2017
Forstå din patriarkalske velsignelse
April 2017


Forstå din patriarkalske velsignelse

Artikkelforfatterne bor i henholdsvis Illinois og New York.

Å skille velsignelsens forskjellige deler fra hverandre kan hjelpe deg å finne veiledning for livet ditt.

Bilde
man with a map in a maze

Man in maze © Digital Vision Vections/Getty Images

Livet er fullt av ukjent farvann: Hvor skal jeg gå på skole? Hva skal jeg studere? Skal jeg reise på misjon? Hvem skal jeg gifte meg med? Hvis du fikk et personlig kart for å navigere gjennom livets avgjørelser, ville du følge det?

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus har gitt oss et slikt kart – vår patriarkalske velsignelse – for å gi oss veiledning i vårt liv. Selv om vi har fått handlefrihetens gave til å ta beslutninger av egen fri vilje, kan patriarkalske velsignelser kaste lys over hvilke veier som vil gjøre oss mest lykkelige.

Men det er ikke nok bare å ha et kart. Vi må studere, forstå og anvende betydningen i kartet. Når du lærer å forstå språket som er anvendt i din Patriarkalske velsignelse – din egen personlige rettesnor i livet – vil du kunne forstå hvem du er i Guds øyne og hva du kan bli.

Oppdag din slektslinje

Først og fremst erklærer din patriarkalske velsignelse din slektslinje, eller hvilken av Jakobs (som senere ble kalt Israel) tolv stammer du tilhører. Selv om ikke alle er direkte etterkommere av Jakob, lærer Skriftene oss at Kirkens medlemmer blir adoptert inn i Israels hus: “For så mange som tar imot dette evangelium, skal kalles etter ditt navn og skal regnes til din ætt, og de skal stå frem og velsigne deg som sin far” (Abraham 2:10).

Shelisa Schroeppel fra Utah sier: “Å vite at jeg tilhører Jakobs hus hjelper meg å forstå min hensikt i dette liv og hvorfor jeg blir kalt til bestemte kall i Kirken.”

Din patriarkalske velsignelse kan også beskrive eventuelle velsignelser som er gitt din bestemte stamme. Det er for eksempel mange medlemmer av Kirken som tilhører Efraims stamme, en stamme som har det unike ansvaret å spre budskapet om det gjengitte evangelium i verden (se 5 Mosebok 33:13-17; L&p 133:26-34).

Finn personlig veiledning

Når det brukes riktig, kan et kart hjelpe en reisende å ikke gå seg vill. På lignende måte kan din patriarkalske velsignelse gi deg råd og veiledning for din jordiske reise. Din patriarkalske velsignelse forteller deg ikke bare hva du skal gjøre, men kan gi deg personlig innsikt om hvilke veier – hvis de følges i tro – som kan hjelpe deg å vite når du innretter ditt liv etter vår himmelske Faders vilje. Når du studerer din patriarkalske velsignelse og prøver å leve på en måte som innbyr Herrens ånd, kan du finne trygghet, glede og veiledning.

Gabriel Paredes fra Lima i Peru sier: “Noen av rådene som ble gitt meg i velsignelsen min, har jeg først vært i stand til å anvende fullt ut sammen med familien min etter at jeg ble beseglet til min hustru.

Vi hadde nylig lurt på hva vi kunne gjøre for å styrke og bygge opp vår nye familie. Spørsmålet vårt ble besvart gjennom min patriarkalske velsignelse. I den blir jeg rådet til å prioritere respekt, toleranse og kjærlighet i familien, fordi dette er noen av de viktigste grunnprinsippene i Jesu Kristi evangelium.

Når vi har fokusert på dette, har min hustru og jeg vært i stand til å overvinne problemer. Vi har fortsatt sporadiske utfordringer som familie, men vi er lykkelige. Jeg følte at Herren minnet meg på hvordan jeg kunne ha den familien han lovet meg. Jeg vet at Herren taler gjennom patriarkalske velsignelser, og at rådene i dem skal brukes i vårt liv.”

Lytt til formaninger

Et kart vil ikke nødvendigvis merke alle farer på veien, men heldigvis gir patriarkalske velsignelser ofte advarsler for å beskytte oss på veien. Noen av disse formaningene bidrar til å beskytte oss mot Satans innflytelse. Andre kan opplyse oss med hensyn til hvordan vi kan overvinne det naturlige mennesket i oss.

For Caitlin Carr fra Utah var noen av formaningene i hennes patriarkalske velsignelse ikke helt lette å forstå i første omgang, men senere studium av velsignelsen ga ny innsikt.

“Da jeg fikk min patriarkalske velsignelse, ble jeg advart mot personer som ville prøve å trekke meg bort fra sannheten ved overtalelse. Jeg tenkte ikke så mye over det. Jeg hadde sterk tro på det jeg hadde lært.

Men året etter ble jeg konfrontert med oppfatninger og filosofier som, på overflaten, virket rotfestet i rettferdighet og kjærlighet, selv om de ikke var det. Disse budskapene syntes å komme fra alle kanter – media, skolen og til og med nære venner. Selv om jeg visste at disse filosofiene var i strid med Guds plan, følte jeg et ønske om å støtte både disse nye verdslige tankene og Kirken. Jeg skjønte snart at ‘ingen kan tjene to herrer’ (Matteus 6:24) og at jeg ikke burde stole på menneskers visdom. Vår himmelske Fader avklarte min tvil ved hjelp av Skriftene og talte fred til mitt sinn og hjerte. Som følge av dette, har mitt vitnesbyrd blitt styrket og jeg har blitt bedre til å forsvare det som jeg vet er sant.”

Utvikle evner og talenter

Din patriarkalske velsignelse kan også nevne åndelige evner og talenter som Herren har gitt deg for å bygge opp hans rike. Hvis velsignelsen din nevner et talent som er ukjent for deg, kan dette være fordi du ennå ikke har fått anledning til å oppdage eller utvikle dette talentet. Ved å søke flittig og med Herrens hjelp, kan du utvikle dette talentet og mange flere.

Å utvikle dine talenter hjelper deg å bli klar over de unike tingene du bidrar til Herrens verk med. Johanna Blackwell fra California tenker over evnene og talentene i sin velsignelse når hun føler seg fristet til å sammenligne seg med andre: “Når jeg ser over ordene i min patriarkalske velsignelse, tenker jeg at jeg har blitt velsignet med evner jeg personlig har trengt for å overvinne prøvelser og delta i å fremskynde Herrens verk.

Velsignelsen min forteller meg om min evne til å vise kjærlighet, tilgi og ha mot til å omgås andre rundt meg. Når jeg har anvendt disse evnene, har Herren velsignet meg med et større ønske om å møte og få kontakt med nye mennesker og kulturer. Derfor har mitt vitnesbyrd om at vi alle er barn av en kjærlig himmelsk Fader vokst, og jeg har vært i stand til å tjene andre idet vi alle ønsker å bli mer lik Kristus.”

Bilde
points on the map

Søk lovede velsignelser

Til slutt forteller vår patriarkalske velsignelse oss om vår himmelske Faders lovede velsignelser til oss hvis vi holder oss trofaste mot ham. Det er ingen garanti om når disse løftene blir oppfylt, men vi kan vite at så lenge vi lydig etterlever evangeliet, vil de bli oppfylt, enten i dette liv eller neste.

Sergio Gutierrez fra Nevada stoler på et løfte i sin patriarkalske velsignelse når han føler seg bekymret for sine fremtidige karriereplaner: “Noen ganger blir jeg engstelig med hensyn til usikkerheten i min fremtid, men det er et løfte i min patriarkalske velsignelse som alltid beroliger meg. Dette løftet hjelper meg å vite at så lenge jeg arbeider hardt og holder meg trofast, vil jeg ha de nødvendige ressursene til å kunne forsørge min familie og bygge opp Kirken. Jeg vet ikke nøyaktig hvilken karrierevei jeg ønsker å ta ennå, men å ha dette løftet gir meg tro og optimisme.”

Hvis du noen gang har lurt på hva vår himmelske Faders vilje er for deg, er du ikke alene. Herren forsto at du ville stå overfor mange forskjellige veier du kunne følge i livet, så han har gitt deg et personlig kart for å holde deg på linje med hans evangelium. Patriarkalske velsignelser kan ikke ta våre avgjørelser for oss, men de kan lede oss til vår egen personlige åpenbaring. Gjennom vår patriarkalske velsignelse blir vi vist hvordan vi passer inn i Herrens plan for å samle Israel ved å finne ut hvilken stamme vi tilhører. Vi får personlig veiledning, formaninger og løfter, og vi blir undervist om de unike evnene og talentene vår himmelske Fader har gitt oss for å tjene ham. Så lenge du prøver å leve i samsvar med alle disse elementene av din egen patriarkalske velsignelse, kan du vite at dine avgjørelser har vært innenfor Herrens vilje for deg.