2017
Åndens røst
Februar 2017


Åndens røst

Å lytte omhyggelig til Den hellige ånd hjelper meg å finne ut om jeg går på riktig vei eller trenger å endre kurs.

Bilde
clock

Fotografier: iStock/Thinkstock

Da jeg var ung, hadde far en butikk hvor han solgte og reparerte klokker og ur. Familiens bolig var bak butikken, så jeg vokste opp med lyden av klokker og ur.

På slutten av hver dag tok far noen av veggurene han hadde arbeidet på i løpet av dagen, og hengte dem på veggen inne i huset i nærheten av soverommene våre. Jeg forsto ikke hvorfor han gjorde dette, og hvorfor vi måtte sove med all den støyen. Men med tiden ble lyden av forskjellige klokker en kjent del av ellers rolige netter.

Noen år senere begynte jeg å arbeide sammen med far i butikken, og han lærte meg å reparere klokker. En morgen sa han noe som åpnet mitt sinn og hjalp meg å forstå hvorfor han hengte veggurene utenfor soverommene våre istedenfor å ha dem i butikken.

“Kan du hente vegguret som hang i nærheten av soverommet ditt i natt?” spurte han. “Jeg hørte på lyden av det i løpet av natten, og jeg innså at det ikke virket som det skulle. Jeg må se på det igjen.”

Akkurat! I nattens stillhet hadde han lyttet til lyden av klokken på samme måte som en lege lytter til lyden av en pasients hjerte. I prosessen med å reparere forskjellige typer klokker og ur gjennom en mannsalder, hadde han øvd opp ørene sine til å høre på klokkens lyd om den fungerte helt som den skulle eller ikke.

Etter denne opplevelsen begynte jeg å følge med på lyden av klokkene i løpet av natten, akkurat som min far gjorde. Ved å gjøre det, lærte jeg å høre om en klokke fungerte riktig, eller om den trengte justering.

Etter hvert som jeg ble eldre og lærte å forstå evangeliets prinsipper, begynte jeg å sammenligne denne erfaringen med den positive innflytelsen Den hellige ånd kan ha i vårt liv. Jeg begynte å sammenligne tider med åndelig refleksjon og meditasjon med stille stunder om natten i min barndom, og jeg begynte å sammenligne lyden av klokkene med Åndens røst som advarer meg, veileder meg og snakker til meg fra tid til annen.

Viktige åndelige egenskaper

Denne opplevelsen hjalp meg å få en bekreftelse på opplevelser som Nephi hadde med Den hellige ånds hvisken. Av Mormons bok lærer vi at Nephi delte med sin bror Sam det Herren hadde åpenbart til [ham] ved sin Hellige Ånd” (1 Nephi 2:17; uthevelse tilføyet).

Nephi var godt kjent med Den hellige ånds innflytelse. Livet hans var fylt med kjærlighet fra Faderen og Sønnen, som ble tilkjennegitt for ham ved Den hellige ånd. Når vi studerer Nephis liv, ser vi klare eksempler på at Guds kjærlighet ble tilkjennegitt ved besvarte bønner og åndelig veiledning. Her er noen eksempler:

I sine tidlige år, og trolig med hjelp av sine foreldres eksempel, utviklet Nephi følsomhet for Åndens røst. Han hadde utviklet denne evnen ved å anvende følgende viktige åndelige egenskaper:

  • Ønske: Og det skjedde at jeg, Nephi… hadde et inderlig ønske om å kjenne Guds mysterier, derfor ropte jeg til Herren” (1 Nephi 2:16). “Jeg… ønsket å få se det min far hadde sett” (1 Nephi 11:1; se også vers 3).

  • Tro: “Jeg trodde alle de ord min far hadde sagt” (1 Nephi 2:16).

  • Andektighet: “Og jeg, Nephi, gikk ofte opp i fjellet, og jeg ba ofte til Herren, derfor viste Herren meg store ting” (1 Nephi 18:3).

  • Lydighet: “Og det skjedde at jeg, Nephi, sa til min far: Jeg vil gå og gjøre det som Herren har befalt, for jeg vet at Herren ikke gir menneskenes barn noen befaling uten at han bereder en vei for dem, så de kan utføre det han befaler dem” (1 Nephi 3:7).

Den hellige ånds virksomhet

Bilde
Nephi praying

Nephi var godt kvalifisert til å snakke om det tredje medlemmet av Guddommen. Han hadde lært å lytte til Åndens røst – enten det var i smult farvann eller grov sjø. Hans erfaringer fikk ham til å skrive om “Den hellige ånds virksomhet”1 (se 2 Nephi 31–32). Av Nephi og andre profeter lærer vi at:

Den hellige ånd åpenbarer: “Ingen kan motta Den hellige ånd uten å motta åpenbaringer. Den hellige ånd er en åpenbarer”2 (se 1 Nephi 10:17–19; 2 Nephi 32:5; Moroni 10:5).

Den hellige ånd inspirerer: Han gir oss tanker, følelser og ord, opplyser vår forstand og veileder våre tanker (se 1 Nephi 4:6).

Den hellige ånd vitner: Han vitner om Faderen og Sønnen (se 2 Nephi 31:18; 3 Nephi 28:11; Ether 12:41).

Den hellige ånd underviser: Han øker vår kunnskap (se 2 Nephi 32:5).

Den hellige ånd helliggjør: Etter dåpen kan vi bli helliggjort ved å motta Den hellige ånd (se 3 Nephi 27:20).

Den hellige ånd gir oss påminnelser: Han bringer ting til vår erindring når vi trenger dem mest (se Johannes 14:26).

Den hellige ånd trøster: I perioder med vanskeligheter eller fortvilelse kan Den hellige ånd oppmuntre oss, gi oss håp (se Moroni 8:26), lære oss “rikets fredelige ting” (L&p 36:2) og hjelpe oss å føle “Guds fred, som overgår all forstand” (Filipperne 4:7).3

Den hellige ånds innflytelse

I første kapittel av Mormons bok leser vi at Lehi “ble… fylt av Herrens Ånd” (1 Nephi 1:12). I siste kapittel av Mormons bok lover Moroni oss at Gud vil “åpenbare sannheten av [Mormons bok] for [oss] ved Den Hellige Ånds kraft” (Moroni 10:4).

Fra begynnelsen til slutten av denne inspirerte boken med hellig skrift deltar Den hellige ånd aktivt i Guds folks liv. Denne mektige innflytelsen strekker seg til og berører alle lesere av Mormons bok som ber, viser tro og har et oppriktig ønske om å få vite sannheten (se Moroni 10:4–5).

Hvordan kan vi gjenkjenne Den hellige ånd og bruke den rett vi har som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige til å motta Den hellige ånds innflytelse i vårt liv? Eldste Craig C. Christensen i De syttis presidentskap har sagt: “Vi har alle erfaringer med Den hellige ånd, selv om vi kanskje ikke alltid gjenkjenner dem. Når inspirerte tanker kommer inn i vårt sinn, vet vi at de er sanne på grunn av de åndelige følelser som kommer inn i vårt hjerte.”4

For å øke vår evne til å motta Den hellige ånds innflytelse og veiledning i vårt liv, må vi, i likhet med Nephi, utvikle et ønske om å motta, utøve tro på den Herre Jesus Kristus, “alltid … be og ikke bli motløse” (2 Nephi 32:9), og adlyde budene.

President Thomas S. Monson har bedt oss om å gjøre én ting til: “Åpne deres hjerte, ja deres sjel, for lyden av den spesielle røst som vitner om sannhet … Måtte vi alltid være på bølgelengde så vi kan høre denne trøstende, veiledende røsten som vil holde oss trygge.”5

Far lærte meg å lytte på en praktisk måte – i arbeidet med ur og klokker. I dag setter jeg stor pris på lærdommen han ga meg. Den hellige ånd bringer faktisk fortsatt denne lærdommen til mitt sinn og hjerte, og han gir meg et løfte om gode ting i fremtiden.

Denne erfaringen har hjulpet meg å søke etter stille stunder der jeg kan lytte til Åndens røst. Å lytte nøye til Den hellige ånd hjelper meg å finne ut om jeg går riktig vei, eller om jeg må endre kurs for å være i harmoni med vår himmelske Faders ønsker.

Noter

  1. Robert D. Hales, “Den hellige ånd,” Liahona, mai 2016, 105.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 131.

  3. For ytterligere forståelse av Den hellige ånds oppgaver, kan du se David A. Bednar, “Alltid bevare en forlatelse for deres synder,” Liahona, mai 2016, 59–62; Robert D. Hales, “Den hellige ånd,” 105–7.

  4. Craig C. Christensen, “En usigelige gave fra Gud,” Liahona, nov. 2012, 14; uthevelse tilføyd.

  5. Thomas S. Monson, “Holde budene,” Liahona, nov. 2015, 84.