2017
En generasjon som motstår synd
Mai 2017


En generasjon som motstår synd

Hvis dere underviser, leder og elsker barna, kan dere motta personlig åpenbaring som vil hjelpe dere å skape og bevæpne tapre barn som er motstandsdyktige mot synd.

For et og et halvt år siden talte president Russell M. Nelson om behovet for “å undervise og oppdra en generasjon som motstår synd”.1 Disse ordene – “en generasjon som motstår synd” – gjorde dypt åndelig inntrykk på meg.

Vi hedrer barn som streber etter å leve et rent og dydig liv. Jeg har sett mange barns styrke over hele verden. De står “standhaftige og urokkelige”2 i en rekke vanskelige forhold og omgivelser. Disse barna forstår sin guddommelige identitet, føler vår himmelske Faders kjærlighet til dem og ønsker å adlyde hans vilje.

Det finnes imidlertid barn som strever med å stå “standhaftig og urokkelig”, og hvis følsomme sinn blir såret.3 De blir angrepet på alle kanter av “motstanderens brennende piler”4, og har behov for forsterkninger og støtte. De er en overveldende motivasjon for oss til å ta ansvar og føre krig mot synd i vårt arbeid med å bringe våre barn til Kristus.

Hør hva eldste Bruce R. McConkie sa for nesten 43 år siden:

“Som medlemmer av Kirken, deltar vi i en enorm konflikt. Vi er i krig. Vi har vervet oss i Kristi sak for å kjempe mot Lucifer…

Den store krigen som raser på alle kanter, og som dessverre resulterer i store tap, noen fatale, er ikke noe nytt…

Det hverken er eller kan være noen nøytrale parter i denne krigen.”5

Krigen fortsetter i dag med større intensitet. Striden berører oss alle, og våre barn står i frontlinjene i møte med motstanderens styrker. Dermed øker behovet for å styrke våre åndelige strategier.

Å styrke barn til å kunne motstå synd er en oppgave og en velsignelse for foreldre, besteforeldre, familiemedlemmer, lærere og ledere. Vi har alle ansvar for å hjelpe. Herren har imidlertid spesifikt bedt foreldre om å lære sine barn “å forstå læren om omvendelse, tro på Kristus den levende Guds Sønn og om dåp og Den Hellige Ånds gave” og “å be og vandre rettskaffent for Herren”.6

Hvordan vi skal “oppdra [våre] barn i lys og sannhet”7, kan være et vanskelig spørsmål siden det er individuelt for hver familie og hvert barn, men vår himmelske Fader har gitt universelle retningslinjer som vil hjelpe oss. Ånden vil gi inspirasjon om de mest effektive måtene å gi våre barn en åndelig vaksine på.

Først og fremst er det nødvendig å være klar over hvor viktig dette ansvaret er. Vi må forstå vår – og deres – guddommelige identitet og hensikt før vi kan hjelpe våre barn å forstå hvem de er og hvorfor de er her. Vi må hjelpe dem å vite uten tvil at de er sønner og døtre av en kjærlig himmelsk Fader og at han har guddommelige forventninger til dem.

For det andre er det nødvendig å forstå læren om omvendelse for å bli motstandsdyktig mot synd. Å være motstandsdyktig mot synd betyr ikke å være uten synd, men det innebærer at man alltid omvender seg og er årvåken og tapper. Kanskje det å være motstandsdyktig mot synd kommer som en velsignelse ved gjentatte ganger å motstå synd. Som Jakob sa: “Stå djevelen imot, så skal han fly fra dere.”8

De unge krigerne “var overmåte tapre og modige… Men se, dette var ikke alt, for de var… pålitelige i hva som helst de ble betrodd. Ja… de hadde blitt opplært til å holde Guds bud og vandre rettskaffent for ham.”9 Disse unge mennene gikk til krig mot sine fiender væpnet med Kristus-lignende egenskaper. President Thomas S. Monson minnet oss om at “vi har et konstant behov for mot. Hver dag trenger vi mot – ikke bare for de skjellsettende begivenhetene, men oftere når vi tar beslutninger eller reagerer på omstendighetene rundt oss.”10

Våre barn ifører seg en åndelig rustning når de etablerer vaner for personlig daglig disippelskap. Kanskje vi undervurderer våre barns evner til å forstå hva daglig disippelskap innebærer. President Henry B. Eyring ga følgende råd: “Begynn tidlig og vær standhaftig.”11 Så en tredje nøkkel til å hjelpe barn å bli motstandsdyktige mot synd, er å begynne i svært ung alder å kjærlig tilføre dem grunnleggende læresetninger og prinsipper i evangeliet – fra Skriftene, trosartiklene, heftet Til styrke for ungdom, Primær-sanger, salmer og vårt eget vitnesbyrd – som vil lede barn til Frelseren.

Å legge seg til konsekvente vaner for bønn, skriftstudium, familiens hjemmeaften og gudstjeneste på sabbaten fører til helhet, indre stabilitet, og sterke moralnormer – med andre ord, åndelig integritet. I dagens samfunn, hvor integritet nesten har forsvunnet, fortjener våre barn å forstå hva sann integritet er og hvorfor den er så viktig – særlig når vi forbereder dem til å inngå og holde hellige pakter i dåpen og i templet. Forkynn mitt evangelium lærer oss: “Ved å overholde forpliktelser blir man [også svært unge mennesker] forberedt til å inngå og holde hellige pakter.”12

Eldste Jeffrey R. Holland har sagt: “Når vi snakker om å holde pakter, snakker vi om det sentrale i hensikten med vårt liv på jorden.”13 Det ligger usedvanlig kraft i å inngå og holde pakter med vår himmelske Fader. Motstanderen vet dette, så han har forvirret begrepet paktsinngåelse.14 Å hjelpe barn å forstå, inngå og holde hellige pakter er en annen nøkkel for å skape en generasjon som motstår synd.

Hvordan kan vi forberede våre barn til å inngå og holde hellige pakter når de kommer inn på og utvikler seg langs paktens vei? Å lære barn å holde enkle løfter når de er unge, vil styrke dem til å holde hellige pakter senere i livet.

La meg gi dere et enkelt eksempel: På familiens hjemmeaften spurte en far: “Hvordan går det med oss som familie?” Fem år gamle Lizzie klaget over at hennes storebror Kevin ertet henne for mye og såret henne. Kevin innrømmet motvillig at Lizzie hadde rett. Kevins mor spurte ham hva han kunne gjøre for å komme bedre overens med sin søster. Kevin tenkte seg om og kom frem til at han ville love Lizzie at han skulle gå en hel dag uten å erte henne.

På slutten av dagen da alle var samlet til familiebønn, spurte Kevins far ham hvordan det hadde gått. Kevins svar var: “Pappa, jeg holdt mitt løfte!” Lizzie var hjertens enig, og familien gratulerte Kevin.

Kevins mor foreslo da at hvis han kunne holde løftet sitt i én dag, hvorfor ikke i to dager? Kevin gikk med på å prøve det igjen. To dager gikk, Kevin klarte å holde løftet sitt, og Lizzie var enda mer takknemlig! Da faren spurte hvorfor han var så flink til å holde løftene sine, sa Kevin: “Jeg holdt løftet mitt fordi jeg sa jeg skulle det.”

En rekke små løfter som holdes, fører til integritet. Å konsekvent holde løfter er åndelig forberedelse for barn til å motta sin første pakt i dåpen og Den hellige ånds gave, hvor de inngår pakt om å tjene Gud og holde hans bud.15 Løfter og pakter er uadskillelige.

I Daniels bok leser vi om Sadrak, Mesak og Abed-Nego, som nektet å tilbe kong Nebukadnesars avgud.16 Kongen advarte dem og sa at de ville bli kastet i en brennende ildovn hvis de ikke innrettet seg. De nektet og sa:

“Vår Gud, som vi tjener, han er mektig til å frelse oss [fra] den brennende ildovnen…

Men hvis ikke, skal du vite, konge, at vi ikke vil dyrke dine guder.”17

“Men hvis ikke.” Overvei betydningen av disse tre ordene og hvordan de forholder seg til å holde pakter. Disse tre unge mennene baserte ikke sin lydighet på om de ble utfridd. Selv om de ikke ble utfridd, ville de holde sitt løfte til Herren, fordi de sa de ville det. Å holde våre pakter er alltid uavhengig av vår situasjon. Disse tre unge mennene, akkurat som de unge krigerne, er fantastiske eksempler for våre barn på motstandskraft mot synd.

Hvordan kan disse eksemplene anvendes i vårt hjem og på vår familie? “Linje på linje og bud på bud”18 hjelper vi barna å smake suksess i små biter. Når de holder sine løfter, føler de Ånden i sitt liv. Eldste Joseph B. Wirthlin sa at “den fullkomne belønning for integritet er Den hellige ånds konstante veiledning”.19 Da skal våre barn “ha større frimodighet for Guds åsyn”.20 Fra integritetens brønn strømmer en styrket generasjon som er motstandsdyktig mot synd.

Brødre og søstre, hold deres små tett – så tett at de ser deres daglige religiøse adferd og ser dere holde deres løfter og pakter. “Barn er flinke til å etterligne, så gi dem noe godt å etterligne.”21 Vi bidrar virkelig til å undervise og oppdra en generasjon for Herren som motstår synd, løfte for løfte og pakt for pakt.

Jeg vitner om at Jesus Kristus leder denne kirken. Hvis dere underviser, leder og elsker barna på Frelserens måte, kan dere motta personlig åpenbaring som vil hjelpe dere å skape og bevæpne tapre barn som er motstandsdyktige mot synd. Jeg ber om at våre barn må gjenta Nephis ord: “Vil du la meg skjelve når synden viser seg?”22 Jeg vitner om at Frelseren sonet for verdens synder23 – fordi han sa han ville gjøre det – og fordi han elsker oss høyere enn vi dødelige kan fatte24 – fordi han sa han ville gjøre det. I Jesu Kristi navn. Amen.