2017
Gjør konferansen til en del av livet
Mai 2017


De talte til oss

Gjør konferansen til en del av livet

Overvei å bruke noen av disse aktivitetene og spørsmålene som utgangspunkt for personlig studium eller studium i familien.

For barn

  • Side 86: President Thomas S. Monson ber oss om å lese Mormons bok hver dag og lover at “Den hellige ånd [vil] tilkjennegi for deg at den er sann”. I tillegg til ditt eget studium kan du gjøre det til en vane å studere Mormons bok daglig sammen med din familie. Du kan også rollespille scener eller spille spill for å hjelpe deg å huske viktige vers og historier. Gå til friends.lds.org og se i Liahona fra 2016 for å finne historier fra Mormons bok, lesediagrammer og mer.

  • Side 117: Eldste Gary E. Stevenson fortalte hvordan hans far lyttet til Den hellige ånd og reddet ham fra en slange. Spør foreldrene dine om dere kan ha en familiediskusjon angående dette spørsmålet: Hvordan hjelper Den hellige ånd deg? Fortell om tilfeller der Den hellige ånd har advart, trøstet eller vitnet for deg. Du kan også skrive dem ned og lage en bok.

  • Side 87: Søster Joy D. Jones underviste at du kan forberede deg til å inngå hellige pakter senere ved å lære å holde løfter nå. Sett et mål og lov å arbeide for å nå det. Be en venn om å følge med og passe på at du holder løftet ditt.

  • Side 90: Eldste Yoon Hwan Chois delte et råd fra sin far: “Ikke se deg rundt, se opp!” Noen ganger blir vi distrahert og glemmer å fokusere på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Så minn deg selv på å se opp! Du kan henge opp et bilde av Jesus på rommet ditt. Gå ut og se på himmelen. Bruk en stille stund hver dag til å tenke på vår himmelske Fader og Jesus og føle Ånden.

For ungdom

  • Side 93 og 117: Har du spurt deg selv: Hvordan kan jeg alltid ha Den hellige ånd med meg? Hvordan kan jeg gjenkjenne Den hellige ånd? Hvordan hjelper Den hellige ånd meg? Eldste Ronald A. Rasband og eldste Gary E. Stevenson besvarte disse og mange andre spørsmål. “Vi har det hellige ansvar å lære å gjenkjenne hans innflytelse i vårt liv og handle deretter”, sa eldste Rasband. Hvordan kan du ta dette ansvaret?

  • Side 33: Eldste Ulisses Soares siterte deler av GUFs tema: “Be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes av vinden” (Jakobs brev 1:6). Hvordan holder du deg fra å tvile? Begynn med å styrke din tro på Jesus Kristus. Studer mer om ham. Husk de gangene du har følt Hans kjærlighet og fred.

  • Side 86 og 9: President Thomas S. Monson sa til oss, “Hvis du ikke leser Mormons bok hver dag, ber jeg deg om å gjøre det.” Og søster Carol F. McConkie spurte: “Legger vi til side telefonen, den uendelige listen over gjøremål, og verdens bekymringer? Bønn, skriftstudium og å adlyde Guds ord innbyr hans rensende og helbredende kjærlighet inn i vår sjel.” Sett av tid hver dag til å lese Mormons bok og sett en påminnelse i kalenderen eller på telefonen.

For unge voksne

  • Side 62: Hvilke mål har du for ditt liv? Mål for din karriere, familie, og til og med sport og hobbyer er bra, men “våre største og mest overordnede mål skulle passe inn i vår himmelske Faders evige plan”, underviste eldste M. Russell Ballard. Hvordan samsvarer dine planer med vår himmelske Faders plan for deg? Hvordan kan du bli mer fokusert på målet å leve sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus for evig?

  • Side 39: Tidligere i år ba president Russell M. Nelson unge voksne om å “vie en del av [sin] tid hver uke til å studere alt Jesus sa og gjorde slik det står i [standardverkene]” (“Profeter, lederskap, og guddommelig lov” [verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2017], broadcasts.lds.org). Han gjentok denne oppfordringen på generalkonferansen som ett av fire nøkkelelementer for å trekke Frelserens kraft inn i vårt liv. Studér president Nelsons tale for å lære hvordan du kan få tilgang til “tilstrekkelig kraft til å takle vår tids byrder, hindringer og fristelser.”

  • Side 100 og 26: Vil du ha et veikart for livet ditt? Eldste Dallin H. Oaks underviste, “Fordi vi har sannheten om Guddommen og vårt forhold til dem, hensikten med livet og hva vår evige fremtid består i, har vi det ypperste veikart og den beste forsikring for vår reise gjennom jordelivet.” Både han og eldste Weatherford T. Clayton underviste at kunnskap om frelsesplanen kan hjelpe oss i våre utfordringer i dag. Studér deres budskap og spør vår himmelske Fader om hvordan evige sannheter kan være et veikart i ditt liv.

  • Side 104: Frykt kan motivere, men president Dieter F. Uchtdorf underviste at frykt “vil aldri forandre oss til mennesker som elsker det som er rett, og som ønsker å adlyde vår himmelske Fader.” Hvordan kan Kristi rene kjærlighet være “en guddommelig utpekt motgift” til din frykt?

For voksne

  • Side 86: Når vi med bønn studerer og grunner på Mormons bok hver dag, sa president Monson, “vil vi være i stand til å høre Åndens røst, motstå fristelse, overvinne tvil og frykt, og å motta himmelens hjelp i vårt liv.” Sett et mål om å lese Mormons bok hver dag for deg selv og som familie.

  • Side 39: Ta del i utfordringen som president Russell M. Nelson ga unge voksne (se ovenfor “For unge voksne”). Hvordan kan du tilpasse denne utfordringen til deg selv og til din familie? Drøft velsignelsene som kommer ved å lære mer om Frelseren.

  • Side 93 og 117: Når du leser talene av eldste Ronald A. Rasband og eldste Gary E. Stevenson, se etter måter du alltid kan ha Ånden og hvordan Ånden hjelper deg. Identifiser måter du kan øke Hans innflytelse i ditt liv på.

  • Side 39 og 62: President Russell M. Nelson og eldste M. Russell Ballard oppfordret medlemmer til å studere “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” (se innsiden av omslagssiden foran). Eldste Ballard sa, “Ha et eksemplar der dere kan se det, og ta dere tid til å vurdere hvert av utsagnene som finnes i dette inspirerte vitnesbyrdet om Kristus.” Les “Den levende Kristus” som familie og drøft det dere lærer.

  • Side 127 og 97: Eldste Quentin L. Cook underviste at vår grunnvoll av tro “bygges sakte – ett lag, én opplevelse, én utfordring, ett tilbakeslag og ett fremskritt om gangen.” Eldste Whitney Clayton sa, “Det å få til daglige vaner som viser tro er den beste måten å styrke oss mot livets vanskeligheter på, uansett hva de måtte være. Hva kan du gjøre hver dag for å styrke din grunnvoll av tro?