2017
Klarere og klarere inntil som ved høylys dag
Mai 2017


Klarere og klarere inntil som ved høylys dag

Selv i de vanskeligste og mørkeste tider finnes det lys og godhet rundt oss.

Paulus ga et storartet budskap om håp til korinterne:

“På alle vis er vi trengt, men ikke stengt, rådville, men ikke rådløse,

forfulgt, men ikke forlatt, slått ned, men ikke utslått.”1

Hva var kilden til Paulus’ håp? Hør på hans forklaring: “For Gud, som bød at lys skulle skinne fram i mørket, han har også latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet i Jesu Kristi åsyn skal lyse fram.”2

Selv i de vanskeligste og mørkeste tider finnes det lys og godhet rundt oss. I oktober i fjor minnet president Dieter F. Uchtdorf oss om at “vi er omgitt av et så imponerende vell av lys og sannhet at jeg lurer på om vi virkelig verdsetter det vi har”.3

Satan vil imidlertid heller at vi skal fokusere på “den mørke tåken… som forblinder øynene og forherder… hjerter og leder dem bort”.4

Med fullkommen forståelse av utfordringene i vår tid, lover imidlertid Frelseren: “Det som er av Gud, er lys, og den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag.”5

Vi er Guds barn. Å motta lys, bli i Gud og motta mer lys er det vi er skapt til å gjøre. Helt fra begynnelsen fulgte vi lyset. Vi fulgte vår himmelske Fader og hans plan. Å søke lyset ligger i vårt åndelige DNA.

Jeg hørte denne evige sannheten vakkert undervist på et uventet sted. Mens jeg jobbet for en stor bank, ble jeg invitert til å delta på et lederseminar ved University of Michigan. På seminaret underviste professor Kim Cameron om positivt lederskap og dets heliotrope virkning. Han forklarte: “Dette er alle levende systemers trang til å strekke seg mot positiv energi [lys] og bort fra negativ energi [mørke]. Fra encellede organismer til komplekse menneskelige systemer, har alt levende en iboende tilbøyelighet mot det positive og bort fra det negative.”6

Med støtte fra et vell av studier, fokuserte han også på tre avgjørende komponenter i en vellykket arbeidsplasskultur – medfølelse, tilgivelse og takknemlighet.7 Det gir mening at når mennesker vender seg til det positive (lyset), er egenskapene som verdens lys, Jesus Kristus, så fullkomment viste oss, tilstede!

Brødre og søstre, dere kan være trygge på at vi har lys tilgjengelig for oss. Jeg vil foreslå tre områder hvor vi alltid vil finne lys:

1. Kirkens lys

Kirken er et fyrtårn som gir lys til en stadig mørkere verden. Dette er en fantastisk tid å være medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige! Kirken er sterkere enn den noen gang har vært8, og vokser seg bokstavelig talt sterkere for hver dag idet nye medlemmer slutter seg til oss, nye forsamlinger dannes, nye misjonærer kalles, og nye territorier blir åpnet for evangeliet. Vi ser dem som har glidd bort fra aktivitet i Kirken en stund, vende tilbake idet redningsarbeidet som president Thomas S. Monson så for seg, bringer daglige mirakler.

Jeg snakket nylig med ungdom i Paraguay, Uruguay, Chile og Argentina under deres Til styrke for ungdom-konferanser. Tusenvis av unge menn og kvinner brukte en uke til å styrke sin kjærlighet til Frelseren, for så å vende hjem til sin familie og venner for å utstråle Kristi lys og kjærlighet.

Kirken vil alltid ha sine kritikere. Slik har det har vært siden begynnelsen, og slik vil det være til enden. Men vi kan ikke la den slags kritikk få sløve vår følsomhet for det lys som er tilgjengelig for oss. Å gjenkjenne lyset og søke etter det vil kvalifisere oss for enda mer lys.

I en stadig mørkere verden vil Kirkens lys skinne klarere og klarere inntil som ved høylys dag.

2. Evangeliets lys

Evangeliets lys er den vei som “blir klarere og klarere til det er høylys dag”,9 og den lyser sterkest i vår familie og i templer over hele verden.

I Forkynn mitt evangelium står det: “Ved hjelp av evangeliets lys kan familier ordne opp i misforståelser, strid og utfordringer. Familier som er splittet, kan forenes igjen gjennom omvendelse, tilgivelse og tro på kraften i Jesu Kristi forsoning.”10 Nå mer enn noensinne må vår familie være en kilde til sterkt lys for alle rundt oss. Familier vokser i lys etter hvert som de vokser i kjærlighet og godhet. Når vi bygger familier på “tro… omvendelse, tilgivelse, respekt, kjærlighet [og] medfølelse”,11 vil vi føle større kjærlighet til Frelseren og til hverandre. Familien vil bli sterkere, og lyset i hver enkelt av oss vil bli lysere.

I Bible Dictionary, i Kirkens engelske utgave av Bibelen, leser vi at “kun hjemmet kan sammenlignes med templet hva hellighet angår”.12 Vi har nå 155 templer i drift, og flere kommer snart. Flere og flere familier blir beseglet for tid og all evighet. Medlemmer sender stadig flere navn på forfedre til templet for å utføre deres frelsende ordinanser. Vi opplever i sannhet stor glede og feiring på begge sider av sløret!

I en stadig mørkere verden vil evangeliets lys skinne klarere og klarere inntil som ved høylys dag.

3. Kristi lys

Man kan ikke snakke om lyset i verden uten å snakke om verdens lys, Jesus Kristus. En tilkjennegivelse av en kjærlig himmelsk Fader er at alle som kommer til dette liv, har blitt velsignet med Kristi lys for å hjelpe dem på veien hjem. President Boyd K. Packer har sagt: “Kristi Ånd er alltid der… Kristi lys er like universelt som selve sollyset. Overalt hvor det finnes menneskelig liv, finnes Kristi ånd.”13 Kristi lys “innbyr og lokker stadig til å gjøre godt”14 og forbereder alle som søker godhet og sannhet, til å motta Den hellige ånd.

Frelseren lærer oss at han er lyset som “opplyser deres øyne”, “skjerper deres forstand” og “gir alle ting liv”.15 Kristi lys vil hjelpe oss å se andre gjennom Frelserens øyne. Vi vil være mer kjærlige og forståelsesfulle med hensyn til andres kamper. Det vil hjelpe oss å være mer tålmodige med dem som kanskje ikke tilber eller tjener slik som oss. Det vil hjelpe oss å forstå den store plan for lykke mer fullstendig, og se hvordan vi alle passer inn i denne store og kjærlige planen. Det gir liv, mål og mening til alt vi gjør. Med all den lykke som vil komme til oss når vi mer fullt ut forstår Kristi lys, vil det ikke kunne sammenlignes med den glede vi føler når vi ser Kristi lys virke i andre – familie, venner og til og med vilt fremmede.

Bilde
Kampen mot en møtehusbrann

Jeg følte denne gleden da jeg hørte om innsatsen til en tapper gruppe brannmenn som kjempet for å redde et brennende stavssenter i Sør-California i 2015. Mens brannen raste, ringte en bataljonssjef til en siste-dagers-hellig venn for å spørre hvor de hellige relikviene og nadverdsbegrene ble oppbevart, slik at de kunne reddes. Vennen hans forsikret ham om at det ikke var noen hellige relikvier og at nadverdsbegrene faktisk var svært lette å erstatte. Men sjefen følte han skulle gjøre mer, så han sendte brannmenn inn i den brennende bygningen igjen for å hente alle malerier av Kristus ned fra veggene så de kunne bevares. De satte til og med et av dem i brannbilen i håp om at brannmennene måtte bli beskyttet. Jeg ble virkelig rørt av sjefens vennlighet, godhet og følsomhet for lyset i en farlig og vanskelig stund.

Bilde
Malerier av Frelseren blir reddet fra brann
Bilde
Brannmann med maleri av Frelseren

I en stadig mørkere verden vil Kristi lys skinne klarere og klarere inntil som ved høylys dag.

Jeg gjentar igjen Paulus’ ord: “La oss… iføre oss lysets våpen.”16 Jeg vitner om Kristus. Han er verdens lys. Måtte vi bli styrket av lyset som er tilgjengelig for oss ved økt deltagelse i kirken og større anvendelse av evangeliets prinsipper i vår familie. Måtte vi alltid se Kristi lys i andre, og hjelpe dem å se det i seg selv. Når vi mottar dette lyset, vil vi bli velsignet med mer lys, inntil som ved høylys dag når vi igjen ser “lysenes Far”,17 vår himmelske Fader. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn, verdens lys. Amen.