2017
Bestem deg for å være trofast
August 2017


Bestem deg for å være trofast

Disse fire avgjørelsene kan være til stor hjelp for deg.

Bilde
walking down a dirt road

En av de største utfordringene jeg opplevde som barn i Guatemala, var fattigdom – åndelig fattigdom fordi vi ikke kjente til evangeliet og timelig fattigdom fordi vi manglet penger. Min mor døde da jeg var fem år gammel, og far ble nødt til å oppdra fire små barn alene. Fordi far ønsket at vi skulle være sammen, måtte han delegere noen av ansvarsoppgavene i husstanden til oss barn.

Jeg var det eldste barnet, og fikk oppgaven med å lage lunsj og middag til familien hver dag. Det var vanskelig i starten, men jeg lærte meg noen matlagingsferdigheter. Hver dag la far igjen 25 cent til meg så jeg kunne kjøpe mat. Jeg kjøpte et pund bønner for 6 cent og et pund ris for 7 cent. Så kjøpte jeg kull for 5 cent som jeg brukte til å varme alt sammen, tennvæske for 2 cent og tortillaer for 5 cent. Jeg gjorde dette hver dag, og hver dag spiste vi ris og bønner med tortillaer. Ikke engang den gangen var 25 cent mye, men det var slik vi klarte oss.

Utfordringen var å komme ut av denne fattigdomssirkelen. Alt koker ned til avgjørelser – jeg kan velge å gjøre noe for å forbedre mitt liv. Som enkeltpersoner tar vi alltid avgjørelser for oss selv, til og med når vi ikke tror vi gjør det. Vi velger for eksempel å tro. Noen ganger kan vi føle oss forvirret når vi står overfor det verden lærer oss og det Jesus Kristus lærer oss. Men den beste kilden til veiledning i vårt eget liv er Jesu Kristi lære. Når jeg har tatt avgjørelser basert på denne læren, har jeg følt Herrens hånd i mitt liv.

Jeg vil gjerne dele med deg fire avgjørelser som har hatt stor innvirkning på livet mitt. Hvis du tar de samme avgjørelsene og holder fast på dem, vil de være til velsignelse for deg også: (1) Avgjørelsen om å bli døpt, (2) avgjørelsen om å tro på Jesus Kristus og være aktiv i Kirken, (3) avgjørelsen om å stole på Herrens løfter, og (4) avgjørelsen om å forbli trofast og følge profetenes råd.

Avgjørelsen om å bli døpt

Bilde
baptism

Da jeg var 12, begynte misjonærene å undervise mine søsken og meg. Til å begynne med deltok ikke far. Han satt bare i naborommet bak et forheng og lyttet. Men så leste han en av Kirkens brosjyrer som beskrev hvordan en mann og en kvinne som blir viet ved den rette myndighet, kan leve sammen for alltid. Dette vekket oppmerksomheten hans, for selv om hans hustru hadde gått bort, kunne han få være sammen med henne igjen. Så snart han fikk høre dette, bestemte han seg for å bli døpt. Og vi ble alle døpt som familie.

Det nye perspektivet som evangeliet ga, hjalp meg å innse at det var mulig å oppnå bedre ting i livet hvis jeg anstrengte meg og var lydig. Jeg tok den personlige avgjørelsen at jeg ville gjøre alt som krevdes for å holde meg på Herrens vei.

Avgjørelsen om å tro på Kristus og være aktiv i Kirken.

Jeg husker spesielt at jeg ga dette løftet en dag da jeg satt i et møtehus og ventet på at et dåpsmøte skulle begynne. Mens jeg satt og grunnet på Kristi lære, begynte jeg å få en sterk følelse av glede som fortalte meg at alt jeg hadde lært av misjonærene, var sant. I det øyeblikket lovet jeg stille Gud at jeg alltid ville stole på ham, og at jeg vil være aktiv i hans kirke hele mitt liv dersom det betydde at jeg kunne fortsette å føle den gleden som kommer fra Den hellige ånd. For meg omfattet dette løftet ikke bare å gå i kirken hver uke, men også å stole på Herrens lære, Skriftene, levende profeter og ikke minst min Frelser Jesus Kristus.

Avgjørelsen om å stole på Herrens løfter

Det var relativt tidlig i mitt liv at jeg tok denne viktige avgjørelsen om å stole på Herrens løfter. Siden den gang har denne avgjørelsen vist seg å være til stor hjelp for meg. Når det har oppstått tvil eller spørsmål, har jeg vært i stand til å tenke tilbake på løftet jeg ga, og har basert mitt livs beslutninger på dette løftet. Hvis du tidlig bestemmer deg for hvilke normer du vil følge, vil det hjelpe deg å ta gode valg når tvil eller problemer oppstår.

Jeg hadde en minneverdig opplevelse med dette prinsippet da jeg var student. Jeg arbeidet alltid hardt på skolen for å prøve å lære og forberede meg for fremtiden. Jeg visste at for å komme ut av fattigdommen, ville jeg være nødt til å finne en karriere som ville åpne dører til nye muligheter i livet. Jeg visste også at for å få en slik karriere, var jeg nødt til å fokusere på min utdannelse.

Så viktig som utdannelse enn var for meg, tok jeg den personlige avgjørelsen om å gi avkall på å studere på søndager. Som medlem av Kirken, visste jeg at Herren hadde sagt at sabbaten er hans dag, ikke vår. Jeg prøvde å ta målbevisste avgjørelser om hva jeg skulle gjøre på denne spesielle dagen. Men selv etter å ha tatt denne avgjørelsen, hendte det at jeg ble fristet til å tøye min egen regel, spesielt når en prøve nærmet seg. Jeg tenkte: “Det er ikke noe dårlig, det er bare å studere. Jeg kan gå i kirken om morgenen og studere på ettermiddagen og kvelden.”

Men når jeg husket det løftet jeg hadde gitt om at jeg ville holde meg aktiv og trofast mot rådene fra Herrens profeter, var det mye lettere å holde fast ved min beslutning om ikke å studere på søndager og i stedet bruke Herrens dag til tjeneste og tilbedelse. Jeg hadde allerede bestemt meg for å være trofast, så for meg var det bare et spørsmål om å tolke det Herren hadde sagt om sabbaten og anvende hans råd som best jeg kunne i mitt liv.

Jeg gjorde det til slutt svært bra i mine studier og fikk en god karriere som hjalp meg å forsørge min familie. Jeg vet at fordi jeg holdt mitt løfte til Herren, har han velsignet meg med å være i stand til å skape et bedre liv.

Avgjørelsen om å holde meg trofast og følge profetenes råd

For hver enkelt av oss handler det å holde seg trofast mot Herren om å finne ut i hvilken grad vi personlig tror at Jesus er Messias, at de som skrev Skriftene ble inspirert av Gud, og at Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum virkelig er Guds tjenere. Å vite at åpenbaring finner sted i vår tid og at profetene er kalt av Gud, gjør det lettere å være trofast mot evangeliet når man havner i vanskelige situasjoner.

Hvis du kan utvikle denne typen tillit, vil du aldri bli plaget av spørsmål om hvilken adferd eller hvilke aktiviteter som er passende eller ikke. Alle disse bekymringene vil bli besvart når du søker svar i tro ved hjelp av Skriftene, Ånden og profetene – Guds utvalgte tjenere.