofast [holde] det ut” (L&p 121:8), og lovet at hvis han gjorde det, skulle “alle disse ting… gi deg erfaring og være til ditt gode” (L&p 122:7).

President Thomas S. Monson har bedt oss inntrengende: “Måtte vi alltid velge det vanskeligere rette istedenfor det lettere gale.”2 Med hensyn til våre templer har han sagt at “intet offer er for stort, ingen pris for høy, ingen anstrengelse for vanskelig for å kunne motta [templets velsignelser]”.3

I naturens verden er vanskelig en del av livets sirkel. Det er vanskelig for en kylling å klekkes ut av det harde eggeskallet. Men når noen prøver å gjøre det lettere, utvikler ikke kyllingen den styrken som trengs for å leve. På lignende vis styrker en sommerfugls kamp for å unnslippe kokongen den for det livet den kommer til å leve.

Gjennom disse eksemplene ser vi at vanskelig er det konstante! Vi har alle utfordringer. Variabelen er vår reaksjon på det vanskelige.

Det var en gang noen mennesker i Mormons bok som led “store forfølgelser” og “mange lidelser” (Helaman 3:34). Hvordan reagerte de? “[De] fastet og ba… ofte og ble sterkere og sterkere i sin ydmykhet og fastere og fastere i troen på Kristus, inntil deres sjel var fylt med glede og trøst, ja, så deres hjerter var renset og helliggjort” (Helaman 3:35). Et annet eksempel fant sted etter flere år med krig: “Fordi krigen mellom nephitter og lamanitter hadde vært så overmåte langvarig… hadde mange blitt forherdet. Og mange ble bløtgjort på grunn av sine lidelser så de ydmyket seg for Gud” (Alma 62:41).

Vi velger alle vår reaksjon på det som er vanskelig.

Vær forsiktig med det som er lett

Før dette kallet var jeg økonomisk rådgiver i Houston, Texas. Jeg arbeidet for det meste med mangemillionærer som eide sin egen virksomhet. Nesten alle hadde skapt sin vellykkede virksomhet av ingenting ved hjelp av mye hardt arbeid. Det sørgeligste for meg var å høre noen av dem si at de ønsket å gjøre det lettere for barna sine. De ønsket ikke at barna skulle lide slik de hadde gjort. Med andre ord ville de frata sine barn nettopp det som hadde gjort dem fremgangsrike.

Til sammenligning kjenner vi en familie som valgte en annen tilnærming. Foreldrene var inspirert av J.C. Penneys opplevelse da faren fortalte ham da han ble åtte år gammel, at han måtte klare seg selv økonomisk. De kom frem til sin egen versjon: Da barna deres hadde fullført videregående skole, måtte de klare seg selv økonomisk – for videre utdannelse (universitetsutdannelse osv.) og sine økonomiske behov (virkelig selvhjulpne) (se L&p 83:4). Heldigvis reagerte barna klokt. Alle har tatt universitetsutdannelse, flere på master- og doktorgradsnivå – helt på egenhånd. Det var ikke lett, men de klarte det. De gjorde det med hardt arbeid og tro.

Tro til å stole på Ham

Spørsmålet om vi stoler på ham kan bedre formuleres slik: “Har vi tro til å stole på ham?”

Har vi tro til å stole på hans løfter om tiende, at vi med 90 prosent av vår inntekt pluss Herrens hjelp får det bedre enn med 100 prosent på egenhånd?

Har vi tilstrekkelig tro til å stole på at han vil se til oss i våre lidelser (se Mosiah 24:14), at han vil kjempe mot dem som kjemper mot oss (se Jesaja 49:25; 2 Nephi 6:17), og at han vil hellige våre lidelser til vårt gavn? (se 2 Nephi 2:2).

Vil vi utøve den nødvendige tro til å holde hans bud, så han kan velsigne oss både timelig og åndelig? Og vil vi fortsette trofast til enden slik at han kan ta imot oss i sin nærhet? (se Mosiah 2:41).

Brødre og søstre, vi kan ha tro til å stole på Ham! Han ønsker det beste for oss (se Moses 1:39). Han vil besvare våre bønner (se L&p 112:10). Han vil holde sine løfter (se L&p 1:38). Han har makt til å holde disse løftene (se Alma 37:16). Han vet alt! Og ikke minst vet han hva som er best (se Jesaja 55:8-9).

En farlig verden

Vår verden i dag er vanskelig. Vi har tøylesløs ondskap, korrupsjon i alle land, terrorisme som når selv trygge steder, økonomiske sammenbrudd, arbeidsløshet, sykdom, naturkatastrofer, borgerkriger, despotiske ledere og så videre. Hva skal vi gjøre? Skal vi flykte eller kjempe imot? Hva er rett? Begge valg kan være farlig. Det var farlig for George Washington og hærstyrkene hans å kjempe, men også for våre pionerforfedre å flykte. Det var farlig for Nelson Mandela å kjempe for frihet. Det har blitt sagt at for at det onde skal seire, er det bare nødvendig at gode mennesker ikke gjør noe.4

Frykt ikke!

Uansett hva vi gjør, skulle vi ikke ta avgjørelser eller handle av frykt. For “Gud gav oss ikke motløshets ånd” (2 Timoteus 1:7). (Er dere klar over at idealet “frykt ikke” er vektlagt overalt i Skriftene?) Herren har lært meg at motløshet og frykt er djevelens redskaper. Herrens svar på vanskelige tider er å gå fremover med tro.

Hva er vanskelig?

Vi kan ha forskjellige oppfatninger om hva som er vanskelig. Noen kan synes det er vanskelig å betale tiende når økonomien er stram. Ledere synes noen ganger det er vanskelig å forvente at de fattige skal betale tiende. Det kan være vanskelig for noen av oss å gå fremover med tro til å gifte seg eller stifte familie. Det finnes dem som finner det vanskelig å “være tilfreds med det Herren har tilmålt [dem]” (Alma 29:3). Det kan være vanskelig å være tilfreds med vårt nåværende kall (se Alma 29:6). Disiplinering i Kirken kan virke svært vanskelig, men for noen er det begynnelsen på den sanne omvendelsesprosessen.

Uavhengig av problemet kan vanskelig være bra for dem som vil gå fremover med tro og stole på Herren og hans plan.

Mitt vitnesbyrd

Mine brødre og søstre, jeg vitner om at disse lederne som sitter bak meg, er kalt av Gud. Deres ønske er å tjene Herren godt og hjelpe oss å grunnfeste evangeliet i vårt hjerte. Jeg er glad i og oppholder dem.

Jeg elsker vår Frelser Jesus Kristus. Det forundrer meg at han elsket Faderen og oss nok til å bli vår Frelser og Forløser, at han ved å gjøre det måtte lide slik at det fikk ham “til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore og lide, både på legeme og ånd” (L&p 19:18). Men da han sto overfor denne redselsfulle utsikten og dens nødvendighet, bekreftet han for Faderen: “La ikke min vilje skje, bare din” (Lukas 22:42). Jeg fryder meg over engelens ord: “Han er ikke her, han er oppstått” (Matteus 28:6).

Hans eksempel er virkelig “veien og sannheten og livet” (Johannes 14:6). Bare ved å følge dette eksemplet kan vi finne “fred i denne verden og evig liv i den kommende verden” (L&p 59:23). Når jeg har fulgt hans eksempel og anvendt hans lære, har jeg selv lært at alle hans “største og mest dyrebare løfter” (2 Peter 1:4) er sanne.

Mitt største ønske er å stå sammen med Mormon som en sann disippel av Jesus Kristus (se 3 Nephi 5:13), og en dag få høre fra hans munn: “Vel gjort, du gode og tro tjener” (Matteus 25:21). I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Lectures on Faith (1985), 69.

  2. Thomas S. Monson, “Valg”, Liahona, mai 2016, 86.

  3. Thomas S. Monson, “Det hellige tempel – et fyrtårn for verden”, Liahona, mai 2011, 92.

  4. Se John Stuart Mill, Inaugural Address: Delivered to the University of St. Andrews, 1. feb. 1867 (1867), 36.