2017
Livet er et skuespill: Frelsesplanen i tre akter
Februar 2017


Livet er et skuespill: Frelsesplanen i tre akter

Artikkelforfatteren bor i New York, USA.

Denne ideen er basert på en tale, “Et skuespill og planen”, som president Boyd K. Packer (1924–2015), president for De tolv apostlers quorum, holdt på en Kirkens skoleverks temakveld for unge voksne 7. mai 1995.

Vi er midt i et skuespill på tre akter som vi ikke fullt ut forstår, men å fokusere på Kristus vil hjelpe oss å finne en evig lykkelig slutt.

Bilde
Three lights on stage

Bilde © iStock/Thinkstock

Lysene dempes. Det flotte røde teppet går opp. De utkledde figurene rundt deg våkner til liv. Hvem er helten? Hvem er skurken? Det er vanskelig å si.

Du står midt på scenen, ute av stand til å finne meningen i det hele. Alle synes å forstå hva som skjer, bortsett fra deg. “Dette er akt 2,” hvisker en skuespiller. “Se over dette manuset.”

Vi er kanskje ikke alle skuespillere, men tanken om et slikt skuespill er ikke så langt fra virkeligheten. Tenk deg frelsesplanen, også kalt “lykkens store plan” (Alma 42:8), som et skuespill i tre akter. Akt 1 er der vi kom fra, akt 2 er vårt liv på jorden, og akt 3 er dit vi skal hen. Gjennom akt 2 har vi ingen minner om vår fortid og lite kunnskap om vår fremtid, men heldigvis setter Jesu Kristi evangelium – stykkets manus – vårt jordiske liv i sammenheng.

Akt 1: Å forstå vår begynnelse

Av Skriftene og levende profeters ord lærer vi om vår førjordiske tilværelse (se Abraham 3:22–24). Før vi kom til jorden, deltok vi i et råd sammen med vår himmelske Fader. Vi fikk vite at vi skulle komme til jorden for å få en kropp, få etterkommere, møte motstand og vokse i lys og sannhet. Hvis vi var lydige og ble mer lik Kristus, kunne vi en dag få bo hos vår Fader igjen.

Fordi vi ville gjøre feil underveis, ble Jesus Kristus valgt som vår Frelser til å betale prisen for synd. Han led for hver av oss, og på grunn av hans offer, kan vi bli renset gjennom omvendelse.

Men Satan (eller Lucifer, som han ble kalt i foruttilværelsen) gjorde opprør og forsøkte å fjerne vår evne til å velge mellom riktig og galt. En strid i himmelen begynte. Da han led nederlag, ble Satan kastet ut av himmelen, sammen med åndene som valgte å følge ham (se Moses 4:1–4).

Selv om vi ikke husker denne førjordiske tilværelsen, vet vi at vi lovet å gjøre alt vi kunne for å vende tilbake til Guds nærhet når vi kom til jorden. Og han lovet oss handlefrihet, slik at vi kunne velge å følge ham.

Akt 2: Bruk av vår handlefrihet

Nå er vi her i akt to, og Gud har gitt oss manuset for å veilede oss tilbake til ham – Jesu Kristi evangelium. Vår utfordring er å bruke vår handlefrihet til å følge manuset, slik at vi kan forberede oss til å vende tilbake til vår himmelske Fader (se Abraham 3:25). Som et komplekst skuespill fullt av bihandlinger, kan vårt jordiske liv være komplisert. Det er fullt av fristelser, prøvelser og tragedier av alle slag. Men sannheten er at akt 2 handler om å velge om vi vil følge Kristi lære, slik at vi kan bli mer lik ham.

Skriftene gir oss det fullkomne mønsteret for lykke, og oppmuntrer oss til å “[streve] fremover, [nyte] Kristi ord og [holde] ut til enden” (2 Nephi 31:20). Vi vokser når vi inngår og holder pakter, adlyder budene og omvender oss når vi har syndet. Når vi fordyper oss i Skriftene og våre profeters læresetninger, vil vi holde fokus på planen vi med glede gikk med på å følge i akt 1.

Akt 3: Omfavne evigheten

Vårt fysiske legeme vil kanskje dø på slutten av akt 2, men historien slutter ikke der. Akt 3 har faktisk ikke noe teppe som lukker seg – den er evig (se Abraham 3:26).

På grunn av Jesu Kristi forsoning vil alle Guds barn som kommer til jorden, oppstå. Hva kan være mer gledesfylt enn oppstandelse? (se L&p 93:33).

Nesten alle vil også motta en herlighetsgrad avhengig av sine gjerninger – det telestiale rike, med en herlighet som stjernenes, det terrestriale rike, med en herlighet som månens, eller det celestiale rike, med den største herlighet som solens glans (se L&p 76:50–113). I det celestiale rike vil vi få være sammen med Faderen og Sønnen. Noen ganske få vil “fremdeles være urene” (2 Nephi 9:16) og bli kastet ut i mørket, hvor de aldri kan komme videre.

Hva vil din historie være?

Hvis vi følger Jesu Kristi evangelium i akt 2, vil akt tre av vårt skuespill være mer strålende enn vi kan forestille oss. Teppet er oppe. Handlingen er i gang. Hva vil du gjøre på scenen?